AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.457

Försäkringsfråga BMW import eller ej?

Jag funderar på att köpa en BMW 328/330 cia och undrar om det skiljer i försäkringspremie om bilen är importerad eller svensksåld?

Tack på förhand
Vill också berömma er för denna förnämliga sida om BMW

Lelle
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Premien kan variera, det är olika förutsättningar beroende på försäkringsbolag. Dessutom så varierar villkoren, t ex för maskinskada. Kolla noga och lyssna med flera olika bolag, det är ett hett tips!

roadZter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om jag säger så här, det borde inte göra det, men en del bolag är fortfarande avigt inställda till importbilar, medan en del har vissa krav som ska uppfyllas, men premienivån bör väl inte skilja om dessa krav är uppfyllda.
Det som skiljer är ju ålder och var du bor, där är den stora skillnaden som vanligt.

///MVH Hasso
Länk

Tyvärr, så tar alla försäkringsbolag som jag varit i kontakt med mer för import, jättesorgligt jag vet. Men de gör det, ta en svensksåld bil och jämför med en likadan importerad bil så får du se.

Mvh
Hawar
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Folksam tar inte mer betalt för en importbil, jag vet efersom jag jobbar där...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Folksam ville ha 27000:- för halv på 735 -91, jättebilligt...
Trafik: 4000:-
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Kolla med okbil försäkring, bor du i villa och har larm så blir den garanterat billigare.
Försäkringsbolagen tar i almänhet inte mer för en importbil. Det är hela försäkringskollektivet med den modellen som betalar premien så mycket problem med modellen, dyrare försäkring. OBS ingen definition av problem men typ (sakdegörelse, olyckor etc.)

Det du kan få göra med en importbil är att visa på nycklar (att bara de nycklar du har i din ägo kan starta bilen. Märkta rutor samt omkodning av larm så att d endast kan slå av larm via fjärren och inte via dörrlåset som är standard i tyskland. Sedan brukar också (av någon anledning, som går mig förbi) bolagen vilja kolla på bilen innan de försäkrar den.

bollem: Du kan väl verifiera som är i branchen ;)
rob_ .. : Folksam vill inte försäkra BMW, de får säkert inte säga att de inte vill försäkra men ger man patetiska premier så slipper de ju.

Fick själv 45kSEK för helförsäkring av Folksam, svarade med att det var patetiskt. Är 36 år, inga trafikrelaterade skador (och 1 stöldskada) och ville då försäkra en 500kSEK's bil
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Om du importerar en bil så får du bara en trafikförsäkring innan bilen är reggad. Om bilen sedan går över en viss premieklass så måste du visa upp den innan halv eller hel försäkring kan tecknas,märkning av rutor kostar ingenting. Håller med om att folksam håller höga premier på lite värre bilar.
Det bästa för att hålla nere permien är att köpa villa,flytta till arvidsjaur och bli gammal:)
Kolla som sagt gärna med okbil, brukar bli bra mycket billigare än folksam.
Jag lyckades få 1500:- lägre årspremie på min svensksålda 528iAT -99 än jag lyckades få på någon offert på tysksålda (import) 528iAT (samma årsmodell, liknande utr) som jag tog regnummer på och kollade upp. Betalar 7800:- per år (helförs.), bor i Sthlm, är 28år.

Mvh,

/Wille
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag betalar ca 4000 kr för helförsäkring i Aktsam, och har dessutom några tillägg.

Det är många försäljare som har ringt och velat erbjuda försäkringar, men inga har haft billigare.

Bilen är svensksåld.

Aktsam försäkrar inte importbilar samt förare under 25 år. Jag vet inte om de vägrar försäkra mer sportiga BMW, men prova och ring. Jag tycker många av er betalar hemska premier.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Aktsam försäkrar BMW 320 -01 med 170Hk men inte 328 med 192 HK så gränsen går nog där på motorstyrka..
De har som sagt endel krav men är då också billigare.

Folksam försärkar visst importbilar och det utan problem Helförsäkring 5000/år men däremot ville inte Länsförsäkringar försäkra bilen om jag inte var helkund hos dom

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stämmer 528/328 med 193 hkr räknar Aktsam som sportbilar:))
Tji fick alla 523/323ägare = gubbbilar :)))).
Men det gick utmärkt att försäkra en E34 525 med 192 hkr så allt hänger tydligen på en hästkraft :)) det var förra året när jag ringde runt. I år sänkte jag premien med 4900 BMW-MB genom att flytta dessa från IF,S märkesförsäkring fd Dial. Till Ifs ordinarie bolag.

///MVH Hasso
Länk

Vad härligt att man har en gubbil nu nä man bara har lite mer än 3mån kvar till 40 och kombi dessutom.

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
bollem, tackar har precis frågat folksam om dom tar nåt extra men läste nu att dom inte tar extra för importerad bil, det är det biligaste bolaget jag har hittat än så löänge

Aksam är ett riktigt URKbolag, de lämnar inte ens offert om man varit en "schtygging" och köpt en bil som sålts utanför sveriges gränser som ny.

/Simon
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Stämmer bra att Dials sk. orginal försäkring är i dyrare med de tre bilar jag har kollat mot dem. Tex. så ville de ha 13500:- för min egen importerade 740 då If erbjöd samma typ av försäkring för 9300:-. Det roligaste var när Dial tom. kopplade mig vidare till If när jag frågade om detta var möjligt efter avslutat samtal ang. premien ovan (If och Dial är ju i grund och botten samma bolag).
Min 328 fick jag ett förhandsbesked på med ett reg. lånat från ett liknade fordon. Efter reg. besikting med reg. nummer i handen så återkom jag till dem. Då var premien tom. 1200:- billigare än den tidigare ungefärliga offerten. I år så sänktes min premie med 900:- . Att påstå att branschen är knepig är ingen överdrift.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Vår bilförsäkring blev billigast på Folksam faktiskt.
Betalar drygt 9000 helår/helförsäkring på frugan som
är 29 år. Vi bor 3 mil utanför Gbg i hus.
Inte så blodigt tycker jag......

sw
bmw alpina b3
kolla med salusansvar har inga krav på importbil mvh i billigast garanterat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.