|
|
|
|---|---|
ErikNilsson |
Min motor tickar väldigt mycket och det är något irriterande. Man vill ju gärna höra ett annat slags motorljud! Någon av er som vet vad det kan tänkas vara för något? De flesta tippar på spridare eller liknande men då man inte är så kunnig och inte ens vet vad spridare är för något som blir man lite förvirrad. Vad kan detta kalaset tänkas kosta att få fixat? Är det ett jättestort ingrepp eller går det på 1-2 tusen att få iordningsställt? Har tummen mitt i handen när det gäller motorer så det får bli att lämna in den någonstans. /Erik |
|
Det låter som att det kan vara ventiltick men jag är inte helt säker. Åk in med den till en firma så får du kostnadsförslag. Går nog på en tusing eller två för att justera ventilspelet. //Anders |
|
|
Det är hydraliska lyftare på M50, ej justerbara. Tickandet kan bero slitna kammar, fel olja (för tjock) eller spridartickande. Det sistnämnda brukar inte vara så jädra besvärande. Mitt förslag är att du till att börja med provar med ett oljebyte, förslagsvis Castrol SLX 0w30 eller Mobil 1 0w40. Funkar inte detta, ja då skulle jag nog åka in på verkstan och fråga om dom kan söka vidare, kostnadsförslag osv. Mvh Anders S. |
|
ErikNilsson |
Anders S: Fick bytat olja hos BMW för ca 50 mil sedan då till Castrol SLX. Vet ej om det var Ow30 tyvärr men det är den oljan man brukar få i maskinen. Du skrev att det sistnämnda inte brukar vara så jädra besvärande. Menade du att fixa eller att fortsätta leva med? Det låter inget in i bilen utan det är först och du vevar ned rutan eller öppnar dörren. Däremot hör ju alla andra detta när man kör och det är ju inte så trevligt. /Erik |
|
Jaha, då beror det väl antagligen inte på oljan (SLX:en finns bara som 0w30). Vad jag menade med "inte så jädra" är att det är ett ganska normalt ljud på våran motor, dock brukar det inte vara så jätteskarpt. Faktum är att jag själv har haft det och att det nu har försvunnit (varför vet jag inte). Om det är så som du säger att det låter rätt mycket kanske ett besök med undersökning är på sin plats iaf. Synd, men hoppas det löser sig. P.s Ett desperat försök kanske kan vara en spridarrengöring (bensintillsats), vilket jag normalt sett inte tror mycket på. Men försöka duger ju.. Mvh Anders S. |
|
ErikNilsson |
Tackar alldra ödmjukast för expertsvaren Anders! Spridarrengöringen är väl sådan STP du menar förmodar jag. Som du skrev så kan det nog vara värt att prova. Det är lite knapert med pengar för tillfället men jag postar ett svar så småningom och berättar hur det har gått, och framför allt vad det berodde på. Antar iallafall att om det bara tickar så kan det inte vara att hela motorn är på väg att tacka för sig och att det blir dyrt, utan att det i värsta fall är tal om kamaxelsbyte. /Erik |
|
Det är antagligen inte spridarna om det låter så mycket så det hörs när du stänger huven,kan vara lyftarna som e dålihga lr nått sånt,det är desto dyrare o fixa,åk til en seriös verkstad o be dom lyssna vara,dom hör direkt om det är skadligt lr nått sånt //Bjäle D är fegt o släppa gasen! |
|
bmwnisse |
Har en m50. Den tickade ibland, kall som varm tills oljan blev bytt till "bästa" Castrol MINERAL från Mekonomen, hällde även i STP-"AKUT" i ett par ongångar. Tickandet fortsatte ett par veckor men nu är det frid och fröjd igen... (tickandet pulserade, ungefär "5 tick"...paus..."5 tick" osv.") Good luck ! 2002-75 518-76 320-92 |
bmwnisse |
Bör tilläggas att "tickandet" lät som en gammal "glapp" diesel, HÖGT som attan. 2002-75 518-76 320-92 |
|
bmwnisse,det kan ha varit skit som fastnat i en lyftare så den inte fick upp trycket riktigt,sen när du hälde i bra olja o ST P så kan den ha rensats rent D är fegt o släppa gasen! |
|
bmwnisse |
Bjale_racing. Joo, tack för tipset, men det verkar som om jag borde hälla i SYNTET istället. För antingen är det någe' skräp som snurrar runt i motorn eller så är det att motorn inte gjejar kallt klimat med MINERAL oljan. Nu har det börjat bli kallare och motorn har haft "starttickanden" då och då. Den verkar behöva tunnare lättflytande olja ! ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.