AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
782

Värdering av 530iA -95?!

Tjenare!

En vän till mig ska sälja sin BMW 530iA -95 och skulle behöva lite råd om hur mycket han kan ta för den?!

Lite info; Import, daytona violett, 15 000 mil, service bok, M5-optik, sportstolar (halvläder), el-stolar, el-fönsterhissar, el-sollucka, automat, V8 på 218 hästar, telefon, 17'' Momo med nya F1 däck, stora färddatorn, AC, M5 bussningar m.m...

Vad tror ni?
Tack på förhand!

/Manray/

LN
497
LNBT
S6Plus
55000 kr skulle jag sätta ut den för om man vill sälja.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Med risk att han blir besviken: 530 är svårsålt ( 525 är mera lättsålt..) sedan gör inte saken lättare...

Fick 45 000 i inbyte av BMW på min 530iA-96A i höstas (20k mil ej skinn men sportstol,PDC,excutivepaket ,aut innerspegel osv..) den gick sen för ca 65 hos BMW..
Privat kan man knappast hoppas på att priset kommer upp över 60 000:- tyvärr....

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Skulle tippa som LNBT, annonsera för 55KSEK och släppa den för 45-50 KSEK. Verkar sakna ASC+T och farthållare t ex.

/Simon
Ok, tack!
Men 60' var nog i värsta i laget?! Enligt annonser på t.ex bytbil med snarlika bilar ligger de på minst 80'. En närmast likadan gick på 135' dock touring, vet tyvärr ej hur man länkar från bytbil.com men men....
Tror inte att han kommer sälja under 80', han är väl lite optimistisk kanske! ;)

/Manray/
135 ?!?!?!?! Man skall nog skilja på annonserat pris och pris vid affär....

Med ett pris på 80 kommer din kamrat troligen att vara 530 ägare läääääänge till ( inget fel i det)

Hehe, jo 135' är ju sjukt, men det var ju bara ett exempel...
Personligen tror jag att han kan få 80' åndå (naiv) , den e mycket fräsch o går som en klocka... Men aja, det återstår att se, postar när han sålt den för hur mycket den gick.
Farthållare har den, ej ASC+T.

ps. no offence, men att släppa en sån bil för 50 papp så är man inte riktigt smart...

Tack för svaren!

/Manray/
Vad gäller möjlighet att få ut pengar för 530i v8 e34 har jag lite egen erfarenhet. Jag sålde min 530i 93:a med AC, träpaneler, 4 elhissar, stereo 18000mil med sbok 2000-09 för 64KSEK efter att ha försökt i över ett halvår.

Om du inte tror på våra värderingar, testa att annonsera på den nivå du finner lämplig.

/Simon
Tror dig simon_en, men är det värt att släppa en sån bil under 60'? Vilken annan bil erbjuder samma komfort, kvalitet, körkänsla, utseende o "lyx" för dessa pengar? Personligen hade jag inte sålt den under 80 men nu verkar det som omöjligt så nån affär lönar sig nog inte...?!

/Manray/
Och jag fick 45 på BMW i inbyte (utan 17") mot en E39a mot att som liksom simon traggla på i 6 månader för att krama ur 55-60 och inte ha nåra 17" kvar och 10 drömmare som skall pruta och snacka utan att komma till skott...

V8 och automat och lite många mil ( i mitt fall 20500) gör folk livrädda för att köpa

Smart eller ej låter jag vara osagt MEN i mitt fall var det ju hur mycket jag fick ta upp emellan på en 523iAT som var rätt ( och slippa allt besvär för att krama ur dom sista 10 000:-)

Manray,

det hela är naturligtvis upp till var och en om man vill behålla bilen eller inte, men oftast är det en förutsättning att sälja den gamla för att ha råd med den nya. Jag var ruggit sugen på e39 så jag sålde den förhållandevis billigt då. Hittade iofs en prisvärd 528i e39 97:a som jag jag fick billigare mil med än 530:n!

Visst är det bökigt att sälja privat(många otrevliga, de som inte kan köpa den, de som ringer och direkt förklarar att de har en annan bil och inte vet varför de ringer, tokbyten där deras bil värderas skyhögt och ens egen toklågt etc), det är säkert därför som många accepterar buden de får från bilfirmor.

/Simon
LN
497
LNBT
S6Plus
Det handlar inte om vad man tycker den är värd själv, det är ju köparen som värderar sitt köp. Jag tycker min bil är värd minst 100 000 kr om man ser till vad man får för dom pengarna. Men om ingen vill köpa den för det så hjälper det vad mycket bil JAG tycker det är. Nä vill man sälja får man att bita i det sura äpplet o konstatera att marknaden sätter priset. Visst finns det ex. som kostar 50 000 kr och visst finns det priser över 130 000 kr men den stora frågan är när man ser en sådan annons som ligger i det övre skiktet, får han den såld!!??
Det finns köpare som väljer bil oavsett pris bara det är RÄTT bil men då skall man ha något alldeles extra o erbjuda samt stort tålamod i att vänta ut dem. Jag skulle sälja min rakt av för 65000 kr trots att jag tycker den är värd 100 000 kr.

Länk
simon_en; det handlar om samma sak här, killen vill byta upp sig till en E39. :)

LNBT; Helt rätt. Självklart kan man inte sätta priset helt själv utan man måste anpassa sig efter marknadspriserna. Jag är med i resonemanget men jag anser inte att just denna bil är rätt värderad! Visst kostar alla E34 olika mycket, som t.ex en M5, finns från 50' - 150'+. Vad jag försöker säga är att denna är nog en av de finare 530:s så varför ska den värderas bland de billigaste? De på BMW börsen ligger på 60-70' och är alla äldre och med längre körsträcka. 80' för en nyare, fräschare och snyggare (ok, enligt mig ;) ) är ett helt acceptabelt pris i mina ögon!

/Manray/
Manray,

jag kan ge dig svaret på varför priset sannolikt kommer att hamna bland de lägsta, dvs 45, kanske 50KSEK...anledningen är enkel, för att överhuvudtaget bli av med den gör jag bedömningen att priset kommer att hamna där. Dock är iofs inte den siste "överbetalaren" född iofs, kan bara önska lycka till!

/Simon
Ja, det ska bli kul o se hur det hela slutar! Han har redan spekulanter på 100'(!) SEK på jobbet som säkerligen köper när han går ner till 90'-80'!
Tack för er tid, Manray.

Mitt råd om han får så bra betalt, SÄLJ ombedelbart!

/Simon
LN
497
LNBT
S6Plus
Alla som inte kan BMW tror dom är svindyra kapitalist bilar och värd de där 100 000 jag nyss skrev. Vänta tills de ska slänga upp slantarna..... då funderar de på varför det finns ex för 45000. Varför köpa en fin 530 för 100 000 kr när du kan få en fin 540 för samma pris el. mindre. och 30 % hk till + mer utrustning!!
Kanske till och men välja en Touring.

Länk
Sånt tror jag man tar redan på långt innan man har bestämt sig för att slänga upp slantarna...

/Manray/
Den gamla sanningen "Den siste idioten är inte född ännu" brukar hålla i alla väder....

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Är det inte lite märkligt att det är såna som haft svårt att få sålt sin bilen och tills slut tvingats sälja "för" billigt,att det just är dom som är snabba och vädera nämnda bil..!??
Petri,

jag har iallafall erfarenhet av att sälja en liknande bil i mitt fall en 530i 93:a. Även GM har sålt en e34 530 med V8. Borde vara lite meriterande tycker jag att vi delar med oss av våran erfarenhet. Dock ska den inte tas som en absolut sanning.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.