AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
773

Hur ordna transport bra&billigt?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vad är det bästa sättet (bortsett från att själv köra) att få transporterat bildelar inom Sverige?
Har t.ex. köpt några motorer och växellådor på olika ställen i landet, hur får man hem grejerna på ett smidigt sätt?

Tacksam för svar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Bussfrakt är billigast. Jag vet dock inte vad dom har för krav på tyngd samt storlek på fraktgodset.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
ch
212
chris
330 coupé -02
Bussfrakt.
Andra alternativet är Danzas eller Schenker, dom har börjat konkurera mot postens företagspaket.
Jeppe: kolla mail

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Bussgods går inte i hela landet!=(
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Skulle rekommendera Postens F-pak så långt som möjligt. Högre leveranskvalité än Schenker och DHL (gamla Danzas/ASG) och färre godsskador. Snabba leveranser, över natten, levereras dagen efter innan klockan 1600 såvida du inte bor på lantbrevbärarlinje eller norra norrland. I så fall gäller leverans senast 1600 dag två. Allt gods kan enkelt spåras via internet, snabb och enkelt med hjälp av kollinumret.

Kom ihåg att motorer, växellådor och liknande alltid MÅSTE vara tömda på olja och liknande och väl emballerade. Vet att Schenker gärna tar ut extra avgift om pallgodset inte är stapelbart, hos posten betalar du efter vikt/pallplats.

Småprylar brukar jag skicka som Brev-Postförskott, billigt och snabbt. Ibland Bussgods, oslagbara i närområdet men kan ta längre tid på sig på längre sträckor.

Sex på alla fyra, roligast så!
Som gammal Postare: Post nummer över 83 samt 62 ( gotland) tar 2 dagar anant över natten , Posten har dock utöver F-pak även PNL samt Poståkeriet specialtransporter för udda saker t.ex. bildelar från MATAB mm mm kolla bl.a. på www.posten.se om "pall.ETT" som även har prisuppgifter för ditt behov

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Gasar-Magnus> Jasså, du är också en sådan? Körde linjebil Karlstad-Oslo åt platskontor Karlstad fram till i höstas :)

Har dock redan glömt bort specialarna när det gäller postnumrena, dom försvann nog när jag gick därifrån för sista gången :)

Just pall.ETT och PNT-godset var säljarna väldigt offensiva på under förra året, antar att det fortfarande gäller. Så där finns möjligheter till goda priser, trots hög kvalité.

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Ni som verkar hemma på detta hur man fraktar saker från A till B.
Jag skulle vilja veta hur man använder sig av bussfrakt. Jag skall skicka fyra plåtfälgar med däck till Kalmar från Sthlm, hur skall jag paketera dem, finns det några bestämmelser om hur det skall vara paketerat. Hur fyller man i en sådan där följesedel eller vad det nu heter så att dem vet vem som skickar resp vem det skall till.

Tacksam för hjälp på vägen!!

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tämligen enkelt. När det gäller fälgarna är flerkollisändning att föredra, separat adresshandling och emballage för varje fälg, eller emballerade två och två. Du får aldrig någon ersättning för skador orsakade av bristfälligt emballage. Sen beror det ju på hur rädd du är om fälgarna. Alvén & Ingvarsson emballerar sina hjul med en wellpappskiva på fram och baksidan av fälgen. Detta borde räcka, tycker jag, såvida dom är ordentligt fasttejpade.

Hur du ska fylla i adresshandlingen kan ditt ombud. Se till att du har en korrekt och fullständig mottagaradress, annars blir det svårt att leverera. Telefonnumret till mottagaren är också bra, om godset aviseras av mottagande ombudet. Men se bara till att ha med dig korrekt adress och så, så hjälper ombudet dig.

/expostis, med specialkunskaper när det gäller bohagsemballage :)

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tackar för svaret

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.