|
|
|
|---|---|
|
Har bytt bränslefilter nyss på bilen och det resule'terade att den inte startar nå mer. Måste man lufta den eller är det självluftande system? om ja: vars finns luft skruven och hur luftar man den? Ride hard die free | |
530IA-93 |
Hej! Du har inte satt filtret på fel håll. Det brukar vara pilar på filtret så att man inte kan sätta det fel. Det var bara en tanke. Annars vet jag ej vad som hänt din bil. (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) Mvh Hoffe |
|
hmm...ska ut och kolla nu på stuberten. Ride hard die free |
|
|
var ut just och kollade och jag hittade inga markeringar..ingen som har nån annan teori? Ride hard die free |
|
| Du ska fylla filtret innan du sätter dit det.. | |
|
ta lös filtret och fyll upp det, det kan ta ett tag för den att fylla det själv men det går efter ett bra tag Joakim Eriksson |
|
|
aha! tack så mkt för hjälpen! =) Ride hard die free |
|
|
generellt sätt så ska den "rundade" sidan utan skarvar sitta med flödesriktningen då störs ej flödet .......______ ...../..........| ==|...........|==<flöde in .....\______ | (ska likna ett filter med flödesrikning) "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Provade just med uppfyllt filter..men den ville inget. ska den gå igång direkt efter att man har fyllt upp filtret? eller måste man ändå gneka ett tag? Ride hard die free |
|
| funkar bränsle pumpen i tanken?min pump funkar inte,höll på att aldrig få igång den efter filter byte, symptom:svårstartad vid längre stopp med lite bränsle i tanken,typ 1/4 el. mindre, bara en ide´ | |
|
hmm...när man har haft den stående över natten och ska starta den på morgonen så försöker den lite..men efter det så är den död....då får man vrida nyckeln fram och tillbaka 2-3 ggr och glöda varje gång innan den hoppar igång och går som en klocka... så här är det oftast...men iblandså räcker det att glöda en enda gång och den gå igång som en klocka. det spelar ingen roll om det är full eller nästa tom tank. Ride hard die free |
|
| Bmwlover; vi snackar dieselfilter inte bensin..det är inte samma.. | |
530IA-93 |
Jag läste för fort det ju är ju en diesel. Då måste man väl lufta som på en lastbil som du var inne på Jockew. Hur vet inte jag! (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) Mvh Hoffe |
|
Hmm en modern diesel tror jag inte man behöver lufta. Har kört stopp med firmabilen några gånger,det har bara varit och gneta ett tag så har den hoppat igång. Men det är klart det kan vara skillnad från bil till bil.. |
|
|
nu har jag fått igång den..var tvungen att bogsera nått varv runt kvarteret bara =/...man tycker ju att det inte ska vara nödvändigt , eller? Ride hard die free |
|
| När du byter filter så tappar du trycket in till dieselpumpen och det bildas luftfickor. När du sedan sätter dit ett nytt filter tar det en bra stund innan förpumpen har fyllt upp diesel i filtret och byggt upp trycket. Mycket luft bildas, men detta luftar sig själv. Det enda du behöver göra är att nöta på starten tills den går jämt o fint på tomgång. Man kan behöva starta flera gånger innan luften är borta... | |
|
Jo det kan det nog vara :( Om du lyckas fylla upp dieselpump och slangar med luft så kan det vara ett hiskligt problem att lufta ur den. Kanske det finns en LITEN självluftning, men den får man nog inte vara för vårdslös med. Man måste fylla upp de nya filtret med diesel. PÅ 525tds kan man låta bli att skruva åt filtret helt och sedan glöda den så förpumpen går. Detta håller man på¨med till filtret svämmar över då drar man åt. Om detta funkar på 524 motorn vet jag inte. Har man väl fått luft i systenet så är ett sätt att lufta att skruva loss en eller ett par spridarrör och mata på med startmotorn tills det kommer bara diesel. Nåja, lite sen info kanske, du har ju fått igång den igen. --- Always Diesel |
|
|
hmm..tror att det är så på min oxå. gjorde som Joakim E sa och fyllde upp filtret och bogserade igång den (har för dåligt batteri för att dra så länge på starten) men tack iaf! Ride hard die free |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.