|
|
|
|---|---|
|
Rent teoretiskt... Om man sätter M30 3.0 vevaxel i en M30 3.5, kan man använda 3.0 stakar & 3.5 kolvar? Jag tänker att man med mindre slag sänker kolvhastigheten och därigenom får en maskin som tål mer varv... Skillnaden kanske är marginell och inte värt besväret? Nån som har åsikter? mvh /B | |
| Nu vet jag inte om det är kortare slag på 3.0 veven, men om så är fallet, tappar du ju slagvolym och därmed vridmoment. Skall du köra den på gatan och inte ska varva över 7000-8000 varv, så känns det onödigt. Lägg krutet på lätta smidda kolvar. Det minskar slitaget. Och e du riktigt rik, så köper du andra vevstakar i titan. | |
|
Om du inte ska bygga en högvarvig motor så ska du inte satsa på att korta slaget..... Men det är 86mm på 3,5 och 80mm på 3,0.............. Jag har grejor att sälja om det är intressant... //Jesper |
|
|
Jesper- Jag förstår att 6mm inte är mycket att hurra för när det gäller kolvhastigheten, så det kanske var en befängd idé, men jag måste iaf fråga... Högvarvig motor, menar du motorkaraktären eller tålighet för höga varv? Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
|
Jag menar hur vass du tänkt bygga din motor.... Om du har en kamaxel som drar bra till kanske 7000rpm så är det knappast någon förtjänst att byta slag till kortare.. Ska du däremot varva kanske över 8500rpm eller liknande så kanske det börjar närma sig idé. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.