|
|
|
|---|---|
ormen |
Har plockat isär lådan, bytt ingående lager + inspekterat noga det nedre främre rullagret och dess hus (den på bottenstocken), inga tecken på slitage alls. Resten av kugghjulen, och synkringarna var så fina att det var ingen idé i riva där. ÄNDÅ rasslar lådan på tomgång, inte jättemycket, men det stör. Har provat olika oljor t.ex. Castrol SMX(semisynt), Mobil, QuakerState, Valvoline. Vad fan ska jag hitta på? Synd att byta och kasta lådan, då den funkar kanonbra och växlar helt utan skrap, det går som i smör. Ska jag prova Castrol SMX(nåt) helsyntet? Ge mig tips, snälla, har rivit lådan 2 x, har inte tid o byta den. Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän. |
|
urtrampningslagret? "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
ormen |
har bytt kopplingsats förra året, så det kan inte vara urtrampningslagret. Är det fler som har detta rassel? jag vet att jag hade det på min gamla 525:a och 320, men då trodde jag att det var urtampningslagret. Har kollat med en duktig BMW-mek, han säger att det är normalt på äldre, inget o göra åt, men tänkte bara kolla om någon har kommit på nåt magiskt knep. Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän. |
|
Hej ! Helt säker på att det kommer från lådan då ? Det skulle kunna vara nått annat ljud . Kan enkelt kolla det genom att hålla ner kopplingen ett tag så det står still i lådan . Och att BMW har ett ganska högt ljud från Kam-kedja och dyl i många typer av bilar M som i mums M3 CSL nice |
|
ormen |
jag är bombsäker att det är lådan Lasse Kong, självklart tystnar det med kopplingen nedtryck, och M40 motorn är remdriven... Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän. |
|
Om det tystnar när du trampar ner kopplingen så ska du nog absolut ta en koll på det där urtrampningslagret igen, symptomet är exakt så. Konstigare saker har hänt än dålig kvalitet på ett lager... Lycka till! If you are under control, you´re going too slow. |
|
ormen |
nja, vet inte alfons, urtrampningslagret undersökte jag senast då jag rev lådan (20 dagar sen), som sagt, den är monterad 2002, helt ny (LUK). Jag har kollat på den, och fettat in den lagom... Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän. |
|
Hissa upp bilen med motorn igång och kryp under och lyssna vart rasslet kommer från, på sätt kan du kanske utesluta urtrampningslagret och få en bättre uppfattning om vart i lådan det uppstår oljud. Skruvmejsel mot örat borde väl fungera.. Bara en tanke... |
|
ormen |
Är det någon som har provat helsyntetisk olja i växellådan? |
|
På min 318 bytte jag till Redline växellådsolja (tror den heter MTL eller något liknande) den var helsyntetisk om jag inte kommer ihåg fel. Växellådan blev mycket bättre efter det bytet, speciellt på vintern märktes skillnaden. Iofs så hade jag inte något oljud innan men som sagt så märkte jag skillnad efter bytet till syntetolja. |
|
soderstrom |
hej!!! har precis samma fel som dig jag har en 318i -91 (e36) att det rasslar lite lite gran men det blir tyst då man trycker ned kopplingen. jag har funderat och frågat en massa om det är någon som har en aning om vad det kan vara till och med en erfaren mekaninker....och u-lagret kan det ju inte heller vara för det snurrar ju då du trycker ned kopplingen och då är det tyst....jag har en kompis som har 318 is e30 -90 och den hörde jag rasslade lite också så om det är ett fel bmw har eller??????.......... |
|
Jag har också samma problem med min växellåda. hällde i castrosl smx-s helsyntetisk olja men det hjälpte inte. |
|
|
Jag hade exakt samma symptom på min förra 318i-89. Jag bytte urtrampningslagret och lammellerna men det blev ingen skillnad. Har hört att det är vanligt att det inkommande lagret i lådan är dåligt. Men eftersom du bytt det så måste det ju vara något annat. Hej hopp! |
|
|
Min är lika dan fast bara när motorn är riktigt genomvarm, när den är kall kan jag inte höra något rassel... och det tystnar när jag trycker ner kopplningen, det låter ju inte mycket men det är ju störande... Ormen: Vet inte om diskuterat detta men tickar din M40 motor? |
|
ormen |
soderstrom: det svar jag får av enriktig expert o erfaren räv, är att bottenstocken är det som väsnas, och det är inget problem. så nu ger jag fan i bilen, den skall ändå forhoppningsvis säljar snart. det är lite som "deejaywasp" säger: att det blir tystare med kallare väderlek, och jag kan meddela att castrol-smx(halvsyntet) var den tystare oljan, så den skall tillbaka... deejaywasp: jag är mycket förvånad att min motor tickar så lite som den gör, det hörs lite från en ventil/nock, men bara om men lyssnar riktigt nära med huven öppen, det är den tystaste 13 åring jag har verkar det som en polare köpte en 316 en gång, en riktig symaskin: han bytte kam och den blev tyst som en grav. |
|
Det kan inte vara urtrampningslagret, eftersom ett dåligt sådant låter värst vid belastning, dvs när man trampar ur. På min 318iS -88 har lagret i bottenstocken gått, men det låter bara vid gaspådrag i 3:an och sedan värst i 5:an. Annars känner jag igen soderstroms problem med rassel i friläge och uppsläppt koppling, har samma med min också. Mercan jag hade innan var likadan också. Tror det är ganska normalt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.