AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.157

Skal bensinpumpen låta så høgt?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Skal bensinpumpen (antar at det er den) låta så høgt? Det er en slags duvende eller summende ljud som hørs godt utanfor bilen bak på høyre siden.. "Vvvvvvvv.."

Eller kanskje er det avgassystemet som er så tyst at det blir en slik ljud?
Jag har bara lagt märke till min bensin pump när jag lägger örat till en av bakhjulen på tomgång. svagt surrande.
Avgassystemet är i regel väldigt tyst. Om man inte har sportsystem och Soundrör dvs :)

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: Ok, jeg kan høre en rolig duvende ljud på flere meters avstand. Den er faktisk ganske fremtredende eller "iöronfallende," og høgre enn motoren. Det var slik da jeg fikk den for en måned siden, men jeg oppfattet ikke denne ljuden som at noe er i ferd med å gå sönder.. Hva kan være fel?

wendtan, jeg frågar deg siden jeg vet at du pleier å ha koll på dette.. Kanskje jeg husker fel; jeg mins at min 323 Ci kunne passere 100 km/t på 2:an, men i det siste går den til 90 km/t før jeg må over i 3.

Vet at jeg hadde 98 Blyfri på tanken da jeg fikk bilen, men nå fyller jeg 95. Kan det være noen sammenheng med bensinpumpen? (Dum fråga, men jeg lurar)..
Oktan talet ska inte spela någon roll alls angående missljudet från bensin pumpen.

Om missljudet är märkbart högre nu kan de vara så att din bensinpump håller på att paja. Felet på pumpen kan vara allt från kärvande lager till jag vet inte vad.

Angående om 323 Ci klarar 100 på 2:ans växel är jag lite osäker. Jag vet att min E36 323 kunde gjöra det.

Jag vet att min 328 E46 gör det. Är dock osäker på om din bil klarar det. Du säger att varvtalsspärren går i vid 90 km/h eller?

BMWCS Syd #05392
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hvor ca koster det å bytte bensinpumpe da? Håper ikke det koster mange tusen.. skal dra innom bmw og høre hva de sier.

Nei, varvtalsspärren går ikke inn ved 90 km/t, men skal jeg dra den lenger går det over på det røde feltet (forsøker å unngå det), og det -mins- jeg ikke at den gjorde tidligere. Kanskje jeg surrer, eller kan det tyde på noe fel det også?
Garanterat pumpen som är på väg att ge upp. Om du nyligen har börjat höra oljudet kan du väl räkna med att den håller ihop nån vecka till eller så. Dock skulle jag nog inte byta den förrän du har det bevisat att bilen inte startar, eftersom en pump kostar runt 1300 spänn. (Till en E36'a iofs, men det skiljer kanske inte så mycket..)

Såvida dom inte har gjort någon riktigt knasig konstruktion till E46'an, kan du lätt byta den själv på ca 1 timme. Det enda du behöver är en kraftig spårmejsel och en hammare, samt en normal uppsättning mejslar (spår och kryss). Pumpen sitter under baksätet, vilket du tar lös genom att använda milt våld :)

Den kraftiga skruvmejseln måste du ha för att "knacka" upp det kraftiga bajonettfästet som håller pumpen på plats. Givetvis tar du med dig lite papper och en trasa för att täta i slangarna så slipper du drälla bensin. Glöm inte att damsuga runt hålet innan du tar upp pumpen! Du vill ju inte ha en massa onödig skit i tanken!

Ett tips på hur du får slangarna täta då du byter pump:
Tag en fingängad skruv som passar precis i slangens innerdiameter. Skruva in den, vira några varv gängtejp eller mjuk eltejp i skarven mellan slang/skruvskalle, vips, inget läckage! Läcker det ändå lite funkar det fint med papper :)

Kör hårt så länge det håller nu!

// Björn
Morten: Jag skulle tro kring 2000 kr.

Skulle inte tro att de är något fel på din bil. Du säger allså att du håller 90 km/h då rödmarkeringen börjar på 2an?

Brukar själv aldrig dra min bil in på rödmarkeringen så de låter lite märkligt.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
alien: Takk, det var generøst innlegg. Men jeg kommer nok ikke til å skru på bilen selv. Jeg la merke til denne lyden allerede da jeg fikk bilen for en måned siden. Altså har det vært slik i 4 uker (som jeg vet).

wendtan: Korrekt. Jeg leste en artikkel om 323 Ci.. "den passerer lett 100 km/t på andre gir." Det kommer kanskje an på kjørestil? Tror jeg kjørte bilen litt hardere i førsten. Nå som jeg kjenner bilen er jeg mer forsiktig, og gjør vanligvis ingen supersnabba kickdowns lissom (altså gire som en jævel fra 3an til 2an - bom!). En annen ting kan kanskje være luftfuktighet o.l.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Dro innom bmw på vei til jobben, og en eldre fyr (med masse ørevoks) ble med ut og hørte på lyden. Ingenting å bekymre seg for, mente han. Det er visstnok en ventil (med høyt trykk) som lager denne lyden. Det koster forøvrig anslagsvis ca 1500 kr for bensinpumpe, samt 1-1,5t arbeid = ca 3.000 NOK.

Det var en trivelig fyr, han var interessert i min bil, og sa den var veldig pen. Merkelig nok virket det som om jeg hadde bedre koll på bmws modellserie (takket være bmwpower.nu). Han trodde 523 og 323 hadde 2,3 liter (...)
D-diddy
har du provat att byta bränslefiltret?? hade en Opel som fick jobba hårt för att få fram bensinen genom filtret, den tjöt i högan sky WHEEEEEEEEEE!!! då bytte jag filter då vart den tyst. (fast den började tjuta igen en vecka senare då var det silen till pumpen som satt igen sig. mycket lort i tanken var det på den opeln...
David

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Så tilbake til denne tråden igjen da.

Sto utenfor bilen her om dagen, og kunne konstatere at den omtalte lyden ble borte i veldig korte perider. Som en pulserende lyd - av og på. Det må være noe muffins?

Forsøker å illustrere lyden slik:

A ----*-----------*--*----*--------*---------*-------*----*--- B

(Man kan tenke seg at denne strålen er 5-6 sek fra a til b. * = punktet hvor lyden er borte).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.