|
|
|
|---|---|
|
Sitter det en förpump i tanken på 525 Tds -92? Bilen går taskigt vid låg bränsle nivå och kan ej köras tom. Om jag åker "soppatorsk" får jag ämdå bara i 60-65 liter i 80liters tanken. Eller är det fel på inspr. pumpen tro? att den ej orkar suga bränsle vid låg nivå i tanken? Den går mycket bättre vid full tank men ändå ej helt okej. Drar ca:0,95 blandad körning mot tidigare 0.8-0.83. Vad att GÖRA!!! Blir galen... | |
| Det är med stor säkerhet förpumpen i tanken som är kass. Byt denna så går den bra sen tror jag. Vi har haft precis samma sympton på vår 525TDS Touring -96 (E34) och den går perfekt efter byte av förpump. Pumpen kostade ca 2000:- på BMW. | |
|
Jag har också bytt förpumpen (den kommer man ju åt via bagaget från ovansidan) men den kostade bara ett par hundralappar så det verkar märkligt att Du per_j82 fått betala så mycket eller skrev du fel? M v h Patric |
|
| Nej då per_j82 har rätt den kostar nästan 2 lapp att köpa ..skulle du lyckats få den för bara några hundringar så har du haft tur..eller bara lyckats köpa själva elmotorn i pumppaketet.. | |
| Man kanske kan köpa "bara" elmotorn. Men vi köpte hela pumppaketet, lika bra när man ändå byter. Dock så behövdes inte nivågivaren bytas (det långa vita plaströret.) Men vi betalade ca 2000:- för den inkl. moms hos Novation AB i Uppsala. Den var enkel att byta också förresten. | |
| Det är väldigt lätt att byta..på min så funkade elmotorn men själva pumpdelen läckte som ett såll så det tryckte inte fram | |
| Samma fel på vår oljebrännare... | |
| gto80! Var det det som var felet på din tds? Har för mig att du beskrev, för ett tag sedan, problem med ryckig gång eller något liknande. | |
|
hade en 525 tds 94 och de problemet hade jag hela tiden! det enda dom gjorde på bmw var att sätta backventil vid pumpen så man blir lite besviken då dom ej visste vad felet var |
|
| Jonne Mek: Jodå det stämmer bra det jag hade problem väldigt länge med småryckig gång i jämnfart..men samtidigt så hade ju även bilen blivit ganska slö vid fullgaspådrag vilket jag inte tänkte så mycket på kanske..men började tro att turbon vissnat..sen en dag så parkerade jag i uppförsbacke var borta några timmar..hade jätteproblem att få igång bilen..när jag kom hem så tog jag bort inkommande slang till filtret, kom ingenting när vred på nyckeln däremot fjölade lite när jag startade på det som fanns i filtret, tog upp armaturen stoppade ner den i en hink med vatten satt på batteriladdarn..pumpen gick men läckte och spruta åt alla håll och kanter..jag skaffade en ny och satte dit..vred på nyckeln ..och det toksprutade vid filtret..efter det så har den inte ryckt..samt att det blev drag i den igen vid fullgas.. | |
|
Var hittar jag förpumpen på min touring? Ska det spruta diesel ur den genomskinliga slangen när man vrider på nykeln? (skruvat lös den från pumpen) |
|
| Lakso: Förpumpen sitter i tanken..och tar du bort tex inkommande på filtret så ska det spruta diesel om du vrider på nyckeln | |
| Var kommer jag åt pumpen har hört att det ska finnas någon lucka? Jag menade inte att det skulle spruta från pumpen på motorn utan från filtret genom den transparenta slangen, skruvade lös den från pumpen. Jag vred på nykeln men det kom inte en droppe | |
| i golvet bak..lyft ut golvluckorna så hittar du en plåtlucka på högersida med några plåtskruv...under den sitter locket till tanken..av med slangarna samt kontakten fram med dammsugaren gör rent sen skruva av locket...ner med näven sitter ett snäppfäste i botten som du ser tydligt lyft upp pumpen | |
|
Har börjat fixa lite med bilen nu... Lyckades vrida sönder inkommande bränslekoppling på filtret den var som söndertorkad smulades liksom sönder. Den lilla vinkeln alltså. Finns den att köpa som reservdel eller blir det till att köpa nytt filterhus nån som vet?? |
|
| Ett nytt filterhus kostar 2000 kr..men det finns gott om dom på skroten för ca 250 kr det har gått sönder 2 st för mig filterhusen brukar också gå sönder av samma orsak ..men visst delen du nämner måste finnas på BMW | |
|
Är det samma filterhus för diesel och bensinare? Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
| Nej | |
|
Sorry, menade naturligtvis pumphuset bak i tanken...skiljer sig det mellan diesel och bensin? Att filterhuset skiljer sig på bensin och diesel verkar ju ungefär lika troligt som att en blind inte ser. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Ingen som vet om det sitter samma pump i tanken på bensin resp diesel i e34? Dvs kanjag köpa en pump på skroten från en bensinare och trycka ner i min diesel? Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Har lyckats hitta svaret på frågan själv så jag lägger väl ut det här, androm till glädje: Det är inte samma pump i tanken på bensinarna som på dieslarna. MVH Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.