AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.670

Hur ofta byter ni bil?

Sida 2 av 4
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Dette må være et svensk fenomen.. Bare omregistreringsavgiften på min bil koster over 10k i Norge.

Men så trist å kjøpe drømmebilen når man vet at man kommer til å kvitte seg med den etter kort tid?

Jeg har lagt mye penger ned i en såpass ny bil for å kunne ha den i flere år (2-5 år?) uten at den skal bli gammel og umoderne. Det er da det er verdt å koste på anlegg, styling, felger osv.!

Dette er forresten min første bil..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har haft körkort sedan strax före jul förra året och jag har hittils ägt 6 st bilar. varav 4 st i år. I år har jag i genomsnitt haft varje bil i 2 månader då alltså. Det är alltid kul att byta, min Jeep ägde jag bara en vecka innan jag tröttnade. Min nuvarande 750 har jag haft i 3 veckor, och hittils känns det bara som om jag vill behålla den. Om inte en E38 dykar upp...

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hvordan kan man bli lei en bil etter en uke? (Det er forståelig, men at man har kjøpt den..!) Kjøp bilen først - finn ut hva man vil ha etterpå?
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag byter bil eller säljer eller byter någon gång i månaden. Jag vet, sjukligt *S*

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Alldeles för ofta men takten har slagit av med åren...

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Sen 18års ålder har jag nog haft ca:20 bilar, nuvarande BMW i 1år. Rekordet i att behålla en å samma bil är 6år...det var oxå en 740..fast inte en BMW ;-/

// Lazze
Länk
har sen jag var arton bytt bil 1 gång per år till jag köpte 540:in
var på väg i våras att sälja sen ångra jag mig nu har jag gjort vid den till absolut perfektion så jag behåller den minst ett år till eller tills jag vinner på lotto.

sen e ju sanningen också att 540i är lite av varje små rolig små komfortabel och små snygg.nu fattas bara skinn och kompressore
sen e jag nog nöjd ett år till.

Snart 410 hk 622nm
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Byter också en gång om året....vette fasiken varför jag lägger ut en massa pengar på att styla upp den och precis när den är klar så har man ledsnat!
Så har jag varit i flera år.....jag VILL ha kvar bilen längre men alltid dyker det upp något nytt intressant eller så börjar biljävlen knaka och braka i plasten och eller nåt liknande så man blir förbannad och bara vill skrota skiten.

/Jari
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Byter för sällan för att tillfredsställa alla ha-begär och tillräckligt sällan för att det ska vara ekonomiskt "försvarbart". Har behållit tidigare bilar i 2-3 år, med rekord för 320:n (förra bilen) som höll i fyra år.

330:n skulle jag kunna behålla länge länge om det inte fanns 911:or och kommande 645:or som jag VILL HA.

Men i takt med att man köper nyare, dyrare och finare bilar ökar ju kostnaden för att byta oftare. Värdeminskningen är inte att leka med...

My Bimmer is my mistress
Jag byter bil minst 3ggr per år... Har iof oftast 2 bilar samtidigt.
Mitt rekort är 1300mil med en och samma bil och det var en Merca coupé.

Min senaste BMW 735IA-92 sålde jag nyss för den kändes stor för mig ensam :)

Mvh
John
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det kunne være interessant å vite -hvor langt- kjører dere med bilen før dere går lei og bytter?
Ett par 1000mil och ett år ungefär(E21an 1år 4500mil)tills jag köpte E30n,behöll den(som endabil)9 el.10år(minns ej riktigt)
E36an var det tänkt att den skulle få lämna plats för en M3a nu i höst men de planerna får vila ett år till pga.ekonomin(är för övrigt supernöjd med kärran efter 2200mil utan krångel)

Henrik
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Puh, inte bara jag som är speciell ser jag. Det är sant, i norge så är det svårt att köpa en bil, ha den ett år och sedan sälja den till samma pris eller med förtjänst. Här har vi ju en regavgift (som man inte får en skit för) som är upp till nästan 20.000. Priset är beroende på hur gammal och tung bilen är (!!).

Jag kör gärna 2,500 mil per år iallafall.

Jag tror inte att jag bara blir less bilen, men det är nog mycket det att "gräset alltid är grönare på andra sidan" prinsipen oxå:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
chrille70
Jag byter nästan FÖR ofta. Bara i år har jag gjort fyra bilaffärer... Men annars brukar jag hålla mig till vart annat eller vart tredje år, eller ca 10 000 mil rättare sagt.

Mvh
Har haft 7 bilar (alla bmw) på 2 och ett halvt år, den första hade jag i 1 år och den senaste har jag haft i ett halvår. Men mit projekt har jag ägt i 1 och ett halv år nu.

Men jag har en kompis som nog slår alla här. 42 bilar på 6 år, han började när han var 14.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Virker som om noen kjøper for å selge videre, isåfall blir det jo snarere "kjøp og salg av bil," hvilket kanskje ikke bør nevnes i denne tråden?
mackan325
Har kommit underfull med att en fin bil inte gör mitt liv nämvärt lyckligare, därav består bilparken som synes mest av lite halvgammalt skrot. Skall lägga pengarna på en rejäl segelbåt istället tänkte jag, trist va?
Kul tråd! Skönt att kunna visa min omgivning att jag inte är värst vad gäller bilbytande.

När jag letar bil brukar först 2-3 månader ägnas åt att plöja tidningar, annonssidor på nätet osv. Nästa steg blir vanligen ett antal (ganska många) provkörningar med besvikelser tills jag hittar RÄTT exemplar. Vid köpögonblicket är lyckan fullständig, jag intalar mig själv och de närmast sörjande att den här bilen kommer jag kunna ha länge, riktigt länge. (Ingen tror mig längre)

Därefter följer en period när eventuella defekter åtgärdas och inköp görs av mer eller mindre nödvändiga tillbehör. När allt är toppen brukar ett bytbegär komma krypande. Bilen annonseras ut, jag får lättare ångest när det börjar ringa spekulanter (det måste ju vara någon som tar hand om bilen!) och rätt som det är står jag utan bil. Och allt börjar om igen. Det är ändå sökandet och fixandet som är roligast!

Hittills har bytbegäret infunnit sig efter som minst tre månader och som mest dryga året. Den sista bilen införskaffades i slutet av juli i år (tyvärr ingen BMW) och vi får tillökning när som helst. Alltså kommer jag ha kvar den länge, riktigt länge. Jag kommer varken att ha tid eller intresse av att byta bil med en liten att ta hand om. Ingen tror mig dock, förstår inte varför. Fast det är klart, en liten vill väl också byta bil ofta, det skall börjas i tid.

Erik

Bromma
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Fy satan vad ni byter kärror gott folk!
Att ni orkar... =)

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
targa; din kompis slår inte mig:)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.