|
|
|
|---|---|
|
Min 750 1995 blev konstig programerade in dit jag skulle men navin sa att jag var ute på östersjön en gång nästa gång var jag i en sjö uppe på land?Var till BMW idag dom hittar inga felkoder har omprogramerat den 2 gånger injgen skillnad iallafall dom gissade att det kunde vara fel på avläsningen av skivan i cd en?Har nångon några tips? | |
Svärd |
Har inte Navi och har aldrig provat någon, men kan man prova med en annan skiva i?? Eller menade dom att det var läsaren som det var fel på? Jag själv är alltid ute på Östersjön... på sveriges största ö iof... :) //Martin |
|
Hej Provade flera skivor samma resultat? |
|
| Låter mer som om det vore fel på positioneringen... kolla om GPS antennen funkar som den skall! Vet inte hur man gör det på en bmw-navi, men det är enkelt på en fristående VDO-navi, så det borde gå även i bmwsystemen, som är VDO i grunden. Jag har oxå sett system få "fnatt" när hastighetspulsen är oren. Lycka till! | |
|
Kolla om du har bokstäverna "GPS" synliga i displayens övre högra hörn. Detta indikerar att du får in signal från GPS-satelliterna och att kalkyleringen fungerar. Det krävs signal från minst 3 satelliter för att "GPS" ska lysa. Vilken version av NAVI har du ? (Mark 1 manlig röst eller Mark 2 kvinnlig röst.) SEH |
|
|
Ska kolla Gps men tycker att det låter som en karl som pratar. |
|
|
Jag har haft ett liknande problem. Det yttrade sig bl.a genom att kompassen på kartan (du måste koppla om till karta) roterar hela tiden och positionen ändrade sig. Den angav att jag var ute på div. ängar och sjöar. Jag kontaktade en stor BMW-verkstad i Tyskland, men de kunde inte hitta något fel, dock påpekade man att M1 ibland kunde få fel i kompassen i NAVI-enheten. (Troligen ett gyro - samt skulle kosta skjortan att byta). De trodde dock inte att det var fel på cd-läsare (då får du bara fram en ruta som säger att cd:n inte får kontakt). Mitt fel berodde på att jag hade olika däck (tre vinterdäck och ett sommardäck) efter en punka. När jag fick på samma däckstyp och fabrikat på bilen fungerade NAVI igen. |
|
|
Hmmm. jag har samma däck runt om fast 18 tums undrar om det kan vara nått |
|
|
Däckstorleken ställer du in i Navin(information).. "BMW make the world faster" |
|
|
Blacka du har rätt. Detta gäller dock bara om du byter alla däcken. I mitt fall bytte jag ETT däck, vilket hade en omkrets olika de övriga. Navin på BMW läser av däckens rotation via ABS-sensorerna så att avståndet skall stämma. Uppdateringen från GPS sker regelbundet efter ett antal sekunder, i mitt fall skedde det efter 10 - 20 sekunder. Braveheart, om du har bytt dimension på däcken dvs. omkretsen har ändrats så måste du kalibrera om systemet. Detta sker ju så du vet vid stillastående och förutsätter att alla diametrarna är någorlunda lika. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.