AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
554

Inköpslista hjälp.

Gold
Tänkte byta lite diverse delar på min 525i 12v 89-. Och sitter nu och klickar mig fram på mekonomens hemmsida. Tänkte byta följande delar.

1: Oljefilter.
2: Bränslefilter.
3: Alla bensin rör/slangar. (finns inte på mekonomen?)
4: Bromsskivor fram.
5: Monteringssats bromsbelägg. (då den förra ägaren bytte belägg och inte monteringssatserna, nödvändigt att byta?)
6: Bussningar (vilka bör jag byta då jag misstänker att ingen har bytt dessa på ett bra tag?) Finns 3 bussningar att välja imellan, främre och bakre länkarms bussning samt hjälpstyrarms bussning.

Bör jag även se över lite tändnings delar?, Några rekomendationer på vad som kan tänkas bytas?.

Tack på förhand!
Mvh Marcus

Gold
uhm.. är lite trött märker jag, ville även veta om det var någon av dessa delar som jag inte bör köpa på mekonomen av någon anledning?.

Mvh Marcus
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Kontrollera priserna på BMW och på Motornord också, ibland är BMW billigare än Mekonomen.
Du skall maila din lista till minst tre, en bör vara BMW för de är billigare än mekonomen på många saker....

Men din fråga behöver mer innehåll har du servat bilen?
När ?
Har du kollat checklistorna för din bil sök på forumet.
Tändstift filter packningar smörjpunkter glykol..

Länk
Gold
Tändstift ska jag byta men köper dom ej på mekonomen. Även ett sportlftfilter är på ingång, Toppen är nyligen bytt och en hel del packningar därtill. Glykolen ska jag byta i samband med att jag byter en kylarslang och vattenpump.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Gold, angående bussningar i framvagnen så är det nästan alltid den bakre länkarmsbussningen som får mest "stryk" (länkarmen kallas även casterstag eller tryckstag). Kontrollera genom att ta ett fälgkors och dra åt en hjulbult. Är bussningen dålig känns det som hjulet är löst och vill följa med i rörelsen. Det är ofta idé att byta hela armen då även spindelleden i andra änden brukar ha gjort sitt.
Den främre länkarmens, (tvärstagets) bussning brukar sällan ge upp. däremot kan ju spindelleden vara dålig

Hjälpstyrarmens bussning brukar stoppa rätt länge. kolla genom att dra den upp och ner och känn om rörelsen verkar onormalt stor.
Gold
Hmm pratade med bmw idag, och enligt en dom så är Casterstag/tryckstag samma som spindelleden. Så nu är jag lite förvirrad här.. vilken är det som jag ska byta? (bör byta). Sen en fråga till, den förra bilägaren sa att han inte böt monteringssatserna till bromsarna fram när han böt klossar, men enligt killen på BMW så är det det inga sådana, han pratade om en "massa" och en skruv bara, vad han nu menade med "massa" vet jag inte?.

Tack på förhand!
Mvh Marcus
po
1.178
powertoy
528i -82
Gold, helt rätt så har tryckstaget en bussning i ena änden och en spindelled i andra.
Det bildelsfirmor brukar mena med monteringssats för bromsarna till BMW är den plåtfjäder som håller ihop bromsoks halvorna på utsidan. Det brukar dock inte finnas någon anledning att byta denna.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Monteringssatsen innehåller precis som Powertoy säger plåtfjädrarna som "stöder" bromsbeläggen. Det finns ingen anledning att byta dessa om de är hela. Det är ingen detalj som slits. Antingen är de trasig eller så inte. Däremot ska du se över styrbultarna/styrpinnarna som håller bromsoket i bromsoksfästet. Dessa (insexbultar) brukar bli dålig i gängorna av all vägsalt och dess utsatta ställe. I värsta fall så pajar även gängorna i godset på oket som det gjorde på min 525:a. Se också till att smörja de rörliga delarna med kopparpasta!
po
1.178
powertoy
528i -82
Gold, jag var kanske lite otydlig. Både tvärstaget och tryckstaget har en spindelled. Fjäderbenet vrider sig alltså kring två leder då man styr. Ta en titt under så klarnar det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.