|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ang. Cobra: Cobra byggdes på grund stommen av en engelsk bil AC Ace av Caroll Shelby med Fords pengar (namnet på bilen var AC Cobra ( Shelby Cobra är dom nybyggda som byggs av samma Shelby) Från början hade man en 260 V8 (-63)( 264 hk/ 240km/h) sen kom det med 289 V8 (-65)(284 hk/240km/h) (det är en sån CG har..) sen byggde man ny fetare kaross och drog i en 427 V8 (-66)(425 hk 280km/h) Siffrorna gäller med resp motor i grund utförande ( Shelby trimmade frist och dom flesta 427 Cobrorna var i S/C utförande ( jmf "clubsport") på ca 500 hk..... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
Perkka |
Denna har jag mailat på: Länk Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Läste nånstans att Kungen köpt en beggad Ferrari men att Ferrari inte tyckte det gick för sig att den svenske regenten åkte runt en beggad så de bytte ut den mot en sprillans dito, en del har det bra.. :-) Hittade följande på nätet: Kungens bilar genom åren Kungen har byggt upp en imponerande samling privata bilar. Många av dem är rariteter, alla är dyrgripar. När kungen fyllde 50 år fick han i present en Volvo PV 60 från födelseåret 1946. Den körde han med i somras Svenska Kungarallyt, ett veteranbilsrally på Öland. Co-driver var drottning Silvia. I födelsedagspresent fick han också den nu klassiska Porsche 911 Targa 1974 i vilken Silvia fotograferades för första gången. Den hade letats upp, inköpts och renoverats av kungens närmaste kompisar. När prinsessan Victoria tog studenten körde pappa upp framför enskilda Gymnasiet i en Pontiac GTO cabriolet 1966 års modell, ett riktigt klassiskt raggaråk. Bilens bakgrund är okänd. Kungen äger också en Ford Mustang Shelby. Den köpte kungen för några år sedan direkt av Carroll Shelby vars specialitet är att ”hotta” upp gamla bilar. En AC Cobra 289 Sports 1966 är en engelsk bil med en amerikansk V8-motor, trimmad till över 400 hk, äger kungen också. En mycket fin, och ytterligt ovanlig, bil är kungens de Tomaso Pantera från 1971. Den har en mittmotor, en Ford V8 och är en racer nästan i klass med Ferrarin, dock billigare. Till vardags kör kungen en BMW, som också är hans egen. Mvh / Malte |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Gustav: Enligt en bekant till mig ska, för några år sedan, en 3,6:a i Båstadstrakten ha ägts av HMK. Ska ta och kontrollera hur det verkligen var. |
| Nullzwei, tack. Hälsa Kungen från mig om du träffar honom ;) | |
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Gustav: Nu har jag fått klargjort hur det låg till med M5:an som ska ha funnits i Båstadstrakten. Det var en grönmetallic -89 med "M-vinge" på bakluckan, de "riktiga" fläktkåpefälgarna och den hade gått cirka 5000 mil. Jag talar i dåtid då bilen stals i Köpenhamn efter ett restaurangbesök förra sommaren. Bilen värderades inte högt av försäkringsbolaget trots att bilen ska ha varit i kanonskick. |
|
Såg för övrigt kungen igår, på Mantorp park, där han kollade in STCC-finalen. På parkeringen stod det en SÄPO-S70 (extraljus i bakstötfångarskölden och extraspegel på passagerardörren). Såg ingen M5 dock, bara nån flådig Merca parkerad framför S70:n. Kan ha vart nåt i stil SL eller nåt, ny var den och hade plåtcab. Nån som har koll på hans bilinnehav? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Undrar om det var den här Prins Leopold han var ute och cruisade med.Länk Fråga först och du får många svar. _______ Länk |
|
|
bayern muchen: Hmm, tror nog inte det! Mr Nullzwei: Kul, men tråkigt slut! Att kungen köpt vingen till kan man itne tro (vet vilken den är, en lite runda. Rätt diskret.) Endast 5000 mil också? Grrr! |
