|
|
|
|---|---|
|
Emellanåt lägger vindrutetorkare, centrallås, färddator, elhissar, taklucka och radio av helt och hållet. Men det konstiga är att det oftast börjar funka igen efter en mer eller mindre lång stund. Har kollat alla säkringar under passagerarsätet - alla helt okej. Vad kan det handla om? Låter det som elektronikboxen? Reläboxen? Har inte kunnat upptäcka att det är något särskilt som får systemet att sluta/börja fungera. Kom igen! Tipsa mig! Simeon | |
|
Glömde att säga att det är en 525:a -90 vi snackar om... Simeon |
|
|
...importerad. Det var allt. Simeon |
|
|
Kolla grundmodulen och relämodulen som sitter under baksätet till vänster. Det kan vara glapp eller spruckna lödningar i dessa. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har haft ute dem och kollat. Kan inte uipptäcka några spruckna lödningar eller glapp (även om jag misstänker att de finns där!). Om jag skall ta och köpa en ny grund- eller relämodul, vilken av dem hade du satsat på att byta i första hand? Simeon |
|
|
Löd om de grova lödpunkterna, tex relä, kontaktdon osv. FAF |
|
|
Som FAF säger, löd om dem ändå! Det är nästan omöjligt att se om lödningarna är spruckna. Annars har jag en begagnad grundmodul liggande från en 92:a eller 93:a, den passar i din bil. Den passade inte i min 95:a (de är bara bakåtkompatibla), maila mig privat om du är intresserad av att köpa den. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Simeon: Hur har det gått med ditt elproblem med bilen? Jag har samma problem med en 520i-89 med den skillnaden att jag inte har elhissar, färdator och elsollucka och således inte kan ha strul med dem. Däremot blir jag utestängd från min bil med jämna mellanrum, torkarna säger upp sig och radion tystnar.. Jag har bytt grundmodul men felet har fortsatt... |
|
Det var glapp vid anslutningen till pluspolen till batteriet. En liten metallbricka hade spruckit till en anslutande kabel. Det innebar nog att det blev ett spänningsbortfall som gjorde att ett skyddsrelä (Power Protection Relay) slog till och stängde av kretsen som en skyddsåtgärd. Ett pyttelitet fel som orsakade stor skada och kostade mig en massa tid och en del pengar. Men nu är det i alla fall borta. Simeon |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Simeon: Okej, jag löste samma problem genom att följa tips som jag läst här på forumet. Bytte säkringen som sitter på en av pluskablarna direkt efter batteriet och nu fungerar bilen klanderfritt igen. |
|
skönt, de där elproblemen kan verkligen kan verkligen vara ett pain in the ass, så att säga! Simeon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.