|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
wadel: Så det är mig du så vanvördigt kallar för BMW-berra! *S* Ja du får det att låta som att renovera en 12:a är detsamma som att tvätta kalsongerna. Sanningen ligger nog i att du är händig och är född med en skiftnyckel mitt i handen. Du skriver att jag inte vill betala dig, varför då? Jag kan ju lika gärna betala någon för att ta sönder det som jag själv annars skulle förstört, bara det att jag slipper att bli smutsig ;-) Det jag (troligen) behöver göra är att byta kolvringar och ventiltätningar. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
kollade i TIS och fann att jiggarna är desamma för M40, M43, M70 och M73. skulle ha behövt en jigg själv (iaf. ritningen) då det börjar att närma sig kamremsbyte för mig och man vill ogärna sabba kaminställningen!!! "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
BMW-berra : Nja inte riktigt , det är stor skillnad på at renovera och reparera/serva en v12:a , om man renoverar skall man minst göra detta , oavsett om det behövs eller inte : Mäta kolvar , vevstakar. Byta ALLA lager Plana block , topp Byta alla fjädrar , ventiler , vippor , lyftare, tätningar , kammar. Byta samtliga packningar i hela motorn. Byta kolvringar , stift. Även knaster samt ventilsäten skall bytas/ses över. man kan säga att ALLT som rör sig i motorn skall mätas , vägas och bearbetas eller bytas ut för at det skall vara annat än en fuskrenovering. Även spridare skall ultraljudstvätas och mätas. Detta kostar runt 100 000:- Skr för en m70 motor , men då är det en helrenovering , ofta med portning av topp och nya kammar också. Någon på forumet hade betalat 130 000:- för sin m70 renoverng , men då är ju motorn exakt som ny om inte bättre. Det är inte svårt att ge sig på v12:an , det är bara det att det tar tid , det är ju 12 cylindrar och 2 toppar , samt trångt att komma åt , men svårare än nån annan motor är det helt enkelt inte. Att jag skriver att du inte vill betala är för att det tar sådan tid så att det blir dyrt och det är dumt att betala för något du mycket väl kan göra själv. Men om du vill kan du maila mig och sedan lämna v12:an i min verkstad så byter jag kolvringar och tätningar samt om det ev. är något mer som skall göras. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
wadel: Bättre att fortsätta diskussionen via mail, har mailat dig. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
Paap Reeder |
Hej wadel! "Testa" följande på Dina BMW-kontakter: Enligt vad jag "samlat på mig" under mina 1,5 år med M 70: När BMW tog fram den första versionen av M 70 gav motorn närmare 400Hk vilket 1989 ansågs för mycket på en std-bil. Man "risade" ner insugen samt gjorde om kammarna och ställde dem sent (kanske också bra för avgasvärdena). Säkert MAP-ade man också för 300 Hk. Plockar man på Dinan+andra kammar+ställer dem "rätt"+MAP-ar om så tror jag att det bör bli en hel del över 350Hk. Min nästa grej kommer att bli att ställa om kammarna i det s k "6-mm tidigareläget"...om inte för annat så för att bara prova. Fråga två: Visst är väl jiggarna "vxlingsbara"? Visst "ger de" 90-grader mot ventilkåpspackningen?? Att meka en M 70 är som att simultanmeka två 525:or - nicht war?? MVH /// Paap R |
|
Jag frågade och han menar att "alla" v motorer ger mer effekt om man byter till sportigare kammar. Samt att motorn utvecklades för att sitta i en glidarbil och vara slitstark och ha vrid och inte för att ge mycket effekt. Men tja... sådant där kan man aldrig veta 100% :-) Med originalkammarna skall det dock inte gå att få ut mera pulver , iaf inte någom som märks alls. 2 : Inte mätt exakt men 90 grader såg det ut att vara , inte fått tillbaka dom ännu , har endå inga topplocksbultar till motorn.... så väntar väll nån vecka eller två... "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Kane, vet du att det inte är exakt 90 grader. Paap Reeder, såvitt jag kunnat konstatera kan du inte vända på jiggen på samma kamaxel däremot kan du använda samma kam för inställning av båda kammar. Kammen sitter inte exakt i mitten i toppen. Detta leder till att det inte behöver vara 90 grader även om jag tror så själv. Konstigt att ingen har det rätta svaret. Kanske har Mammon slagit till igen viket skulle vara synd på ett så trevligt forum. Mvh |
|
Paap Reeder |
Hej callestropp! Nu när jag tänker på´t så är det rätt att jiggen inte går att vända ty den ena skakelen är kortare än den andra. Det innebär dock inte med nödvändighet att vinkeln inte är 90 grader. Bra att Du stod på Dig. Jag utgick ifrån att de var vändbara. Varför skulle BMW låta dem vara asymetriska om det inte var ngn mening med det? Jag "ritade av" min jigg genom att mäta upp inställningen efter inställning. Med skjutmått och vinkel kom jag fram till 90- grader. MVH /// Paap R |
Paap: Känner du dig manad att lämna något vist bidrag till tråden om kompprov på M70 som jag lyfte upp? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.