AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
840

Går det att reparera en "trasig" elhissmotor?

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Nu har även passagerarfönsterhissen slutat fungera, (motorn).

På en service kollade BMW förarhissen, och sade att det är fel på motorn.

Eftersom detta är ett vanligt fel, undrar jag om det är någon som har gått till botten vad det är som är felkonstruerat. Jag har hört/läst om diverse teorier, men inte fått några signaler om det går att laga.

Det verkar inte vara en bränd motor, eftersom BMW fick igång hissen en kort tid, (och sade att den snart kommer att sluta att fungera).

Vet någon ett pris för en ny motor?

Mvh
Rolf

Black shining beauty
mackan325
Prova att smörja upp hela mekanismen, jag tror många motorer byts i onödan för att meknismen kärvar!
Sa
440
Saij
X3 -12
I "hissmotorn" finns lite olika delar bl.a. en microbrytare som oftast är "boven". Jag har sökt efter denna hos ELFA, C.Olsson med flera men inte lyckats hitta exakt rätt typ (kanske en specialversion gjord för "hisstillverkaren"). Man skulle med lite jobb kunna ersätta microbrytaren med en "nästan likadan". Påbörjade proj. men köpte ny motor i Tyskland (450:- kr), bilen såld, proj nerlagt. Har nog uppgifter kvar på jobbet om vad som "nästan passar".

Mvh/Saij
Min m otro gick inte köpa lös utan inklusive alla wire o grejor 2500 + jobb....

Länk
Bytte båda fram och minns att motorn kostade 600 kr hos BMW.

Utbytt 2 motorer hos icke-märkesverkstad för 1900:- (de kollade även mekanismen samt smörjde densamma).

Har för mig att BMW ville byta både mekanism och motor eftersom de ansåg att det kan vara mekanismen som orsakar att motorn bränner.. Tror de skulle ha typ 8000:- för hela jobbet avseende 2 framhissar.
Är hissarna helt döda när du anv knapparna? Har lagat ett antal som felet legat i att hissknapparna varit ärgade och taskig kontakt.
Man får ta isär knapparna och rengöra / smörja microbrytarna där i
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har som de flesta att reläet klickar, men jag tycker att spänningen sjunker samtidigt (syns på ex innebelysningen).

Endera har någon spole gått, glappt/kabelbrott eller så är det något med mikrobrytare att göra.

Någon har nämnt att BMW har haft problem med givare som har lossnat inne i motorn. Det låter intressant. Går det kanske att renovera/laga motorer då om det inte är lindningar?

Jag har provat att lossa och smörja gummilister mm, men det verkar inte hjälpa.

Det hände ett tag på förarsidan att den plötsligt började fungera ett tag, men nu har den varit död ett par år (bortsett från när BMW gjorde något). Dessutom har även passagerarsidan lagt av.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.