AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.087

Klonkande ljud från bakvagnen

Sida 1 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
På BMW's inrådan bytte jag i början av sommaren slutväxel pga massa oljud bakifrån bilen. Det mesta av oljuden försvann, men ett visst klonkande fanns kvar. Tyvärr verkar det som om det blir mer av det oljudet.

Klonkande uppstår vid ur- & inkopplingar (vid både och) speciellt om bilen är kall och gasar på lite (behövs inte mer än att man kör ifrån en cykel).

Några bra idéer om vad det kan vara, har ingen lust att ge 20K+ till BMW igen om det går att fixa på annat sätt....

/Caspar
Har snackats en hel del om det där, verkar vara fullt normal på M bilar och tydligen kan icke M bilar klonka en del de oxå. Gör en sökning och se vad du hittar.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Caspar: ja att du inte kan köra ifrån en cykel känner nog alla här på forumet till redan...

//Jan Banan

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
defiant: haha :)

Caspar: Kan det vara så att du bytte slutväxel i onödan? Hörs klonkandet bara i låga hastigheter på låga växlar? Kan du undvika att det låter genom att växla exakt "rätt"? Har det blivit värre sedan du bytte slutväxeln eller var det som det är nu från början?

Pust, mycket frågor blev det.....

__
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
wolv: Tror inte att bytet var i onödan, ty det var massa annat oljud också. Stämmer bra, låga hastigheter och låga växlar, "snälla" växlingar brukar vara ljudlösa. Känslan säger att det blivit sämre på sistone, dock ett tag sedan bytet av slutväxeln skedde så jag tror inte det hänher ihop.

Lät som om Du träffade väldigt rätt, någon bra diagnos??

Defiant: Any Time, Any Place!!!!

/Caspar
vadå, ska Defiant oxå cykla?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: :-) Ni är bara för gulliga allihopa..... Defiant får cykla, springa, åka sur bil eller vad han vill, torsk blir det iallafall...

/Caspar
Casper:

Finns en länk om klonkande ljud på M3E46 kan det inte vara samma fel se länk:

Länk
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag tycker min klonkar endel också.. Till och med när man står still och växlar mellan 1 och 2 ibland!

/Henrik
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hmm jag har ett "klonkande ljud i min också. om man drar på lite och lägger i nästa växel men missar så att man får motorbroms under accelerationen så klonkar det till i mekaniken men det borde ju vara fullt naturligt eftersom det är ju en del kugghjul på vägen bak till hjulen.

/PG
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Klonket kommer när man kopplar lite för häftigt va? Det brukar hända mig. Jag är så van vid det här så att jag brukar aldrig höra det, men i bland när man kört audin mycket så trampar man ur lite för snabbt med resultat att det klonkar lite. Enligt initierade källor så skall detta vara helt normalt!!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Caspar:
Jag tror att vi alla med Z3M upplever detta och det tycks vara helt normalt...här finns en annan tråd i samma ämne: Länk

__
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tack för svaren allihopa, känns mycket lugnare när jag nu vet att klonket är "normalt". Läste igenom de gamla trådarna och hittade Fredriks underbara uttryck "M-Klonk".

/Caspar
eF
900
eFx
520d Touring -09
Klonkandet tycker jag mig inte ha, men visst förekommer det. Däremot är bilen ju knappast den mest förlåtande när det gäller att växla smidigt samtidigt som bilen är kall.. :)

/eFx
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Skall försöka med ett seriöst inlägg för en gångs skull, jag hittade detta i begagnat guiden här i forumet.

"Lyssna efter klonk i bakvagnen - med stor sannolikhet är silentblocken slut. Kostar c:a 1500:- att få bytt. "

kan detta vara något ?? jag har dock ingen aning om vad "silentblock" är för något men det kanske någon annan vet.

//jan

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Silentblocken är ett "generalfel" på bmw, speciellt E34, E36. Men det är inte detta klonk som diskuteras här för det här klonket är med när bilen är ny. Om silentblocken är slut så påverkas vägegenskaperna högst märkbart, förrutom klonket. Bilen blir "simmig" och diffus på vägen
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
typ spårar som om man har gamla/obalanserade däck??

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ungefär så, fast inte riktigt. Det känns som bilen blir lös i hullet, lite slapp fast fjädring/dämpare är fräscha.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
lös i hullet som typ när man blivit fet?? *asg* (så länge kunde jag vara seriös)

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jo, det låter som att du hajat vad jag menar( tror jag!!)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Vid vilka hastigheter blir den "simmig och lös i hullet"?
Jag tycker att min går spikrakt upp till 200-210 men efter det så förändras karaktären radikat till att bli enormt "ormig".
Kanske däcken?

Hur byter man silentblocken?
Kan man se om dom är slut någonstans?

/PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.