AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.894

spray mot hastighetskameror, vart köper man?

Sida 2 av 7
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
bstrand: Forstår dine synspunkter fullt ut, men mitt poeng er at uten en myndighet som kan håndheve loven ved fartsovertredelser, så er fartsgrensene 0 verdt. Det er viktig at polisen setter inn ressurser i just trafikken, hvis ikke så ville "trafikksamfunnet" fulgt samfunnsutviklingen (!).

Det er eksakt denne utviklingen i sammfunnet generelt som gjør deg frustrert, er det ikke? Den riktige veien å gå er ikke å flytte ressursene til andre etater innen polisen, men bevilge mer penger til de andre.. (og det er jo lett å si).

Det denne tråden dreier seg om er å ødelegge for polisen, slik at de må bruke ytterligere ressurser på å få tak på dem som sniker seg unna (nemlig de farlige sjåførene som dødar i trafikken). Dette vil føre til høgere bøter og kanskje et mindre effektivt polis?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bstrand, kameraskåpen är mycket effektiva (och förhållandevis billiga i drift) när det gäller att få ner hastigheten och dödsolyckorna!
(Just kameraskåpen är därför långsiktigt ett sätt att få mer pengar över till övriga polisen.)

Utanför Växjö var rv25 mycket olycksdrabbad med flera dödsolyckor som följd.
Efter att de satte upp kameraskåp på den vägsträckan har det inte inträffat en enda allvarlig olycka.....
Om jag inte är fel ute, har man motsvarande positiva erfarenheter från nästan alla "kamerasträckor" i sverige.
Allt talar nog för att det kommer att bli fler vägar som skall kameraövervakas.

Sedan är jag personligen lite skeptisk mot automatiserad övervakning av mer ideologiska skäl, jag vill helst inte ha ett övervakningssamhälle!
(Iofs hade jag inte tackat nej till kameraövervakning av just MIN parkeringsplats, så man åtminstone får se vilka fjollor det är som repar bilarna! Helst kopplat till en automatisk laserkanon eller liknande.) ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Johan B,

Bra talat, kunde inte instämma mer :))

Din mindcontroll har nog gått sönder förresten, FYI :D

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Som du säger så finns inte resurser att effektivt bekämpa alla brott, om ens några... Därför måste man satsa på att göra insatser där de behövs mest.

Varför har vi trafikregler? Jo, för att trafiksamfundet skall kunna fungera utan olyckor. Så långt är vi säkert överrens. Vilken regelöverträdelse orsakar flest olyckor? Är det att folk kör rattfulla och på annat sätt farligt, eller är det att vissa kör 60 på 50-väg, 110 på 90-väg och 130 på 110-väg?

Jag är övertygad om att den överväldigande majoriteten av dödsolyckorna beror på andra saker än att bilen/bilarna kör något för fort. Rattonykterhet, farliga omkörningar, missbedömningar, sjukdom och att folk somnar t.ex. tror jag står för majoriteten, och hur mycket satsas på att förebygga sådana brott jämfört med hastighetskontroller? (Senast häromdagen var det ju en dödsolycka med en rattfull som körde över en mormor och hennes barnbarn i Norrland nånstans) Visst, en och annan "blåskontroll" ser man ju, men inte alls lika många som antalet laserkontroller. Att folk somnar kan man ju inte göra så mycket åt, men det hindrar ju inte att det ger stora utslag i statistiken.

Om man nu även i fortsättningen skall satsa så mycket på trafikövervakning så borde den istället inrikta sig på att använda mer civilbilar och åka runt och leta farligt beteende och de RIKTIGA fartdårarna (som han som nyss skrev ett inlägg om 180 i snittfart t.ex.). Det skulle garanterat ge mer effekt i olycksstatistiken, och den är ju det enda skälet till att vi över huvud taget har trafikregler.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
bstrand: Ok, jeg er litt enig med deg likevel når det gjelder spesifikt dette med fartskontroller, tycker også at det er lite unødig å bøtlegge de som bryter fartsgrensen på rette strekninger: Ja, det er jo som oftest der kontrollene foretas - på steder hvor det faktisk går an å kjøre litt for fort. Men på den andre siden så er vel ikke dette å sløse med ressursene, snarere tvert om da de håver inn masse penger i form av nettopp bøter.

