AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.352

turbon laddar sent. Vad göra?

Sida 1 av 3
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Den börjar ladda vid 3000-3500v. Hur får jag ett trevligare drag från botten? M20 2,5.

Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Ett tips skriv vilken turbo vi talar om=)

Sen kan säkert nån av alla turbo gurus här på forumet svara...

MVH
Visa användare
153
husse24
MB 500E
td04hl16t

Nåt är fel med wg:n då. Du bör ha fint tryck från 1500rpm.
Håller med Bäckis!
Jag kör med likadan snurra på min 325, bra drag från 15-1700 varv.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Fick precis delarna på plats. Wg är nerdragen så lågt som möjligt. Om jag spänner den lite kanske det går bättre eller? Ska bara ladda ca 0,4.

Man ska aldrig justera på stången, då ändrar du grundinställningen och det är inte det man ska ställa trycket med. Du ska antingen köra med nån laddtrycksstyring eller en pysventil. Hoppas du märkt hur den ska vara så du kan ställa tillbaka. Den brukar dessutom ladda 0,4-0,5 bar med orörd inställning.
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Ok. Sitter väl en inbyggd pys i turbon. har ej kopplat in den någonstans! har hört att man bara ska täppa till den. Ska jag skruva stången så den inte går över 0,4 vid fullt ös?

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Bäckis: hur ställer man då laddtrycket? jag har trot att det är stången på WG`n som man ställer den på.. hur gör man då?

Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30)
Det sitter en inbyggd dump. Om du inte kopplat på den efter spjället så står den öppen hela tiden det blir laddtryck och då får du väääääldigt segt laddtryck. Som jag skrev tidigare: Antingen lär man ha laddtrycksstyrning eller så får man sätta en pysventil som släpper ut lite luft på slangen mellan kompressorn och wastegateklockan.
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Ska jag koppla in slangen på slangen mellan insug och btr? det e je efter spjället.. Om jag bara pluggar dumpen går det då? Mitt första projekt, tur att det finns folk som kan.. Vad för pysventil mellan wg och kompressor, vart hittar jag en sådan? Tack på förhand.

Du bör kunna koppla in dumpen där, men byt ut den mot ett plåtlock bara så slipper du den. Om du sätter ett T-kors på slangen till wg klockan och sen provar du att strypa utsläppet tills du får önskat tryck.
Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
Är det inte skadligt för turbon om man inte kör med dump?

Kan man bara skruva ur dump ventilen ur turboen (td04ht16)?

Man kan mkt väl köra med den inbyggda, men den lär ju ha mottryck/vakuum från bakom spjället för att fungera. Den är bara att demontera och plugga hålet om man vill. Den brukar låta rätt mkt och fjantigt om man har ett öppet luftfilter och ingen LMM.
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Tack för hjälpen. Ska ut o prova lite, hoppas det blir bättre. Wg borde inte va trasig för snurran e ny!

Går näst intill aldrig sönder heller...
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Bäckis: Har alla turboagregat inbygd dump? Du mennar att man ska dra en slag så att man leder det "överblivna" laddtrycket till turbon igen? eller går det direkt till kommpresorsidans hus? hoppas de inte blir för mycket "duma" frågor nu bara..

Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30)
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Kopplade in en slagg till dump. Men börjar ladda + vid 3400varv fortfarande. Bytte kretskortet i lmm till original 325. Blev inte alls bättre som jag läst här. Tomgången mm mm blev lite underlig. gick inte alls bra!

har du kollat intercoolern!
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Nej. Läckars eller vad menar du?

Långt ifrån alla agg har inyggd dump. 16T har, och det är alltså en "vakuum" slang som ska kopplas in på klockan, inget annat. Om det inte funkar med LMM så har du gjort nåt fel, vi har gjort det på två bilar och det funkar perfekt. Tror fortfarande att du justerat så att wg står öppen från början. Se till så att den är helt stängd genom att justera på armen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.