|
Mr 435 1602-72
Gustav: Ja, otroligt tråkigt. Varför kan inte de mätarskruvade liken som finns här och var försvinna den vägen istället för de få som finns kvar i bra skick?? Ja, det är säkert den vingen som du tänker på. |
|
Så då har vi: en silver M5 E28 lagunegrön (eller vad hette färgen?) M5 3,6 avusblå M5 3,8 samt LeMans blå M5 E39 (M5 no 4) vilket stämmer med det han sa när jag träffade honom innan han hade köpt E39 M5, Jag har sett honom i en 635 CSi också på Drottningholm, är nästan säker på att det var en M635 CSi, kommér knappt ihåg det, var väl 11-12 år då. Kul, M5 E60 lär det ju bli också! Kan Kungen bli coolare? Kan vi inte föra in Kungen istället för Göran Persson ;) |
|
Mr 435 1602-72
Gustav: Njaaee, E28:an är väl mörkgrön? Malachit? Antar att svar kommer från "BMW-beroende" i brådrasket.. |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Klart jag måste kommentera detta *ler* Mr.Nullzwei har angett rätt färg. Har hört att kungens M635csi hade kylskåp i baksätet på samma sätt som E32 highline senare hade. Är det någon som vet var kungens M635csi finns nu? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
Mr 435 1602-72
När ni nämner det så har jag för mig att jag sett någon bild för läääänge sedan där det på något vis har figurerat en M635.. Det är inte den M635 som finns på Förenade Bils museum? Spekulerar vilt.. |
|
Gustav: Göran Persson åker väl också BMW? En bepansrad har jag för mig. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Göran Persson har blivit körd i; Först en 750iL Protection. Länk Efter protester byttes den ut mot en 540iA Protection Länk Mera protester resulterade att Göran idag åker omkring i en S80 Executive Länk som enligt obekräftade uppgifter skall vara försedd med skydd mot handeldvapen eller motsvarande. Alltså kan man konstatera att Göran skulle åka allra säkraste i en /50iL Protection för att det är den bil som uppfyller de högsta säkerhetskraven men Jantelagen fick löpa i pressen och vårt lands statsminister skall tydligen inte få åka tryggt och bekvämt. | |
| O/T Det rullar 2 eller möjligtvis 3 540iA Protection i landet, främst i Stockholmsormådet har jag förstått. Såg en grå på Birger Jarlsgatan häromveckan. Regnummer eller kännetecken kan jag som Ni förstår inte lägga ut här:) Någon mer som har något att tillägga om detta eller känner till ngåon Protectionbil? | |
|
Hej. Enligt vad jag har läst så är kungens exemplar av AC Cobra är en 427 replica. Det är en 289 som är omlackad 2 gånger och breddad för att se ut som en "427". Men drömjobbet vore väl att få ta hand om hans bilar. Det vore ju helt underbart att bara få gå och dagdrömma bland hans fina bilar på dagarna. =) MVH Morgan. Länk |
|
karlerik |
Vill bara nämna att HKM o jag är gamla lumparpolare.. Vi ryckte in i Marinen vårvinter -66 till Karlskrona. Jag såg honom de första dagarna...men han blev snabbt förflyttad eftersom han hade spec,utbildning framför sig..men vi andra som skulle bli bilförare fick ligga i "Pinan" 3 månader för vår utbildn.Jag blev sen förflyttad till Gålöbasen i sthlms skärgård o servade T-Båtarna..Fick höra att HKM sedan köpte en av dem, T46 med 2 st italienska Isotta motorer..bra fart på dessa båtar.. Roger |
svardska |
Knugens ac är som sagt en 289á. Men när han köpte den från Danmark tror jag det var satt en 302 Boss motor i den. Den återställdes dock till orginal. Boss motorn köpte jag och satte i en av mina gamla Mustanger. Den varvade ur i 9500 rpm. det var drag i den vinkeln det kan jag lova. Och det gällde att inte missa 2án för då hade det väl blivit renrakat i lådan. MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.