AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.354

turbon laddar sent. Vad göra?

Sida 2 av 3
har du ett läckage på ic´n så kan du få senare uppbyggnad, eventuella andra läckage är inte att förglömma....om du kör med en för hårt spänd dump så händer det att ic´n brister
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Skruvar in armen en bit o testar senare i kväll. Det sitter ju 2 st jättetunna o spröda trådar i lmm. Lite problem, de gick av. Försökte få dit dom med lödning. kan ha blivit fel. vad händer utan dessa? 4 stift i kontakten, två kablar inne +2 bleck till kortet.

Visa användare
153
husse24
MB 500E
hur kollar jag enklast om det e läckars någonstans?

testa med luft o läckage provare, eller vätska....byt lmm ...inget vettigt o löda i den....om du ska justera mycket på wastegaten glöm inte att följa me med bränsle, akta dina kolvar...!
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Tråkigt om jag måste köpa nya lmm. Både 325 o535 lmm är nog ur funktion då! Lite olyckligt men inte mkt o göra.

Bäckis!! Hur gjorde ni när ni bytte kort för att undvika mitt fel? Räckte ju med att komma imot trådarna så gick de av!

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Är det så att laddtrycket "kommer" sent så kan det avhjälpas genom att du monterar en elektrisk ventil före tryckdosan.

Alltså en ventil som är stängd till straxt under ditt maxladdtryck. Den ska alltså styras att öppnas med hjälp av en pressotat eller liknande vid 0,5 bars tryck om du laddar 0,7 bar......

Jag har testat och på min bil gjorde det en fruktansvärt stor skillnad. (323 E21)

På min 633:a däremot gjorde det ingen märkbar skillnad.

//Jesper

Visa användare
153
husse24
MB 500E
Vart hittar man en sådan. jag tänkte ladda ca 0,4-0,5 max, så en som öppnar ca 0,3 vore ju bra. Ska testa o vrida på wg, den står ej i grundinställning.

Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
husse24: jag kan sjekke vad grundinställningen på turboens wg arm är. Hör av mej i morgen.

Visa användare
153
husse24
MB 500E
krisskross: Perfekt, men skriv in här för min mail funkar ej från denna dator.

Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
Det er precis 11 cm, från der wg-armen går inn i aktuatoren och til den andra sidan der den lilla lås-muttern sitter. Detta er mätat på en ny td04ht16 turbo, så jag tror det ska va korrekt.

husse24: vad er din wg-arm inställd på nu?

Hoppas det funkar bättre nu!!

Visa användare
162
e30cab
E34 525 -91 2
E30 320 blivit 325
dom två tunna trådarna gick av på min lmm med igår när jag bytte kort, men tror inte dom behövs på 325 kortet, för min bil går perfekt förutom dåligt turbo agg!
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Perfekt. ställer in den på 11cm. Har fått ett annat problem nu. Bilen går ryckigt o "dör" när jag trycker på gasen. Kan det bero på ingreppet i lmm?

Många som kör med Volvosnurror tydligen... :)
Att köra utan bypassventil eller "dump" skulle INTE jag göra om turbon va värt något.
Orginalbypasen i vofflosnurrorna vet jag inte riktigt hur högt tryck de orkar med men minst en bar iaf.
Koppla in slangen till strax efter spjället helst, i insugsgrenröret går bra det me!
Med en 16t på en 325:a borde det bli en snabb/rapp spoolupptid.
M.V.H.
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Fick ording på lmm. Kortet från 325 måste ha pajat. Ni säger att era börjar ladda vid ca 1700v. På vilken växel? På min när den kommer över 0bar: 1:an= 0, 2:an= ++4000, 3:an= ca 2-2300v vid start från noll. Min mätare är graderad -1b till +1b. Ska detta stämma?

wa
52
wannabetic
320 E36
me 2,5 motor
kan man använda en sån där laddtrycksstyrning som GIK har en liten ratt att setta i kupen eller motorrumet för att styra trycket.
husse24: Wastegate ventilen på volvosnurrorna är väldigt mjuk,den är gjord för att köras med elektronisk laddtrycksreglering.

Jag har sett det symptomet du har på i princip alla de bilar jag vet om som haft sådana snurror. Byt wastegaten till en hårdare justerbar. Som är uppsatt för ett högre grundtryck .Då kommer wastegaten inte att "tjyv" släppa ut en massa avgaser .

Mvh Ante
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
Eller så sätter du dit en fjäder på utsidan. =) Å du ante...du ska inte skruva bmw du ska skruva 142 turbo. ;)

Mvh Hassvik. (ja som byggde den laserblåa 142 turbon på tpc)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag har elektroniska wastegate ventiler att sälja
maila mig

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Elektroniska wastegate ventiler?? Magnetventiler eller vad menar du?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hehehe magnetventiler mena jag, kan gå lite fort ibland=)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.