|
|
|
|---|---|
|
Det skulle vara intressant att höra lite åsikter från er som valde BMW som tjänstebil, t ex: 1. Vilken modell ni valde. 2. Hur arbetsgivaren reagerade på tjänstebilsvalet. 3. Hur kunder/leverantörer reagerar. 4. Hur nöjda är ni? 5. Nästa tjänstebil blir också en BMW? 6. Etcetera... roadZter | |
|
Redan trött på sucki-juckin?? ( mazda var det va??) 318 touring är väl vanligast då den håller sig under de magiska 276 000:- Generellt sett så reagerar omgivingen att "BMW/MB är en dyr lyxbil, han skulle haft en Volvo istället" dvs det skär mer i ögonen med 316 än V70R (även en DKW är mera diskret man kan komma undan med en A8 utan att det stör folk så som en liten BMW eller MB gör) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
Intressant fråga. Tror det beror väldigt mycket på i vilken bransch man agerar och vilken nivå i kundföretaget man bearbetar. På det företag jag representerar är BMW-beståndet 0.4/anställd. På parkeringen trängs allt från gammal E34:a (går under namnet 79:an) till mer håriga bestar med M-märken i aktern. Om jag skulle välja att ta ut en tjänstebil och kom susande i en 318t, skulle nog chefen skratta i brallorna. Jag har tidigare, för ca tio år sedan och i ett annat yrke, haft problemet med att ha för "fin" bil och varit tvungen att parkera i kundens grannkvarter. Som jag uppfattar det nu, så tror jag avundsjukevindarna börjar att lägga sig. Det blir faktiskt alltmer odramatiskt att inneha en "finbil", eftersom de blivit, dels av reklam, dels av finansieringsformer, allt mer överkomliga även för det tidigare Volvo 740-gänget. Hur leverantörer reagerar förstår jag inte riktigt varför det skulle vara en intressant aspekt. Vår trycknisse åker i vart fall 328 cab och vi har givit honom hjältestatus eftersom han brukar den året runt, så som man ska med bilar. Länk |
|
|
Tja en av våra säljare/chefer åker MB S klass till kunderna... tror inte det har påverkat i någon riktning. En av våra leverantörer har hittils under vår samarbetstid åkt, BMW 540, Audi S6 och senaste bilen är en Audi A8'a. Nu är vi ju lite biltokiga här på jobbet, så det brukar bli lite bilvisning när någon bytat bil. Jag tror som Copy, det där håller på att lägga sig. De flesta tjänstebilar kostar ju brukaren en slant oxå, så det är ju upp till var och en hur mycket man vill lägga på bil. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
G-M: Svar nej (inte ännu). Intresset fick sig en knuff framåt efter 4 av 5 möjliga stjärnor i Teknikens Värld nr 17/03. ;) Copy: Leverantörer är ju också människor och som vi alla vet så har människor (i alla fall svenskar) lätt att bli lite avundsjuka. Har faktiskt hört tongångar från leverantörer så som: "Kan han köra omkring i den lyxbilen kan vi allt ta och höja priserna ett par procent..." Fredrik M: Jo, Christers Merca har man allt fått höra en del om. Det är nog så att ni själva inte hör så mycket, men jag kan intyga att det diskuteras lite om bilen ibland (har själv hört det). Kan dock inte påstå att det var i negativa ordalag men inte positiva heller, mer ett konstaterande att han kör DYR bil... ;) Tack för alla synpunkter men utan att verka oförskämd så riktades faktiskt frågan till de som verkligen valt BMW som tjänstebil, det skulle vara intressant att höra deras intryck. Jag vet att tjänstebils-BMW är relativt ovanligt men någon måste det väl finnas här på BMWPower??? roadZter |
|
|
DanneZeta: min bransch finns i en värld där priserna redan är maximalt pressade eller baseras på årsbasis. Att en leverantör skulle höja på ögonbrynen eller sina priser beroende på vårt tjänstebilsval finns inte på kartan. Jag noterade din frågeställning och hur du riktade den. Varför jag svarade beror på att jag ville ge näring åt diskussionen. Från eget perspektiv tycker frågan är intressant då jag utses för dagliga "tråkningar" över varför jag inte tar ut en tjänstebil i stället för att åka 79:a. Självklart skulle då valet av bil vara enkelt. Länk |
|
|
DanneZeta: Jag har inte tjänstebil men många på jobbet och av någon konstig anledning har man pratat en hel del bilsnack med dom:)) 1.Allt från 318-X5 någon har nog den nya 7-serien 2.Man har som säkert på många andra jobb en fast peng beroende på vilken job grade man, kan välja mellan 5st olika märken.Man Kan även lägga ut egna pengar om man vill ha en dyrare bil 3.Ingen har klagat oavsett vilken bil de har kommit med 4.Har inte hört ett enda klagomål från bmw ägarna men på andra märken har jag har både ock. 5.De flesta kommer nog att välja samma märke igen |
|
|
DanneZeta: 1 & 2: Vår touring är pappas tjänstebil sen ett drygt år tillbaka. När han skulle få tjänstebil fick han välja bland modeller från BMW, Mitsubishi, SAAB och Volvo, och i det sällskapet blev valet enkelt ;) Det bidde en 520iT Business Edition. 4. Vi är mycket nöjda med bilen, den har nu rullat drygt 4000 mil utan ett enda fel bortsett från att den dricker lite väl mycket olja (har fyllt på 2 liter sen ny bortsett från oljeservice). Att den inte kan jämföras med de utrymmen vi hade i vår Citroën XM TCT Break är dock en klar nackdel, men å andra sidan är motorn i 520:n trevligare, och den är dessutom roligare att köra. 5. Inte alls omöjligt att nästa tjänstebil blir en BMW, men fick vi välja helt fritt bland alla märken på marknaden skulle det nog bli en maxutrustad Citroën C5 V6 Break, då framförallt lastutrymmet i den slår 520:n med hästlängder. __ ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.