|
|
|
|---|---|
|
Efter en rejäl inbromsning (200-0 på väldigt kort sträcka) så har jag nu fått vibrationer i ratten vid inbromsning. Jag antar att skivorna har slagit sig. Någon med erfarenhet av detta. Om skivorna inte tål mer än en rejäl inbromsning så har jag inte lust att sätta på nya original skivor. Någon som har erfarenhet av andra skivor + belägg. Var köpa! | |
|
En inbromsning till 0 slår nog dom flesta skivorna vad jag vet oavsett kvalitet. Det man oftast missar är att omedelbart släppa bromsen och rulla vidare så att dom svalnar av jämt och inte bibehåller en extremt hög temperatur just runt klossarna. /Peter. |
|
|
Hej Jag bromsade kraftigt för en avfartväg, bilen rullade sedan ca 2 km innan jag stannade. |
|
|
Oj, det är kanske det som spökar hos mig oxå? Hade en kraftig inbrommsining från ungäfär 200-0 när vi körde vårt galna race genom Stockholm efter förra Z mötet i slutet på Juni. Sedan dess tycker jag att dett vibrerar lätt när man bromsar. Inte så att det stör men jag har undrar om det kanske var dags att byta belägg. Detta märks endast vid lätt inbromsning och inte alls när jag bromsar hårt. Kan et vara samma sak? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Det var som f.. hmm och dom är ju ventilerade just för att klara hårda inbromsningar. Inte hur hårda som helst men va fasen! Är dom slitna i övrigt så det inte är mycket gods kvar eller? Jag har i alla fall hört att ebc brakes har dom minst dammande bromklossarna men har själv ingen erfarenhet av dom. Jag vet att mekonomen säljer EBC brakes, kolla på ebc's egna hemsida. Dom har vad jag kommer ihåg 4 st serier med klossar och flera olika skivor. Länk Mvh Peter |
|
|
Peter, jag är lite osäker på den egentliga orsaken...det kan vara skivor, det kan vara belägg men det kan oxå vara så att jag är bara överkänslig.... Hur som helst, jag vill uppgradera bromsar och att byta till bättre belägg är ju det billigaste sättet... och dammar dem inte så är det bara bra för mina nya fälgar som ska glänsa hela tiden ;-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Man skall dock komma ihåg att skall man byta skivor SKALL man också byta belägg. Annars slits skivorna fel direkt och man får kassa skivor på en gång, tro mig jag har gjort bort mig förut på det. Byts beläggen är det ju inga problem men att sätta dit nya skivor och sedan bromsa med gamla belägg som har en yta som ser ut som ett månlandskap ger inga fina skivor....:-/ + att man har ju en bromsförmåga som inte är den bästa dom första 150-200 milen. /Peter |
|
|
Detta är min erfarenhet av M-bromsar. Vid förra servicetillfället menade BMW att skivorna fram var skeva. Jag blev då uppriktigt förvånad. Bilen är i mina ögon nästan ny, två år, avställd halva året härvid aldrig vinterkörd, står i varmgarage och är allmänt ompysslad. Jag frågade BMW-verkstaden hur det kunde komma sig att bromskivorna hade blivit så dåliga att man ansåg att de måste bytas. Det första svaret var att dom har stått för mycket(!). Då jag aldrig hört något liknade förut – aldrig hört talas om detta med alla år med skivbromsar på motorcykel som alltid är avställda under vintern och aldrig gjort något för att undvika att skivorna kan bli skeva av att stå – frågade jag vidare. Jag undrade om det inte kunde vara något enkalt som att hjulet satt snett efter service eller att klossarna var i olag. Fick svaret att klossarna var nya(!!). - Just, det är ju det jag säger, bilen är ny, klossarna är lika nya som bilen! Jag bad därefter att få återkomma och ringde säljaren. Han var lika förvånad och sa att om skivorna är skeva kan man i första läget tänka sig att svarva om dessa. Jag ville även höra om garantisituationen. Säljaren tycket det var självklart att bromsarna skulle fixas på BMW. När verkstaden konfronterades med detta "var det inte så farligt det där med bromsarna". Det kändes inte vederhäftigt, att bromsarna först var kass och sedan nästan bra när BMW själv skulle stå för fiolerna. Efter en del palaver och faktiskt nya utläggningar från BMW att "bromsar kan man förstöra på fem sekunder"(!) tröttnade jag och tog kontakt med BMW Sverige. Vi redde ut det hela och BMW bytte bromsskivor, klossar och gjorde en ordentlig inspektion av hjullager, anläggningsytor etc. Jag kan säga att jag själv inte märkt att bromsarna skakade bilen vid inbromsning. Det jag märkt var att de börjat skrika alltmer vid nära krypfart. Efter bytet är jag dock glad. Det märks skillnad vid inbromsningar. Jag hade dock inte uppmärksammat förändringen till det sämre. Jag har s.k. compound-bromsskivor (det kanske alla M Road/Coup har – jag vet inte) och jag tror att det hjälpte till i mitt fall då BMW insåg att om inte deras bästa och mycket omskrivna bromsar klarar jobbet bra så kan det vara fel på materialet. Hälsningar/Lasse B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.