|
|
|
|---|---|
|
Skulle åka och besiktiga bilen idag. När jag kommit 5 km hemifrån stannade jag på en mack för att köpa en lampa som inte funkade. Bytte den och allt funkade inför besiktiningen. När jag rullade iväg från macken märkte jag hur allt inom elen började gå dö, vinrutetorkarna gick extremt sakta. blinkerna betedde sig skumt sen dog all el och till sist bilen. Rullade igång den, körde ett par km till, den dog igen. Som tur va stannade en kille på vägen och bogserade hem mig (vi testade först med startkablar men den dog igen efter några hundra meters körning). Bilen är en 87a med motor från 88. Laddade batteriet och startade upp bilennär jag kom hem. Verkade gå som vanligt. Kopplade bort minus polen från batteriet, bilen dog. Är det generatorn som är trasig eller kan det vara något annat elfel iom motorbytet som gör att generatorn inte laddar batteriet? Tack på förhand! Mvh Johan. | |
Reven |
Kan vara laddnigsrelät, inte dyrt... jag kommer över snart å startar din gamle bimmer. |
| Hände samma sak på min 325:a. Blinderksen började spöka och blinka i ojämn takt och stereon stängdes av å sattes på, sen efter 1 km tvärdog den helt. Jag bytte Spänningsregulatorn som Reven säger. Det är verkligen lätt.. kostar bara 150 spänn på mekonomen! Sitter med 2 skruvar i generatorn. | |
| Fan vad soft! tack för svaret grabbar! Hoppas att det är det som är felet men det låter så. Tack igen! | |
|
Ett inlägg, koppla ALDRIG bort batteripoler när motorn går , elektroniken gillar inte det. mvh//trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte bara elektroniken, generatorns dioder säckar ofta om man lyfter på batterikablaget utan ha hög belastning på generatorn, dvs så många förbrukare som möjligt. Nu verkar ju inte generatorn ladda så det bör ju klara sig. Laddar det inte och laddninglampan inte lyser, så är kolen slut, men kol och laddrelä är en enhet, så det byts samtidigt. ///MVH Hasso Länk |
|
Mmm, mina nya erfarenheter säger mig att det kan vara släpringarna som har kontakt med kolen. Mina var helt sopslut! Laddade nada. Hjäkpte inte ens med nya kol. |
|
|
ok. Jag har bytt laddningsrelät nu och ska testa om den laddar nu. Det va som hasso sa att lampan inte lös, så det är nog der problemet att kolen va dåliga. Det var mindre än hälften kvar när jag jämförde mot de nya. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är också viktigt att laddningslampan lyser när du slår på tändningen innan du startat bilen. Magnetiseringen till fältlindningen går över instrumentlampan. då kan det vara avbrott i anslutningen på generatorn, eller så är instrumentlampan trasig och då laddar inte generatorn heller. Också viktigt att relä/kol hamnar rätt så att det fjädrande bleck som ska ligga mot reläets kontaktyta har kontakt, annars lyser inte laddningslampan heller och ingen laddning. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tror att jag har hittat det "riktiga" felet. Det är helt sjukt. Jag köpte ett nytt batteri på biltema. Tror ni man tänker på att kolla vätske nivån då? Eh, nej. Det ligger under LOW! Mvh Johan |
|
|
INGET från biltema verkar fungera... *suck* För det är väl inte så att de levererar batterierna ofyllda? Det enda jag har goda erfarenheter av från BilButtrix är verktygen med 10 års garanti, de verkar faktiskt hålla för flitigt hobbybruk. |
|
|
Vi ska nog inte skriva ner biltema helt vissa prylar är helt ok medans andra suger ordentligt.Biltemas batt har jag positiva erfarenheter av (det första jag köpte är 6år funkar än)medans ett taxivarta i MB slocknade i en cell efter 2år =( Måste även nämna eloljebytare till båt som inhandlades 1985 på biltema den är i skick som ny efter alla år (fattar inte själv ) mvh//trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Hasso: Det där su säger med laddningslampan. Den lyser inte alls när van vrider på tändningen.. Vad kan det bero på? Mvh Johan Ford - Fodrar ordentliga reservdelar dagligen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.