AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.460

Se på TV när du kör efter 99

Sida 1 av 2
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Har kommit på ett sätt att kunna titta på TV även när bilen rullar. Ta ur säkringen till hastighetsmätaren = bilen står stilla (tror den). Bara att titta. Man förlorar dock lite andra funktioner såsom bränslemätare, varvräknare m.m. Men kan vara bra så här under friidrotts-VM.
Jag gjorde också den upptäckten när vänster ABS givare bak gick sönder. Men det var inte speciellt praktiskt att vara utan hastighetsmätaren, så det är inget jag skulle göra.

Glad blev jag dock när jag lyckades få bort spärren med det vanliga (t.o.m -99) tricket. Kan nog bero på att jag har en tidig 00, från Sep-99 produktionen.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kör du och tittar eller sitter du på passagerarsätet?

Länk
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Var rädda om hastighetsmätaren...den kan ju vara bra att ha ibland.
Jag monterade i en modul som släpper spärren...lite dyr men värd slantarna.

/Jari
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

VAd kostade den? Var finns den att köpa?

Copy> Jag sitter i passagerarsätet o kör ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag är överygad om att just sådan här manövrar är som gjorda för att få den elektroniska utrustningar att gå i baklås.
Tar du bort hastighetssignalen, som går igenom Absenheten till Navin, så fryser navin bilden efter att ABS enheten gjort sina tre testförsök pga att det saknas hastighetssignal till Navin.
Det har hänt att ABS enhetens elektonikenhet gått i baklås och iinte kan låsas upp eller resetats via DIS då återstår då endast byte av ABSenheten. Att försätta dessa system för situationer som dom inte är programerade för att klara av, så kan egentligen vad som helst hända. Det är ingen högteknologiskt dubbelskyddat system för ogynnsamma körprofiler.:))

///MVH Hasso
Länk

Hasso: du menar alltså att går säkringen till kombi instr. så måste man stanna genast och gå och handla ny säkring annars pajjar elektroniken i bilen om man har nav? Låter urbota korkat programmerat i sådanafall.
När vi programmerar till kund så syslar vi ALLTID med så kallad Overkill i känsliga ställen i applikationen. Dvs oavsett hur f-n än kunden trycker på knapparna skall den inte kunna hänga sig eller hitta på något annat ofog. Att man sen inte alltid kan helgardera med kryss är en annan sak.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Navin verkar fungera felfritt däremot ABS:en och antispinnen går ej. OBS!! HAr detta som en nödlösning under friidrotts-vm...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte kanske säkring till just kombisntrumenetet.
Vad ni sysslar med är inte det samma som biltillverkarna pysslar med. Som du vet så går det ju att få fram olika coder och info, om man trycker på en del knappar, och det är ju knappast meningen att kunden sk ha nån koll på sånt, men ivriga knappälskar kommer för eller senare på detta och kan då skapa situationer som systemen inte fixar, om du tror att biltillverkarna tänkt på det, så tror du nog fel, och då kan det lät bli en 1 eller 0 på fel ställe så en krets går i baklås, som sedan skapar fel som inge har tänkt på. Tycker mig kunna läsa detta mellan "raderna" många ggr. Ett exempel är vad en felaktig oljenivågivare kan ställa till med.
Laddningslampan lyser konstant eller fladdrar, säkring 15 smälter 30(E46) försätter automatlådan i nödprogram pga växleindikatorn är avsäkrad där, vilket gör att bilen inte kan starta, därför att växlelådsspärren/lägen inte kan registres.
Lista ut det en mörk höstkväll när du står in the middle of nowhere:))
Förstår du då hur komplext och "undermåligt" bilens elsystem mot "buggande" knapptryckare.:))

///MVH Hasso
Länk

Hasso: Självklart tror jag inte att Bmws ingenjörer kan simulera alla olika slags fel sittuationer, men denna som nämns ovan att säkringen till hastihetsmätaren eller kombiinstrumentet går är faktiskt en situation som jag själv råkat ut för på min förra bil.
Att denna situation skulle skapa sådana problem du nämner ovan får självklart ses som troligt, men dock ovanligt från mitt synsätt. Bmws Ibus system bär väldiga likheter med vilket fältbuss system som helst. Fördefienerade Adresserade areor används för "paket" (informations) utbyte. Varje enhet har en nodadress och sen agerar bilens "cpu" scanner som snappar upp alla felkoder eller vad nu trafiken innehåller.

