AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
848

Hur byter man tändlåset?

Al
3
AlexG
316i-93
Hur byter man tändlåset på en 520i-87 (e-28)??? Det är nåt pucko som har försökt sno bilen, och har slagit sönder tändlåset. Nu är rattlåset i och jag vet inte hur fasen jag ska få bort tändlåset. Jag har hittat skruven som håller fast "klumpen" på rattstången, men det går inte att få bort nåt....
SNÄLLA HJÄLP MIG!!!! Kan inte ens bogsera bilen...

///AlexG
C@
102
C@||€
328iM -00
Har samma proplem som denna trådskaparen hade för två år sedan ;P.... ngn som kan svara, är jättetacksam?
tvåtakt
Skaffa en bra mejsel och en hammare. Fortsätt in i tändningslåset, på samma sätt som tjuven hade tänkt. Borde ta max ett par minuter. Brytskruven får du nog såga lite kring innan du kan komma åt den.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
C@
102
C@||€
328iM -00
Låset är lite skadat inuti, nyckeln går att stoppa i men man kan inte vrida en millimeter. Ratten går inte att ta bort och inte heller plastkåpan som går runt rattstången.

Jag förstår inte riktigt vad du menar tvåtakt med brytskruven. Jag har slagit in en mejsel i liset och försökt vrida men det är hur stumt som helst.

Jag tror inte man kan göra som det beskrivs i trådarna som du lankat till ErikW eftersom man inte får i radioläge ens.
tvåtakt
Brytskruven är den svarta skallen (kan man skriva så?) utan spår eller skåror, som sitter försänkt i framkant på aluminiumgrejen, som utgör själva rattlåset. Den måste man åt om man skall byta rattlås. Men med lite känsla, slår du sönder tändlåscylindern utan att skada själva rattlåset. När du har fått ut själva centrumet i cylindern, kommer du lätt åt den lilla spärren som håller fast cylindern i rattlåset. Var försiktig så du inte vrider förmycket bakåt när du har fått loss skiten, för då åker hela medbringaren ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.