|
|
|
|---|---|
|
535iA-98 skakar mycket i ratten/framvagnen, men bara när jag bromsar försiktigt mellan ca: 40-70 km.tim. , bilen har nya klossar och skivor fram, även nya främre länkarmar och krängningshämmarstag. vet någon vad detta beror på ? TACK! | |
|
Kolla även stötdämparna. Demontera fj.benen och av med fjädrarna. Kolla om du har det minsta glappet då i kolvarna. Det var felet på min. Hade oxå bytt "allt" annat............... |
|
Wennström |
hAR DU TITTAT PÅ STYRSTAGET SÅ INTE DET ÄR GLAPPT OCH SEN HAR DU JU SPINNDELLEDERNA DOM KAN VARA GLAPPA!!!!! |
|
Vanlig orsak förutom ovan nämnda är casterstagets, (tryckstag på BMW-språk), bakre bussning. När den är dålig glappar hjulupphängningen i längsled vilket brukar kännas som wobbel i hjulen vid lätt inbromsning. Bilen brukar också kännas orolig i ratten, (ej kursstabil), i motorvägsfart. Testa t.ex. att dra åt en hjulbult. Känns det som om hela hjulet vill följa med i rörelsen så är det nog läge för nya bussningar. (kan vara lika bra att byta hela staget då även spindellederna i andra änden brukar vara på "upphällningen" runt 15000 mil) |
|
|
Är du säker på att skivorna sitter riktigt mot navet? Minsta lilla rostflisa på anliggningsytan mot hjullagret gör att skivorna kommer snett och ger kraftiga vibrationer vid bromsning! När man byter skivor är det "tokviktigt" att man gör rent navet ordentligt. Stålborsta länge tills det är riktigt rent, helst även en del gnuggande med smärgelduk innan montering av de nya skivorna. Glöm inte att det kan ha fastnat metallspån från svarvningen på insidan av den nya bromsskivan om man inte gör rent den ordentligt! Dvs. båda anliggningsytorna måste vara rena innan monteringen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag har samma problem men min 525-tds-93 skakar mellan 90-95km/h någon som vet varför?? |
|
|
Testa 3varv med eltejp på varje sida av axeln,,funkade för mig! Innan dess hade jag bytt varje jävla del o stag på jakt efter vibrationerna,,i 2ÅRS tID!! |
|
|
tryckstagens kulled glapp? FAF |
|
|
STORT TACK !! för alla bra svar... Visade sig vara Caster/Bakre länkarm/Tryckstag eller vad man nu vill kalla det för. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.