AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.714

topplockspackning paj?

lundgren
tjena!
har precis skruvat av toppen efter att ha varit på verkstan och fått diagnosen: trasig topplockspackning.
hur ser man att packningen är trasig, min såg då iaf väldigt hel och fin ut...
och om det nu skulle va toppen som gått, hur ser man det?

tacksam för svar, måste bli klar till cruisingen på lördag!
Kolla om du hittar nå sprickor nånstan...annars så är den nog skev och det är nog svårt att upptäcka om man inte har nå specialintrument.
lundgren
vart nånstans ska man leta efter sprickor?
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Vart man skall leta efter sprickor beror på vilka smyptom du hade på bilen. Gick den inte på alla burkar så ska du antagligen leta mellan 2 burkar eller mellan burk/kylvattenkanal. Kom det vatten i oljan eller olja i vattnet skall du leta efter defekter mellan kylkanal och oljereturkanal osv....

I min toppackning fattades det en bit på ca 1x1cm mellan 2 burkar. Inte konstigt att de inte fanns nån kompression där då :P

MVH: Johan
lundgren
ok! toppackning 100%hel, å inga synliga sprickor i toppen...
symptomen på min bil var att den kasta ut kylarvatten, bubblade upp från expansionskärlet. trolig orsak: kompression som gick ut i kylsystemet. dåligt svar på gasen samt att den ibland inte gick på alla cylindrar.
kan det va så att toppen blivit skev?
har mätt med linjal utan att se några ojämnheter...
vad göra?
Måsen
Linjal är nog ett väl grovt instrument. Titta eftermissfärgningar i godset på toppen. Jag hade samma fel, och med mitt otränade öga var det inte lätt att se. Men killen som hjälpte mig att byta packningen såg att det var en svag missfärgning mellan 4:ans cylinder och en kylvattenkanal, och att det var där det hade läckt avgaser till kylvattnet. Vi bytte således till en ny packning och problemet försvann.
lundgren
räcker det med att byta packning om det inte verkar vara nåt annat fel eller lär man plana toppen först?
nån som vet nåt bra sätt att kolla skevheten i toppen utan att behöva lämna in den på verkstad?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Plana alltid toppen vid toppackningsbyte.
Men det kan också var en spricka i själva toppen, om du inte hittar några tveksamma partier på toppackningen, det kan vara en missfärgningen på packningen som syns som ett mörkare avsnitt, så den behöver inte var synligt "trasig" för att vara otät.

///MVH Hasso
Länk

lundgren
vad kostar det att få toppen planad?
vet inte om den är planad förr, den är iaf ca 127mm...
Måsen
Det finns också en speciell spray rosa/röd som man kan spraya toppen med (typ kontrastvätska). Den får eventuella sprickor att framträda tydligare.
Planar du toppen så ska en annan (billigare) packning användas, jag kommer inte ihåg måttet exakt, men det är viktigt att den som planar toppen får reda på det. Jag vet en duktig kille som planar fyror för ca 500:-, lägg på några hundra för en sexa.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
kolla "skevhet" med ett riktplan minst lika långt som toppen och en stark ficklampa på andra sidan.
minsta ljus som går igenom = slagen topp.

går ochså med bladmått modell absolut supertunnast.
toppen skall helst vara lika plan som ett riktplan.
särskilt på en 6:a

"Två ton annars får det vara för min del"
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
toppackning finns ofta i 2 höjder.
planad topp skall ha den högre packningen , har inget att göra med "billigare" som någon skrev här i tråden.

Har man inte den högre packningen så KAN kolven slå i ventilen (ovanligt) och kompressionsförhållandet ändras något.

Måsen
wadel, Att jag skrev billigare inom parantes beror på att den tjockare packningen för planad topp ÄR billigare. Man tycker det borde vara tvärt om, det var därför jag kom i håg det.
Jag tror också ditt senaste meddelande innehåller ett litet fel...eller, avd anmärka i onödan.

Ps lundgren, byt även bultarna till toppen
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
En toppackning för planade topplock brukar vara 3/10dels millimeter tjockare om jag inte minns fel...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Måsen ; jaha , jag har letat länge och väl och inte sett nåe billigare.
men ok , vi handlar delar på olika ställen.

Till M70 är original 1,63mm för planad 2,13mm tex... verkar vara ungefr samma förhållanden på de flesta bmw.

Måsen
wadel, Det är nog så. Jag har bara kollat med Automax i Kalmar, prisvariationer förekommer säkert.
Var iväg till Åhmans Motorslip i Falun med en topp i våras och fick den planad.. dom tog 500kr för jobbet (den var en alutopp till en 4-cyl renault..). Har för mig att dom bara körde av 0,1mm på den.. bara så att den blev "ren" alltså. Så om det inte kostar mer än så så är det ju bara dumt att inte få den planad när man ändå har plockat av den. Blir ju lite drygt om man måste riva igen bara för att få den planad senare istället.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Min fick de köra ner 0.4 då den var ca 0.3 skev.......gränsmåttet i Haynes är 0.1 skev
Nu har den slutat läcka ut vatten mellan block och topp och det är ju trevligt.
lundgren! Kan vara läckage i kylsystemet som orsakar bubblandet i expansionskärlet. Kommer det in luft så kan den börja trycka ut kylvätska, har haft samma symtom som du beskriver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.