AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
983

Antenn problem

Ap
64
Apricot
735iA - 92
740iA- 96
520iA-89
Har nu irriterat mig länge på min antenn, som tydligen är inbyggd i framrutan. den är värdelös. Var detta en "option" grej?
Måste jag verkligen "borra" dit en ny antenn ?

//A

Svärd
Skaffa en hajfeneantenn lite E65ans från nån "stylingfirma". Något fult spröt ska du inte ha på en 7a!! Sen finns det väl antenner likt den i rutan men som man klistrar, men jag vet inte hur bra det funkar.

//Martin
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
använd antennförstärkaren !
Mata +12v på VIT (tunn) kabel i stereoluckan.
annars byt till en NY antennförstärkare med högre förstärkning och lägre signal/brusnivå.
Dessa finns för runt en 500:- hos välsorterade bilstereofirmor , har de inga är de INTE välsorterade.

Annars har de antenner på macken för 79:- :-)))

"Två ton annars får det vara för min del"
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Trådarna i framrutan är värme till vindrutetorkarna

Antennen sitter i bakrutan.

Har du kopplat in antenförstärkaren? Det är den vita kabeln i stereo härvan. Koppla styrströmen från din stereo till den.
Ap
64
Apricot
735iA - 92
740iA- 96
520iA-89
Ok, tack för tipsen

/A

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Glöm inte att kolla så att antennförstärkaren funkar, genom att ansluta/lossa matningskabeln när du har radion påslagen. Du skall då höra att du får bättre/sämre mottagning.
Min var sönder, jag köpte en ny på skroten för 20:-.
Gör en sökning här på forumen så hittar du mer info.

Om det är så att du har haft en Diversity-apparat installerad tidigare, så sitter det en annan typ av antenn. Då måste du nog skaffa en standardantennföstärkare för att få det att fungera.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Finns antenn förstärkare i alla 750 ? även -90 IAl ? nyfiken

PE
630
PESK
740iA e32
Ja.......
Peo
å här har man svurit till f-b på den dåliga mottagningen kollar upp på söndag tack tack pesk körde förresten ikapp me två mc på Huddungevägen (omtalad på forumet ;-)) låg som en rem i 170 i krökarna tjo hoo!! me skeppet.

Cr
6
Cruiser
735iA -92
323c-96
Jora,har haft samma problem. Förstärkaren sitter i vänstra bakstolpen, bakom läslampan(om du har denna option).
Jag pillade isär förstärkaren och lödde dit en ny fälttransistor för 20:-, no problemas.Var bara försiktig då du tar bort den eftersom stiften till bakrutans värmeslingor går genom denna enhet och är man brutal så kan man få loss silver/koppartapen som är limmad mot rutan.

Cruiser
Ug-Lee
Den vita kablen, var får den sin ström ifrån, finns det nån säkring till den eller skall den ha från antenna på bilsterion?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ug-Lee: Från reomte-uttaget på stereon.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ug-Lee
Jo, jag har nästan förståt det från olika svar på forumet, men den vita kablen finns inte i mitt stereo hål. någon har kapat iso kontakten i bilen, så jag undrar istället, byter den vita kablen färg nånstans? eller skall jag lete bättre i hålet efter den vita? jag har några andra där som kanske är till den. men vill inte chansa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.