|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
Andie_83 |
bstrand>> Ok, så då hänger vi med varandra då *ler*! Hade varit ball om vi här på forumet kunde arrangerat en ORDENTLIG bankörning nån gång, typ köra i klunga till Nurnbergring eller liknande, överskoj!! Ha det bäst MVH //Andy |
|
bstrand: Jeg har stor sans for ditt innlegg! Det virker svært kriminelt når det står et oppslag i avisen "mann råkjørte i 140 på motorveg! Livsfarlig sier polisen som nesten døde av sjokkskader." Det er vel en slags "holdningskampanje," eller medienes forsøk på å påvirke oss bilister positivt. Jeg tror at de som står bak lovforslagene vet hvordan folk tenker og vurderer situasjonen slik som bstrand skrev. Kanskje synes de det er ok at vi kjører i 100 på 70-vei om natten, men de kan jo ikke si det høyt! Apropos 70-vei.. ingen som har latt merke til at man kan ALLTID kjøre i 100 uten å bremse ned i svingene der? Men hadde det vært 100 på denne veien, så hadde folk kjørt i 130. Dét hadde blitt for fort. |
|
|
På vei hjem fra jobben i kveld fikk jeg erfare at det er to måter å kjøre i 80 km/t i 60-sonen på. Den ene er subjektivt ok (naturligvis den måten jeg kjørte), den andre kunne ha vært dødlig: Det er to filer hver vei på denne strekningen. Jeg kjørte altså i 70-80 (høyrefilen) og en VW Polo holdt omtrent samme hastighet (venstrefilen). Skillnaden var at jeg bremset ned til ca 20-50 km før alle de fire rundkjøringene (hvilket jeg anser som helt naturlig ettersom det er busker overalt som hindrer sikt til venstre i rundkjøringen, man må liste seg sakte ut før man ser noe), den andre bilen bremset ikke i det heletatt. Ikke en gang et blink fra bremselyset så jeg. For en idiot! Og det var andre biler i rundkjøringen (!), bare tur at de kjørte ut av rundkjøringen og ikke krysset vår bane. Hva tenker sånne idioter? Vet de ikke hva som skjer hvis man kjører inn i side på en annen bil i 70-80 km/t hvis det sitter en person bakom døren? Konklusjon: Hadde denne strekningen hatt kamera (kjipt for meg) så hadde denne idioten ikke kjørt så fort inn i rundkjøringen. Nå forstår jeg hvorfor de polisen ofte har fartskontroller på denne strekningen selvom jeg ikke anser det som farlig å kjøre i 80 der i det hele tatt. |
|
|
Precis vad jag menar med att köra med insidan av huvudet. Även ett exempel på vad polisen borde satsa mer resurser på; att slå ner på farliga beteenden som kan ORSAKA olyckor. Fart enbart orsakar inte olyckor. Det verkar som vi är rätt överrens ändå =) |
|
Linus85 |
Ett utav de största problemen med dessa fartkameror är enligt mig att de är placerade på felaktiga ställen. För det är ju oftqast så att de är placerade utefter sträckor med en hastighets gräns mellan 90-110. Om nu någon skulle ligga en 20km/h för fort på dessa sträckor när det är lite mindre traffik så lär det ju knappast skada någon. Däremot om någon ligger 20km/h för fort utanför ett dagis eller i tätbebyggt område, då kan det lätt hända olyckor. Som någon tidigare skrev så borde det läggas ner mer tid på att få fast dom som kör som riktiga idioter, dvs använda mer civil bilar ute i traffiken och vara på jakt efter dom som inte riktigt verkar ha så mycket innanför skall benet. /MVH Linus |
|
Kom igen, pojkar, tänk lite.. Skåpen är inte uppsatta för att sätta fast svensson som kör 10-20 km/h för fort (även om de också åker dit..), de är uppsatta för att få tag på de som idiotkör på ett farligt sätt på de vägarna! Ta vägen Avesta-Hedemora-Säter som ett exempel, innan de satte upp skåpen där så var det inte alls ovanligt att man blev omkörd av nåt pucko som höll bortåt 200 i hyfsat tät trafik (speciellt runt midsommar, jul och sportlov), nu händer det nästan aldrig. Samband? Allting rätt - E21 |
|
Linus85 |
På ett sådant ställe passar det ju ypperligt att placera kamerorna. Men Kamerorna placeras också på väldigt många onödiga ställen där folk inte har för vana att köra i 200. /MVH Linus |
| Folk som har åker sträckan mer än en gång vet var kamerorna finns. Inga problem att hålla 200 / bromsa och sedan upp i 200 igen. Och de värsta fartsyndarna skyddar ansiktet/skruvar av regplåten. Är ni fortfarande övertygade om att skåpen inte konstruerade på ett sådant sett att det nästan bara är svenssons som åker dit? | |
|
Är väl bara vanligt klarlack..........2-3 lager av detta bör kanske ge samma resultat K-Jörgen |
|
BmwMutte |
kan ju se det såhär.. sprayen är en bra sak! För då håller kanske inte personen/fartdåren ifråga för ansiktet eller liknande när han kör förbi kameran.. för hur säkert är det att åka tex. i över 200km/h och hålla för ansiktet...? |
|
Hittade en annan produkt här. Den värkar dock inte funka mot hastighetskamror, men polisens laser: Länk |
|
|
Nu har jag beställt en burk. Måste ju bara provas !! :-)) Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
LNBT: Vi vill veta hur det blev....../tack |
|
|
Du menar om jag har kvar körkortet om några månader :-o. Undras om man kan fota med digit.kameran m blixt och se om det blir vitt på skylten. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Måste erkänna att när jag läste Topic:en på denna tråd trodde jag att nån ville ha en sprej som täckte bra för att måla direkt på stolparna! Så fel jag hade då... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
I polisens fartkameror sitter ett polariserande filter som gör att de kan to foto genom vindutan med blixt.. Appliceras ett polariseradne filter framför nummerskylten så ska den i teorin ej synas vid fotogtrafering med samma filter + blixt.. Ska kolla upp om de använder A eller B filter i sina kameror, sedan blir det till att köra fort och trigga kameran för att testa.. Någon frivillig? Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. |
|
-BeeMWe- |
Skulle vilja se den barnfamilj som är ute och går på motorvägarna en sommarnatt när man är ensam på vägen. Drygt att behöva bromsa ned för fartkamerorna. |
|
Vad tror ni om detta då, annons på blocket: Länk Jag tycker det luktar bluff lång väg, men vem vet... Det kanske fungerar? |
|
| "Passar bland annat på följande..." Vilket skitsnack, har olika bilmärken olika sorters skylt eller? Fiffel och båg. Se till att hålla fartgränsen istället för att hålla på med såna här dumheter. Kan man inte respektera förordningar och regler i trafiken bör man inte köra bil överhuvudtaget, då saknar man den mognad som krävs för att köra bil. | |
|
<< ps >> Ja, självklart är det bättre att hålla gränserna, det är ju det enda som verkligen fungerar till 100% om man vill slippa fastna på kameraskåpens bilder. Jag kör inte med borttagen skylt eller med någon löjlig spray, kör jag för fort och åker fast så får jag skylla mig själv och ta konsekvenserna, så lätt är det! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.