Detta du nämner om automatlådan är för mig skrämmande, ännu en anledning att inte köra automat!

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte i mitt synsätt.:))
Då går tydligen hastighetssignalen genom ABS enheten till Navin även fast den är ur funktion, det kan ju skilja på olika årsmodeller.
Jag fick ett långt brev från en 528-97-98 ägare som navibilden frös efter att ha kört några kilometer.
Där var det en felaktig ABS enhet som ställde till detta och BMW ville byta den då den inte gick att resetta( en krets hade gått i baklås).=dyrt) Ägren trodde inte riktigt på BMW i detta fall därav mejlet till mig
Navin funkade alltid när han han startat om bilen och det beroer på som ovan att ABS enheten gör flera upprepade kontrollprov innnan den indikerar fel och navin stannade pga utebliven hastighetssignal.Han hade flyttat över Navin till sin brors bil och där funkade den OK. Hjulsensor hade BMW bytt 2ggr utan resultat.
Det kan ju vara så att det är nån typ av ändring gjord på nyare vagnar.

///MVH Hasso
Länk

aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

MaNgE: Här är länken till den tyska firman jag beställde modulen ifrån....Man får flera roliga extrafunktioner och den har aldrig krånglat eller ställt till det.
Priset var runt runt 2000kr

Länk

/Jari
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Titta på och köra bil... det är nästan lite Afghanistan-klass på den säkerheten..

____
Don't fuck with another man's automobile.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
aalto, går det att koppla in en separat dvd-spelare via denna modul? I så fall kan man ju låta barnen se på film medan man kör. Jag tror inte deras filmer kommer att ta bort min uppmärksamhet från vägen, så säkerheten lär jag inte tumma på.
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Med entillåten hastighet på max 110km/h så kan man gott åka och slötitta lite på TV ;)
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Nockenwelle: Modulen i sig ger inga dvd-möjligheter men i kopplingsschemat som medföljer ser du tydligt vilja kontakter som ska användas för att koppla in t.ex. en dvd. Har själv satt i en "icke-orginal"-spelare som fungerar bra. Ljudet blir dock bara i mono...tyvärr! Men helt klart sevärt.

Prylar är ju alltid roligt och ni som antyder att det finns en säkerhetsrisk med tv i bilen kan jag bara säga att jag har aldrig kollat på en enda film i bilen sen jag satt i DVDn....monterade in skiten och sen har den bara suttit där, roligt att ha bara...ganska krocksäkert! :-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tack för svaret aalto, värt att tänka på. Jag tror inte barnen klagar om ljudet är i mono, så det kan jag nog leva med.
chrille70
Jag tycker det är oerhört ansvarsfullt att se på TV när man kör bil... Man får verkligen hoppas att att man inte möter någon "TV-tittare" ute i trafiken!

MVH. En som har ögonen på vägen istället
chrille70
Jag tycker det är oerhört ansvarsfullt att se på TV när man kör bil... Man får verkligen hoppas att att man inte möter någon "TV-tittare" ute i trafiken!

MVH. En som har ögonen på vägen istället
cane
Går det inte in en sladd till navi-dvd enheten via från kombi instrumentet via en kopplingsplint som ger hastighetsdata? På min E36 är det så, från en central går speed data till ett gäng moduler. Jag la en brytare efter plinten för att kunna bryta signalen till elcabbens styrbox, ville kunna cabba ner i kryp köer.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
alto: Jag skulle gärna villa veta lite mer om din bil. Alltså hur du gjort det med den modulen.

Kanske du kunde hjälpa mig på mail? Evigt tacksam!

1. Du får en ny modul från dessa för 2000 och slipper skicka in den gamla först?
2. Går det att få stereo från en DVD spela? (den har ju i utgångspunkt Stereo ljud överallt)
3. Vilken DVD spelare har du köpt?
4. Min navi är på engelska, men inte datorn under hastighetsmätaren. Går detta att ändra till engelska, och går det då tillsammans med den modulen du köpte?

PÅ förhand tack!

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.