|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
What’s the difference between the M635CSi and M6? Technically, all Motorsport-engined 6 Series are known as the M635CSi, but cars sold in North America were officially named the M6, both to simplify the name and to bring it in line with the other M models, specifically the M3 and M5. ifrån MRegistry |
|
|
helt fel, M635 har 206hk tror jag, det är inte en stump över 210, det finns inte, vad jag vet, nån med 256hk iaf.... kan inte du ta å ringa mig istället om du nu har så mycket å lära ut!!!??? jag vill gärna veta vad du vet!!! så kan vi byta lite kunskap, å just det, reg bevistet ligger här å det står 210kw, som du sa, men ta det gånger 1,36 så ser du att det blir 285,6hk=286 som BMW uppgav, men men, vi verkar båda ha lite rätt, men hör gärna av dig på 070-317 29 36 eller fload83@hotmail.com så kanske vi kan komma fram till lite mer än detta som vi skriver här, vi kanske till och med kan komma överens om något!! skulle vara kul efterom du har en av de 12 som finns i landet!!! så som sagt var, hör gärna av dig!! MVH Fredrik S2 Avant |
|
|
fload83; Du har fel, cbengtsson har rätt. 635CSi har 197-211hk och M635CSi samma motor som E28 M5, d v s den med 286hk utan katalysator. Den versionen såldes inte i Sverige, endast den med kat och 256 eller 260hk (är inte säker på vilket). Börja med att läsa modellguiden; Länk Sök sen runt lite på nätet så hittar du mer info! Jens |
|
|
mmm, sak samma, bilen har 286hk och heter i reg beviset M6, såldes i Tyskland, hur som helst är bilen i topp skick å alla är nöjda å glada, eftersom jag inte är 100% insatt i BMW så har jag bara sagt vad jag hört från en av Sveriges bästa BMW kännare (Auto-Lo i Västerås) så det är det jag baserat mina inlägg på.. men men, jag vill fortfarande lära mig mer om denna underbara maskin så berätta gärna det ni vet så sorterar jag ut info å summerar eftersom alla säger olika, Hör gärna av er på fload83@hotmail.com MVH Fredrik S2 Avant |
|
mackan325 |
Du kanske borde söka dig bimmer.org där kan du möta andra M6 ägare, som du säkert förstått finns de på andra sidan atlanten eftersom några M6:or aldrig sålts i Europa men M635CSi lite slarvigt ofta kallas M6. Nu kan vi väl anse frågan utredd och avsluta tråden? |
|
Vill bara förtydliga att det finns två versioner av M635:an. Det finns en Europa version med 286 hk och så finns det en version för USA som har ca 260 hk och katalysator. I USA kallades bilen för M6 och förutom kat. så har den också lägre kompression motorn. Den modellen fick egna emblem i grill och på baklucka som det står just ///M6 på. Europamodellen har bara BMW:s ///M logga i grillen och på baklucka. USA motorn såldes även i Europa pga bilen sålde dåligt i USA. M6:an blev alldeles för dyr i jämförelse med en vanlig 635:a och dessutom så fick man inte heller så mycket extra effekt för pengarna. Bränsleförbrukningen var ytterligare en anledning. 260 hk modellen såldes alltså också i Europa. Bland annat i länder med höga krav på avgasrening (Schweiz). Där hade man istället problem att få igenom bilen pga. höga buller värden. Utrustning mellan Europa och USA skiljer sig först och främst på att USA modellerna har stora stötfångare för att klara låghastighetkrockar. Dessutom så fanns den bara med skinnklädsel i USA. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Kan också tillägga att det finns minst 25st bilar av M635 och M6 inregistrerade i Sverige. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Det man inte har i huvudet, får man ha i benen säger dom. Glömde tala om en ganska viktig grej vad det gäller skillnad på motorerna. 286 hk motorn har enkel kamkedja, medans katalysator motorn har dubbelkedja monterad på kamaxel drivning. Det kan kanske vara bra att veta. Läs mer här Länk Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Helt rätt jxp, har du byggt om din till dubbel kamkedja ännu? /Johan |
|
|