Når det gjelder fotobokser så kjører man ofte som en jævel etter å ha passert den, siden så bråbremser trafikken foran neste boks. Dette skulle tilsi at det ikke gjør så mye med farten nødvendigvis - men det skjerper kanskje oppmerksomheten hos de som kjører?

Johan B: Ingen liker å bli overvåket, men er ikke fordelene større enn ulempene snart? Om det kunne forhindret blind vold på gaten f.eks, så er det greit for meg at det står et kamera på hjørnet lissom.
Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
danielb: Det där är INTE relevant!
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Min polare har regplåt som medlet är sprayat på och den håller i all evighet! När man tittar på plåten så kan man gämföra det med att sätta på sej farfars gamla brillor för det syns suddigt som fan och frågan är ju om inte polisen tycker att det är samma sak som att inte ha någon plåt alls!??

**Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan**
Johan B: Tja, det är möjligt att trafikolyckorna minskar på särskilt drabbade vägar. Där kan det vara motiverat. Men det jag reagerar emot främst är att just fartöverträdelser klassas som så pass grovt att man lägger ner så mycket resurser på det. Hela inställningen är fel tycker jag, det är annat som gör att folk krockar. Visst, kör man i 130 istället för 90 så blir kanske konsekvenserna större vid en krock. Men att inte gå till den verkliga orsaken till olyckorna (som jag tagit upp tidigare) är ju som att äta värktabletter mot benbrott.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Ta bort skyltarna, måla er med krigsfärg.

Varför inte köra som man ska? Det är inte så svårt faktiskt.

Länk
Andie_83
Kör som du ska i trafiken, för din, och inte minst andras säkerhet. Att skada/döda någon annan på grund av att man själv kör som en idiot skulle ju vara hemskt. Som sagt, kör fint i trafiken, och som en idiot på strippen, banor och anra arrangemang!

Ha det bäst

MVH

//Andy
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Perfekt

Låt dom köra upp femtusen skåp till och ta bort alla poliser från vägarna så har vi fri fart eller ??

Tomte verkstad det är ju bättre om dom cruisar runt på vägarna och visar upp sig istället så blir det lagom trafikrytm .

Men anser att det är löjligt låga hastigheter på motorvägar och lansvägar.

Kameraskåpen kan sitta på 30 väg vid skolor och dagis och lknande

M som i mums
M3 CSL nice
Perssonligen har jag delade åsikter om fartkamerorna, dom höjer bevisligen säkerheten men ger i praktiken trafiken en ryckig "rytm". Dom som vet exakt vart kamerorna är gasar på lite där det är säkert medan turisterna kör helt lagligt och det ger massa extra omkörningar och irritation. Skulle inte förvåna mig om vi snart ser navigationskartor där kameraskåpen är utmarkerade..

Dessutom ger den här typen av övervakning mig en negativ inställning till hastighetsgränser, det är inte så att jag övertygas att det är rätt att köra lagligt och därför väljer att göra det, nej här tvingas man att göra det och då får jag lust att bryta mot reglerna där jag kan komma undan med det, som nån slags barnslig trotsig missriktad protest.

En annan sak är när kamerorna tex sitter i en 70-korsning, där brukade jag ha full focus på att mätaren skulle visa 70, skulle nån ha glömmt att lämna mig företräde hade det garanterat gått illa. Är det bara jag som är sån? Hur kan det höja säkerheten i annat fall? Rent logiskt borde det vara säkrare att jag kör 80 men har full koll på andra trafikanter.

Sen tror inte jag att dom som sätter hastighetsgränser är dummare än vi andra, men jag skulle vilja förstå varför hastighetsgränserna är som dom är.
När jag tex ser en rak 4-filig väg med bred refug och separat cykelväg som är skyltad 70 tappar jag lixom respekten för hastighetsgränserna.
Samma med dom som bestämmer vart hastighetsövervakningen ska ske. Kanske är det så att dom flesta har vett att köra 30 förbi dagis medans 130 på 110väg orsakar fler olyckor än man tror, eller så är det bara för pengarnas skull..

