|
|
|
|---|---|
|
Jag har borra insexskruvet som håller skivorna framhöger på plats... och det gick väldig lätt att ta bort skivan men nu hur ska jag få bort pluten av skruven som sitter kvart i hjulnaven???. Det går inte med nån rörtong eftersom jag har borrar för mycket att skruven..!!! M.V.H MAuricio XXX | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Slipa av , körnslag i centrum på skruven, borra ur och gänga om. ///MVH Hasso Länk |
|
El. strunta i den. Det är bättre det siter en avdragen bult än ingen alls så slipper du få en roterande skiva vid däckbyte. Bäst är förstås o dra ur den men det klarade inte jag så jag lät den vara. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
| Jag borrade ur mina med så stor borr som möjligt och använde sedan en gängrensare/gängrenoverare från SnapOn för att få bort resterna av skruven. Gick utmärkt! | |
|
Du kan ju prova att slå in ett spår med en skruvmejsel o sedan försöka skruva ut den med mejseln, kan funka om man slår in ett bra spår o tar i som fan. Går inte det så är det nog bara att göra enl. hassos metod. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Spruta även på rikligt med rostlösare o låt det verka en bra stund innan du försöker med metoden enl. ovan. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Såg du inte Bosse bildoktor? Han slipade ner skruven, slog körnslag i mitten, och borrade ett hål i den. Sedan knackade han ner ett torxstift i hålet! Sedan var det bara att greppa stiftet med en hylsa och spärrnyckel (tror att han hade "lyxvarianten" av torxstift där de sitter fast i en hylsa med 3/8" eller 1/2" fyrkantsfäste). Därefter var det bara att skruva upp det som var kvar av skruven! Kan du värma på skivan runt skruvhålet med gaslåga (gasol eller svets) är det bra för då utvidgar sig skruvhålet lite och släpper något från skruven. Tänk bara på att du har ett hjullager bakom skivan och det mår inte så bra om det blir för varmt! (fett och tätning) Skall iofs erkänna att jag inte provat torx-knepet själv, men det såg mycket funktionellt ut på TV! Mvh |
|
ant |
Jag har inte heller provat "torx-knepet" men kan mycket väl tänka mig att det funkar ypperligt! En "grispitt" får skruven som sitter fast att expandera och på så sätt låsa ännu lite mer om man har otur. Det slipper man undan till viss del med "torx-knepet". Att borra rakt igenom skruven, istället för att bara borra så djupt som torxbiten kräver, kan hjälpa till att få bort eventuella spänningar också. På min bil satt skruven som håller skivan väldigt hårt. För tillfället blev det att ta flexen och slipa jäms med.. Inte så kul när man har 5 mm spacer utan styrning och en snurrande skiva, när man ska dit med hjulskruvarna.. Blir nog till att ta fram en T20-bit, knacka fast och dra ur skruven. ====== Min bil:Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bosses bildoktorns tips är inte dumt, "grispittar" ställer ofta till mera problem än nytta. Det finns Urdragningsverttyg som på minner om Bosses torxmetod, borrar ett hål och slår i en kantig sprint, som sedan har en lös "mutter" som man sätter över sprinten och drag ur den avdragna skruven med. ///MVH Hasso Länk |
mackan325 |
Jag använde bildoktorns knep förra veckan efter att ha dragit insex-hålet runt på bakre bromsskivan. Funkade utmärkt, använde en T40 bit. |
|
Jag röstar också på torxvarianten. Svinpittar som går av är väldigt jobbiga och förtjänar ett varningens ord! Gnistning är trist. |
|
ant |
mackan325: Du slog alltså bitsen direkt i det runda insexgreppet? Annars måste T40 bli en eller två dimensioner för stort. ====== Min bil:Länk |
Mattan |
Hade ett tändstift där isolatorn och sexkanten lossnade från gängan (Ch------). Bara gängan satt kvar i toppen!!!! Knackade i ett långt torxbits och det lossnade. Funkar klockrent. Det var innan Bosse bildoktors tid,,,, |
|
Nu har jag skruvat ur insexskruven. Jag använde en stor meisel + en massa av smörolja 5-56 det gick utmärkt eftersom det fanns kvart på skruven en liten kant som jag knackade på med meisel och en stor hammaren tills den lösnade och sen det var bara att skruva ut med finger... Tack till Alla!!!!! M.V.H MAuricio |
|
mackan325 |
Japp slog i torx bitsen i det sexkantiga hålet efter att jag dragit detsamma runt med ett insexbit. Möjligtvis kan det varit en T30 man jag har för mig det var T40, hursomhelst använde jag ett större bits än hålet och slog in det med en hammare. Kanske inte så finmekansikt men funkar utmärkt :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.