tack för supporten JXP!!!! nån som fattat sig på BMWs enda riktiga bil!!! enligt mig iaf, vet att ni ogillar den kommenatren men den är ju så FIIIN!!!! MVH Fredrik!! S2 Avant |
|
|
Någon som vet varför motorn kallas både för M88 och S38?? -> johnor Vad krävs för att bygga om till dubbelkedja? |
|
mackan325 |
M88 är den ursprungliga M1 motorn 3,5L, S38 kom med M5 E34 och finns i 3,6 resp. 3,8 L dvs S38B36 / B38 fast i grund och botten är det ju ibägge fallen en rak sexa med 24v topp sprungen ur M30:an. |
| Även den motorn som sitter i M635csi och M5 E28 heter S38 men med tillägget B35 (3,5 liter) om man tittar i sin ETK/TIS. Någon M88 finns inte ens med. Därav min fråga... | |
|
Jag vet faktiskt inte riktigt till 100% vad som behöver göras och bytas för att bygga om motorn till dubbelkedja. Jag hade tänkt att kontakta Ando i BMW Sportklubben för rådgivning när det skulle bli aktuellt för mig att bygga om min bil. Jag tror att han modifierade sin motor till dubbelkedja när han renoverade motorn i sin gamla M635:a. Johnor, Tyvärr så har det inte hänt något med 6:an, förutom service och tvätt. Den står i ett garage och körs alldeles för lite. Den har rullat endast 180 mil i år och då gick en resa ner till stora träffen nere i Knutstorp. Jag har fullt upp med motorn till Turbon just nu. Jag hade tänkt att få ihop den så fort som möjligt men jag har stött på lite problem med vissa delar. Men nu är i alla fall alla lösa delar iordninggjorda, planade, balanserade och viktjusterade. Topplocket är ihopsatt med inslipade ventiler och ventilsäten, så nu är det bara ihopmontering av underdel kvar. Sedan så ska alla delarna skruvas ihop så att blir en komplett motor. Sedan så måste jag hitta en fördelare till motorn, för den har någon slarvat bort innan jag tog över bilen. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Jag hörde med BMW vad som behövdes för konvertering från enkel till dubbelkedja, det man behöver är nya drev, vilka är dubbla i.st.f. enkla, ny kedja naturligtvis samt nya glidskenor och lite packningar. Allt material går på cirka 11 000 SEK då jag frågade för någon månad sedan, borde inte vara särskilt svårt att byta själv. /Johan |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
MrMarsupilami, det var 191Kw (260hk) som såldes i Sve. Dock inte många, mig veteligen 1st, Reg: NPF2xx , årsmodel 89a. |
|
Hej Jörgen! Hur står det till? Vad jag förstår så importerades det åtminstone 1 M635csi ny till sverige, men den kunde inte inregistreras på gruns av då gällande avgasbestämelser. Den registrerades in flera år senare och då som privatimporterad, alltså ALLA M635 CSI som finns i sverige är privatimporterade. Är den röd med vit skinnklädsel som du tänker på som endast gått några tusen mil? /PV-Johan |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Tja Johan, Jodå, allt bra, även om jag idag inte äger en BMW fast jag har tre bilar *skäms*. Råkade ju köpa en bil i Florida med en riktiga V8 på 305hk/454Nm.. Roligt... Nja, den jag tänker på är ljusgrå, konsult firma i Landskrona som äger den. Dessa är de som kom in före 1997, sedan efter import boomen har det ju dykt upp en massa flera. Som din tex. Regnummer, Årsmodel, Tacklucka?,Reg.Datum, Sv/imp?,Kw CWU9xx 85 Taklucka 850520 Import 210Kw NPF2xx 89 Taklucka 880816 Sv.Såld 191Kw PAR0xx 85 Taklucka 910204 Import 210Kw PCW8xx 88 Taklucka 900629 Import 191Kw PPW0xx 86 Ingen Tacklucka 920513 Import 210Kw mvh Jörgen /Camaro Z28/RS-2000 |
|
Så förenade bil sålde alltså M635 CSi kat? Hur har du fått fram dessa uppgifter? Det skulle ju kunna stämma i och med problemet med avgaskraven, men den som är importerad 85 förstår jag inte riktigt hur det gick till? Flyttat ifrån Uppsala? /Johan |
|
![]() 2.226 530d G31
Nix, bor kvar i Uppsala... Bilregistret. Imp kan ju ske med olika krav, typ flyttgods, då gäller ju inga krav, lika diplomat bil etc.. fast diplomat import gäller bara så länge en diplomat har den... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.