Problemet med fartkamerorna har jag löst med en uppsättning rejäla extraljus, skylten syns hur bra som helst rakt framifrån (om man står på huk) men snett uppifrån är den helt blokerad, men jag har förstått min roll i trafiken och snittar inte 180, därimot behöver jag inte bromsa ner till exakt laglig hastighet när jag bedömmer att det är säkert att köra lite fortare.

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Daniel: Kjenner meg igjen i det du skriver angående det å ha oppmerksomheten festet på speedometeret istedet for rette den mot trafikken.

Kjører man på grensen til å miste lappen (f.eks 80 i 60-sonen) kan dette farlig FORDI man er opptatt av nålen..

Husk at fartsgrenser ikke bare er til for trafikksikkerheten, det er andre aspekter som miljø, trafikkavvikling (i rush-tiden), støynivå o.l.
Alltså: Fartkameror är ett otyg, MEN de är alltid uppsatt på vägavsnitt med alldeles för höga hastigheter o därav svåra olyckor....

Länk
Hur blev det fanns det någon som ville testa för att se om det fungerade eller inte?
Si
765
Simon01
120dM -08
än så länge så räcker det väl med att de inte kan identifiera föraren på bilden för att slippa böter, alltså inte så farligt att testa om sprayen funkar. Nån som vet när de nya reglerna träder i kraft, det med att bilens ägare får betala böterna?
Andie_83: Är det mig du refererar till som idiot? Är man en idiot om man kör 130 på glestrafikerad motorväg en fin sommardag? Är man idiot om man kör 55 på 50-väg för att man har uppmärksamheten utåt och inte sitter och glor på en hastighetsmätare 90% av tiden bakom ratten?

Kom inte och påstå att du inte kör lite för fort ibland! Det gör i princip alla och därför tycker jag det är så löjligt att just mindre fortkörningar under "rätt förhållanden" skall ses som ett så allvarligt brott av samhället i förhållande till mycket annat. Det finns många hycklare i denna fråga som borde rannsaka sitt eget samvete och sopa undan framför sin egen dörr innan de uttalar sig... "Trimmad 323iM e21 -83:a"...jo, du har säkert aldrig någonsin kört det minsta för fort.

Jag ser mig själv som en tänkande individ och kan anpassa farten efter rådande väglag och övrig trafik. Detta gäller ju lika ofta åt andra hållet då man inte kan köra i 90 på vissa vägar på vintern t.ex. utan måste sakta ner betydligt för att hålla sig kvar.

Jag har haft körkort i snart 12 år och avverkat 4 motorcyklar och c:a 10 bilar, bla en Pontiac trans am med 280 hk, en CBR 900RR och en BMW 540. Jag har under dessa år inte varit i närheten av att krocka med varken bilar, gående eller fasta hinder. Jag har heller aldrig åkt fast i nån fortkörningskontroll, trots att jag åkt förbi otaliga. Det är alltså inte så att jag är nån fartgalning som snittar 180 till jobbet och vill ha fri fart på våra vägar. Det jag är ute efter är lite sans och reson i denna fråga!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Otroligt fin debatt frågan är bara hur många som lever som dom lär?
Andie_83
bstrand>> Asså jag kopplar inget av det jag skriver till varken dig eller någon annan. Du behöver inte ta så illa upp............... lugn! Klart att jag också kört för fort någon gång, jag kan hålla 150 på motorvägen om kl är typ 1 eller 2 på natten, då INGEN annan finns i närheten. Vill inte skada/döda någon annan för att jag kör för fort, det var det jag menade. Men som sagt, ska man idiotköra så kan man ju göra det på arrangemang tycker jag, håller ni med eller?? Ha det bäst

MVH

//Andy
Andie_83: Jag vill naturligtvis inte döda nån för att jag kör för fort heller. Uppfattade det du skrev som riktat till mig bara =)

Håller helt med angående idiotkörning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.