AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
962

Vinterdäcksfundering - 255/40-17 bak på E-39

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Har tänkt använda originalfälgarna ( 17'' parallelleker/ M-sportfälg ) till vinterdäcken!

Fälgen bak är 9 tum så frågan är om jag "måste" ha 255:or bak även på vintern eller om det funkar med ex. 235 på denna fälg?

Om någon har 255 bak så får ni gärna dela med Er av Era erfarenheter av detta i kombination med vinterväglag...hur funkar det!? Friktionsdäck eller dubbat...hur har ni det?
wm
4
wmjowel
540i Touring -00
Att å ena sidan ha bakhjulsdrivet när det är vinter är inte så särskilt begåvat, även om elektroniken av idag hjälper, sedan är det å andra sidan lämpligt att ha så smala däck som möjligt efter som det ökar marktrycket (fästet) per ytenhet. Om du då funderar på 255 i vinterdäck så bör du tänka om, såvida du inte bor i Spanien eller nått.
205'er är nog lämpligt och köpen plåt fälg i stället. Saltet sabbar din fina Al fälg.

mvh Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
205 ska det va på vintern helst ännu smalare.
totalt odugligt att åka med breda vinterdäck och kostar skjortan till råga på allt.

///MVH Hasso
Länk

Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Det var iofs inte vad Peca frågade...men jag tror med all säkerhet att du kan ha 235:or på alla fyra fälgar! Jag har samma funderingar själv nämligen!
Jag tänkte ta mina parallelleker och köra med på vintern, och passa på att uppgradera till 18"M5-fälgar till våren. (Har nån några så är jag intresserad)

Mvh
/Mr.C
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nja... Rekommenderar absolut inte bredare däck än 205 på vintern. Dessutom samlas det mycket snö och is i hjulhusen som lätt tar i däcken om de är för breda... Den optimala däckdimensionen på vintern enligt mig är 195x65x15, iofs på E34. På E39 rekommenderas 205x60x15. Går dock ej på 540 som måste ha 16"...
pa
50
patric h
525 TDS E34
Jag kan också rekommendera så smala däck som möjligt. Har själv haft 205 tidigare men gått ner till 195 och det är en betydlig skillnad. Tänk då vad skillnaden blir på bredder upp mot 250!
Frågan är ju om man vill ha snygga hjul i diket eller mindre snygga hjul som rullar på vägen.

M v h

Patric
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Tackar så mycket för synpunkterna hittills men ingen som egentligen svarat på frågan och som verkar ha kört med bredare än 205 på vintern. Jag är medveten om att det är optimalt med smalare däck men undrar hur stor skillnaden är. Det är ju också så att många slänger på "skitdäck" på vintern bara för att de måste ha vinterdäck. Har pratat med några däckhandlare som menar att 235:or fungerar alldeles utmärkt men att livslängden är kortare...dvs. mer känsliga för slitage.

Ett bra gummi är alltid ett bra gummi och ett dåligt dåligt.

Jag vill självklart ha bra däck PÅ vägen men de behöver inte vara fula för det!!?? Handen på hjärtat...hur många prioriterar ett kvalitetsdäck på vintern och hur gamla är era vinterdäck kontra era sommardäck?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag prioriterar BRA däck framför allt annat (utom bromsar kanske.) Jag kör högst 2 sesonger på 1 uppsättning vinterdäck. Även sommardäck har jag köpt nya i år. Och jag köper inga dåliga däck... Om du har 9" fälgar, så borde det gå på 235:or, dock så kommer fälgen att bli mera utsatt för "skrapningar" pga att däcket kommer längre in på fälgen.
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Åker på 235:or under vintern, funkar utmärkt.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tänkte posta det här tidigare idag, men då beslutade sig Telias ADSL att haverera här. Jag kör två, max tre säsonger på vinterdäcken. Tre endast om dom är gott skick. På BMW'n hade jag Hakkapelitta 2, Hakkapelitta 4 är beställda till Audin, leverans om någon vecka.

Så, klippet från tidigare idag:Jag går ner på minsta godkända dimension på vintern på min, 195/65-15 i XL (Extra Load)-utförande, för vikttålighetens skull.
Nu i år har jag hittat en omgång begagnade fälgar från en gammal Ur-Quattro på skroten, 6x15, vilket är rekommenderad fälgstorlek för den dimensionen, enligt Nokian som levererar däcken.

Prioriterar vägegenskaperna i dåligt väglag vintertid, högfartsegenskaperna och utseendet för stå tillbaka till fördel för säkerheten.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.