AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728

Färskt vinterdäckstest?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Är det någon som sett något test av vinterdäck ännu?
Funderar på nya Nokian Hakkapeliitta 4 till E39:an.
Har inte ens hittat priser på det på någon däckhandlare på webben.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Ring KM i Haparanda, hur fick du 528:an sååå blank

----BMW ///M3---
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har fått endel priser på 4:orna av lokala handlare häromkring, och det ser ut att hamna på 1100-1200:- däcket monterat, balaserat och på bilen. Tycker det låter vettigt. Då gäller det dim. 195/65-15 som passar perfekt på 6", om jag inte minns helt galet.

Så Hakka 4 blir det i vinter, har bara hört gott från dom däckhandlarna som har hunnit provköra dom. Väntar bara in pris från den sista firman, där jag har lite kontakter som borde kunna göra ett ännu bättre pris. Sen blir det att handla, medans skatteåterbäringen finns kvar :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Kontant: Den var blank då jag köpte den. Ring mig ang Norge.

Hangaround: Ser ut som att det blir Hakka 4 för mig med. Bara man fick reda på vad de kostar. Skriv hit då du fått priser!

----
----
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Teknikens Världs test av vinterdäck i nr 22/2002 fick däcken följande placering.

Dubbfritt:
1. Continental ContiViking Contact 2
2. Nokian Hakkepelitta Q
3. Bridgestone Blizzak WS 50
4. Good Year Ultra Grip 6
5. Fighter M+S 310 Eco
6. Toyo Garit 2

Dubbdäck:
1. Gislaved Nord Frost 3
2. Uniroyal MS+ Nordic
3. Nokian Hakkapelitta 2 och Michelin Ivalo 2
5. Good Year Ultra Grip 500
6. AGI M+S Sarek 2

Själv har jag beställt Continental ContiViking Contact 2
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Magnus M> Enda lilla problemet är att jag hade alla priserna antecknade i andra datorn, som står på Office efter en generalkrasch. Tyvärr. Vet dock att Larssons Gummi i Forshaga och Flåklypa Motorsport, Sundsta Ängåsen, Forshaga var billigast. Tyvärr är båda lokala handlare som säljer rakt över disk. Vet att det skiljer stort i pris, den lokala representanten för någon av dom stora kedjorna var över 500kr dyrare, per däck(!!). Lite handikappad nu när man inte har andra datorn. Däckonline (eller vad dom nu heter) hade inte däcken i sortimentet nu och kunde således inte ge något pris, men dom skulle antagligen sälja det närmare vintern, enligt mailsvar. Dom brukar ju kunna prestera bra priser.

Dom jag väntar på pris från är Interwheel, ska bli kul att se vad dom kan prestera prismässigt.

Har i alla fall lärt mig att man ska kolla priserna, och det noga. Det skiljer stort, bara här i närområdet.

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
KN: Här i norr gäller dubbdäck.
I övrigt är jag lite patriot och undviker Conti efter det att de lade ner fabriken i Gislaved.

Hangaround: Jag brukar alltid få konkurrenskraftiga priser av "min" däckfirma, problemet var bara att han inte fått prislistan ännu och jag var nyfiken.

----
----
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Magnus M, om du är patriot varför kör du då BMW?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har väl inte påstått att jag är konsekvent??? ;-)
Varför man kör BMW behöver ej förklaras på denna sida... det räcker att man får "försvara" sig på tex fikarasten.

----
----
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
KOLLA PRISERNA PÅ DÄCKONLINE säger jag bara! Kan skilja löjligt mycket!

Ang Conti/Gislaved: Skyll på svenska staten för att inga företag vill vara kvar här, inte på företagen!

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Magnus M, oavsett om det gäller inköp av bil eller däck så köper jag det som är bäst och inget annat.
Skulle vara bra trist om man skulle åka traktor(Volvo) för att gynna Sverige.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Rackarns tur att Conti inte gör de bästa dubbdäcken... så kan jag slinka undan på det denna gång.
Allvarligt talat så var inte nedläggningen i Gislaved snyggt gjord, därav min avighet.

----
----
Haha, och på vilket sätt gynnar man sverige genom att köra svenskt? Såvitt jag vet ägs väl det mesta av amerikanska företag numera, eller? Nej, hellre kvalitet kombinerat med körglädje i så fall!

// Björn
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Finlands sak är vår sak hette det väl. Alltså Nokian.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det blir jobbigt att köra svenskt om man är patriot. Möjligtvis kan man köpa en Indygo eller Koenigsegg :)
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Kan varmt rekommendera Nokian Hakkapelitta Q (dubbfritt). Tyst och bekvämt däck med ordentligt grepp i snö och slask. På is blir det av naturliga skäl lite halare än med dubb.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Som sagt ovan... om man bor i norrbotten så är inte dubbfritt ett alternativ.

----
----
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Nu har jag beställt däcken, Flåklypa Motorsport får den äran att leverera, precis som han har gjort många gånger förr. Priset känns mycket bra, runt 1100:- st, monterat och klart på bilen.
Då är det bara att vänta på däcken och snön, och mara sig igenom inkörningen. Sen ska det bredsidas! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.