AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
908

Hur växlar era steptronic vid maxvarv...

Min kan ibland dröja ngt innan vxln går i vi maxvarv då blir det ett litet oflyt i växlingen.
Alltså jag menar att om man tar den genom växlarna på maxvarv så kan det ibland uppstå enliten "fördröjning" o då uppstår ett litet ljud jag inte gillar.
Era erfarenhater hur växlar era på maxvarv?
Kan det var så att jag växlar precis då när den tänkt växla själv o då blir något konstigt i elektroniken?

Obs endast vid manuell växling inte när den växlar själv

Länk
Min 528-a växlar utan någon som helst fördröjning men det kan mycklet väl vara så att du växlar PRECIS innan den gör det själv- prova genom att lägga i ettan ocg full gas tills bilen växlar själv..då bör du märka om det finns skillnader...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vet ej kör inte bil på det viset :)))
Vid nått enstaka tillfälle så kan det låta så här.
Länk

///MVH Hasso
Länk

Men är det ngt fel eller bara ett tekniskt moment....
Jag kör nästan alltid med steptronicen manuell, därmäd inte sagt att jag alltid kör som en tok..
Men after tvätt så har jag en härlig runda 1 km landsväg snabb höger snabb vänster snabb höger uppför 800 meter fullgas 2 km snabb höger snabb vänster fullgas 3 km o sedan lite lugn hem... Det är en utmärkt test att allt mår bra på dunderklumpen o idag växlade den lite konstigt...

Ingen annan som ibland växlar på maxvarvtal...

Hasso ngn gång gör du väl det, det är därför vi har varvräknare=)

Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag har upplevt fördröjningen du beskriver om man släpper gasen något vid växlingsögonblicket. Det känns instinktivt som det rätt, men blir helt fel då elektroniken själv tar hand om gaspådraget .
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lådan växlar inte lika jämnt, den anpassar sig efter din körstil, och lägger det på minnet, har du kört lungt och fint ett tag så kan lådan ibland kännas lite segare och mjukare i växlingarna, än när du har kört den i manuellt eller sportläge, då den upplevs växla hårdare pga växling vid högre varvtal.
vadå varvräknare??, den behöver ju inte varva mer än 3400v då gör bilen 200 kmh:))

///MVH Hasso
Länk

NJAEE, hasso det är inte riktigt det jag menar...
5500 240km/h ossåå slänger man i femman!! (skoja baa)

Pewertoy: jag har NOG inte släppt gasen i det läget, men vi får se återkommer i detta ärende skall prata med WÖLKES imorgon...

Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har ngt liknande men bara i sportläget. När den skall växla från trean till fyran (vid fullgas) så uppstår det ett mellanläge innan den liksom bestämmer sig för att växla. Resultatet blir då ett ryck.
När jag provar i det manuella läget så sker det inte. Jag kan ej heller växla manuellt om jag har fullgas och är precis innan då styrprogrammet "tänkte" växla.
Det kan ju vara ngt liknande för dig som du antydde, dvs att du växlar i "fel" ögonblick. Nu när jag var inne på service så fanns det inga felmeddelanden i minnet så jag tror att det är lungt.
Om man är i det adaptiva läget så är lådan verkligen "adaptiv". Det märks att tjejjen kör bilen 50% av tiden.
Jag skall byta oljan nu i höst då jag tror att mkt av det som både du och jag upplever beror på "smuts" trots lifetime konceptet. Eller har du redan bytt?

I övrigt så får jag bättre tider om jag växlar manuellt vid lägre varvtal än vid maxvarv. Det känns inte så men klockan talar sitt tydliga språk.
Det borde iofs stämma om man kollar på moment-/effektkurvan.
Hmm. kävmingpågen du satte huvudet på spiken...
precis så menar jag, det blir nog lite galet när man växlar manuellt precis när lådan tänkte växla själv.....

nej, jag har inte bytt olja skall göra det nästa vecka om Wölkes hinner...

Länk
stavar dåligt idag (bakis)

Länk
Dr
113
Dr. H
540i -98
Hasso har du bara 3400 varv vid 200....jag har 3600 varv vid 200 och 5200 vid 250 km/h och då har den precis växlat till femman (växlar vid ca 245 km/h)..

Konstigt att din 6:a har lägre varvtal än 8:an....

"en fundering"

// Dr. H
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp: NP påstod detta och jag trodde inte på det, eftersom den varvar 3000/170 på "sexan"= lockup. tyckte att det skull gå åt mera varv för ytteligare 30kmh än +400. Men se där hade jag fel :)) Jodå det stämde mycket riktigt med 3400/200 på högsta växeln i jämnfart. NPs varvade på femman ca 6000 varv vid /245 med lite hemlängtan och utförsbacke:))

///MVH Hasso
Länk

Dr
113
Dr. H
540i -98
vad menar du med "lockup" och sjätte växel, du har väl en vanlig automat/steptronic?

// Dr. H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.