|
|
|
|---|---|
|
Dum fråga kanske men sitter trumman bara fast med insex-skruven bak? Måste man lossa "centrum" skruven? Hittar inget om d på forumet o inte faan fick jag då loss trumman på min bil trots både avdragare o våld.. | |
|
Trumman sitter bara fast med insex skruven och rost:) Slå på den med hammare både framifrån och bakifrån uppe och nere. |
|
| Tackar! Här ska slås... :-) | |
|
Om bromstrumman är sliten och beläggen är slitna, kan de vara så långt ut i sina lägen att trumman låses fast av beläggen i det "spår" som kan ha bildats på insidan av trumman (där beläggen har sin anliggningsyta). Därför måste man ofta slacka på bromsbackarna innan man tar loss en bromstrumma! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja så kan d mycket väl vara med tanke på hur hårt d satt.. Hur slackar man då? |
|
|
Lys in med ficklampa genom ett av hjulbultshålen i nederkant så ser du ett tandat hjul,justera in med hjälp av en skruvmejsel. Henrik |
|
|
Precis som He rik skriver, dessutom kan det ofta hjälpa om man lossar lite på skruvarna som spänner handbromsvajern (vid handbromshandtaget). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Man tackar!! För djävla bra forum d här... Schysst!! | |
|
Jag kan se det tandade hjulet men det sitter som berget, håller bort den lilla spärrarmen som man ska. Åt vilket håll ska det vridas? Vill vara säker på att jag skruvar åt rätt håll innan jag tar till våld.. Om jag istället bryter bort bromstruman med våld, vad är det som kommer att gå sönder?? Måste bort med bromstrumman efterssom handbromsen kärvar, antar att det är nånting inne i trumman som rostat och ställer till med problem.. |
|
|
om du bryter bort trumman är det endast monterings satsen som går sönder..den måste man ändå byta för det brukar vara sönder rostat endå..har just bytt trummor,belägg och mont sats. stoffemannen |
|
|
OK, får väl köpa en monteringssats i förväg och ta till lite våld. Det är inte risk att beläggen går sönder då, tänkte inte behöva byta dom riktigt än.. |
|
| Det är faktiskt ganska stor risk att beläggen går sönder, slitytan är ganska skör. Men måste man ha av skiten så måste man. Lycka till! | |
|
Lyfter en gammal tråd lite... Insex-skruven som håller fast trumman; vad är det för skruv? enligt Länk ska det vara en M8*12, men de M8 jag mätt har nyckelvidd 5, samt skalle större än hålet. Lättast hade ju varit att bara dra ur skruven och mäta gängan, om det inte var så att man dragit skallen rund. Vill gärna få tag i en ny skruv innan grispitten åker in. |
|
| Det är ingen standard skruv, utan du köper den på BMW. Det går dock bra att åka utan skruv. | |
|
Fråga: Det kan väll inte vara den lilla skruven som håller i hela däcket?! I och med att däcket sitter på trumman och det är den lilla skruven som håller i allt, har förmodligen förstått fel, men hur sitter det ihop? Vad sitter bromstrumman fast med mera? |
|
|
När däcket fortfarande är på så sitter trumman fast med de 5 bultar som däcket även sitter fast med. Sen är det bara den lilla insex skruven som håller fast den. / Leon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.