AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.120

Torka bilen efter tvätt

Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Att gnida bilen torr med skinn eller skrapa och skinn är ju ett svettigt jobb. Jag testade att torka med den elektriska lövblåsen, halva tiden och ingen svett! Lite bullrigt kanske, men vafan... Resultatet vart helt ok!

mvh
/B
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En del måste ha hur mycket fantasi som helst, skulle väl aldrig ens tänka tanken ,men visst drog det lite i mungipan. men som sagt vafan alla bra sätt är ju bra utom dom dåliga.Hur funkar den att blåsa löv med då
har stor tomt med 30 träd så det kanske är ett alternativ?? Även att blåsa tallbar från taket istället för högtryckstvätt??

Hasso
David L
Finns fler enkla sätt. Tex flytande sämskskinn:

Länk
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Lövblås?

Lövsug finns förståss, men blås.. har du reverserat din lövsug eller har du inga grannar?

Harri Nikander
da
21
dajo
BMW 525iA -93
Lövblås, javisst!
Jag visste inte att det fanns lövsug, det måste vara en rejäl behållare som man släpar på med löv.
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
hasso- Klart ett bra alternativ till räfsan, jag har själv över 50 träd på min tomt och uppskattar apparaten till max, att suga löven blir däremot ett skitgöra för uppsamlaren blir full på nolltid, iofs så hackar den sönder så komposteringen går fortare men... Att köra den på taket har jag inte hunnit till ännu... :-)
harri- Åtminstone på min B&D finns ett speciellt rör att sätta på istf sugmojen som gör att det blåser... Tyvärr är den inte SÅ kraftig att jag kan reta grannarna med den. :-))

mvh
/B
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Recondraka funkar för mig, tar ca 2 min att torka 90% av bilen.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Asken- Jovisst, ungefär så är det, det är de övriga 10% som kostar arbete och tid... Men visst, det är en otrolig vinst över sämskskinnet att skrapa av vattnet. Att blåsa av vattnet ger torkning utan beröring och därigenom mindre slitage på lacken, det är kanske den största vinsten (om det nu är någon egentligen).

Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-)
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Såg just en parkförvaltare använda en lövblås, en sån måste jag ha, men frågan är hur man undviker grannarnas onda öga när man blåst löven över staketet?

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Införskaffade den omtalade lövblåsen igår, kanongrej helt enkelt "Vikket Drag"Vad grannen säger, är det inte hans löv man blåser tillbaka han har ju flera träd
än jag.Som biltork funkar den säkert lika bra som vilken snabbtvättstork som helst.

Hasso
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Om vi komplicerar det här ytterligre och snackar trim till lövblåsen; drömmen måste väl vara att naturens nyck transporterar ens löv till grannens trädgård. Med turbo-lövblåsen trippar Brutus upp grannfejden... :-)

/Kjelle
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Helt riktigt, jag tror han gillar att kratta löv, för han håller på med det nästan varje helg nuförtiden & då känner jag ju givetvis mitt ansvar som närmsta granne att hjälpa honom att få sitt lystmäte tillgodosett, han tar ju slut på löven titt som tätt... ;-)

Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.