|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har bytt styrstag (mittre) styrled (hö+vä), stabilisatorstag (hö+vä), men ändå känns något glappt när man rycker i ratten (speciellt till vänster), plus att när man kör på "snabba" ojämnheter så som trotoarkanter etc så smattrar det i höger fram (nytt hjullager där för övrigt). Man hittar inte något glappt genom att hissa bilen och rycka i saker, men en BMW verkstad tyckte jag skulle byta allt som är nämnt ovan plus "Tryckstag". Eftersom att jag inte kunde hitta något som kändes speciellt glappt förutom det jag nu bytt, tänkte jag att det kanske räcker med det... Kan något av nedan prylar från mekonomen vara detta tryckstag? Eller har någon något tips på vad det kan vara... vill ha en perfekt bil!! Länkarm främre vä nedre komplett 08-70837 1289:- Länkarm främre hö nedre komplett 08-70848 1289:- Länkarm bakre vä nedre komplett 08-70855 1482:- Länkarm bakre hö nedre komplett 08-70854 1482:- Mvh Johan | |
|
Tryckstaget, eller pendelstag som det ofta kallas, sitter från krängningshämmaren till fjäderbenet med en kulled i varje ända. Kostade ca 300:- på BMW när jag bytte på min gamla E-34, och priset skiljer nog inte så mycket till E-38. OBS BMW var BILLIGARE än Mekonomen på denna detalj!!! Som mycket annat..... |
|
| Det som i reservdelslistor kallas för casterstag eller bakre nedre länkarm, heter tryckstag på BMW-språk. Johan, jag har precis bytt dessa på min bil och det gjorde underverk. (hade samma symptom som du). | |
|
Som sagt borde mekonomen heta "ockernomen" kolla t.ex motornords priser istället Länk Jag lät BMW byta och de ville ha 3765:- för delarna, (även nya fästmuttrar) och jobbet. P.S. benämningen "övre" och "nedre" länkarm i reservdelslistor kan variera |
|
|
Tackar för info! Det blir nog att byta den länkarm du pratar om härnäst, men det får vänta ett tag. Kanske i samband med ev måttlig sänkning.. Börjar vara less på hjulinställningar nu =) Powerm, det du pratar om är stabilisatorstagen som jag redan bytt.. Jo, mekonomen har inga superpriser... men jag har bra kontakt med dom så jag handlar långt under katalogpriserna =) Annars skulle jag nog inte sätta en fot där. Dock bra att dom finns på orten... |
|
|
Många namn finns det, casterstag passar nog bäst. Jag har hört bmw verkstäder som kallar stabilisatorstagen/pendelstagen, för tryckstag...... |
|
|
det som inte är nämt är väl då bussningen till hjälpstyrarmen www.ppracing.info Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Vänta med att byta HELA staget.. det räcker troligen med att du byter BUSSNINGEN i Caster/Tryck Staget (samma stag vi pratar om) Detta ger det glapp du talar om.. haft samma problem på min 94:as 525 och Själva staget var det inget speciellt fel på! Och kolla så med Motor Nord Först då de alltid brukar ha bästa priserna! Kika i katalogen nu och det verkar som om du måste köpa hela staget för ca 1000:- /styck Länk |
|
| theprophet, du har rätt i sak. Dock brukar spindelleden i andra änden vara "halvtaskig" om bilen rullat runt 15000mil. Därför brukar det vara lika bra att byta rubbet när man ändå "lättar på lädret" | |
|
Enl .min erfarenhet (pa E32) sa kan man endast byta sjalva bussningen dar Caster staget ar av stal. Har man aluminuium sa maste hela staget bytas. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Casterstaget finns såvitt jag vet bara i stål. Den andra länkarmen däremot finns både i stål och aluminium. ??? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
powertoy: Då är det nog dags att byta lite flera leder på min med då =/ Länk |
|
|
Oj vad det är irriterande när det finns så många olika namn på samma sak... De saker jag bytt är alltså: * Mittre styrstaget, samt de yttre "förlängningarna" (styrlederna). * De stag som går från krängningshämmaren upp till ett svetsat fäste på fjäderbenen (mekonomens namn: Stabilisatorstag). Enligt BMW verkstaden med flera är det ofta dessa stab-stag som ger upphov till smattrande ljud, men det blev alltså inte bättre. Killen på BMW sa att "Tryckstången" eller vad det nu hette inte var de stab-stag jag redan bytt.. kan hända att han kallade stab-stagen för casterstag. Skulle vara bra att veta vad denna Tryckstång är för något, så jag får rätt om jag köper på annat ställe än BMW. Enligt dom var det ju ett marginellt glappt där, som kan orsaka "oljuden". För övrigt brukar det väl inte gå att byta bara bussningarna, då dessa nu för tiden är så pass integrerade i stagen.. Annat var det på gammel volvon.. där bytte man några bussningar för en 15-30 kr styck så blev allt bra =) |
|
|
BMW killen beskrev för övrigt att denna tryckstång är det som håller hjulet i längsled, frågan är då vad mekonomen kallar dessa för...? Nåja... jag kanske låter BMW fixa detta i alla fall lite senare, så slipper man ju fundera! =) |
|
|
Tryck stag = Caster Stag... Överliggande länkarm! Stabilisator stagen har däremot tokigt många namn.. opch dessa ger ett smattrande/rasslande ljud.. Caster stagen däremot ger ett djupare klonk och sämre väghållning och sned sliter ofta däcken.. + Vibrationer runt 90-100 Mekonomen har dom nog inte.. för dom har dom inte till min E34:a Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.