|
|
|
|---|---|
|
Vad ska det vara för olja i bakaxel till 523-97 touring.Det står inget oljebyte i instruktionsboken? Mvh:Henrik | |
|
Castrol SAF XO 75W90 Finns hos BMW på lösvikt, då slipper du köpa två hela literflaskor och få nästan en flaska över... (dessutom är literpriset lägre än hos t ex Mekonomen) Du kommer dock att behöva nya tätningsbrickor samt en pump för att fylla på oljan. Själv har jag använt en pumpblåsa till en utombordsmotortank och ca en meter PVC-slang. (köpte detta på Biltema, hamnade under en femtiolapp!) Många föredrar kopparbrickor före de i aluminium som BMW anger. (alu-brickorna kan korrodera sönder i vinterslasket) Kopparbrickor (2 st) har BMW. (används till äldre BMW-modeller men har samma dimensioner som de i alu) Artnr. 07 11 9 63 354 (2kr/st) Mvh |
|
|
Är det bara Castrol som duger i en bmwbakaxel? nog borde det väl finnas andra oljemärken som uppfyller kraven? |
|
|
Mustang > Märket spelar inte så stor roll, men BMW själva säljer Castrol så är man osäker är det ett bra alternativ. Annars spelar inte märket så stor roll bara använd en helsyntetisk hypoidolja avsedd för bakaxlar med GL-4 klassning, har du diffbroms skall det vara en olja med LS-additiv avsedd för just bakaxlar med diffbroms. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är det säkert , men man måste åt rekomenationstabellerna för respektive olja. Glöm inte att lossa påfyllningspluggen FÖRE innan oljan tappas ut. ///MVH Hasso Länk |
|
SAF-XJ ska användas i bilar med diffbroms. Den går också att använda till bilar som saknar diffbroms, merkostnad ca 20kr/liter. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
GL4 duger inte, det måste vara GL5. Mobil VS600 är en annan olja som är special-anpassad för BMW bakaxlar, det står "för BMW" på framsidan av flaskan. Beställningsvara hos de som säljer Mobil. Jag hade använt den eller Castrol SAF-XO (om utan diffbroms) Tänk på att det kan vara svårt att få ut allt ur förpackningarna och in i bakaxeln utan förluster, så lite mer än vad som går åt är inte fel att ha. Tänk på att skaffa nya tätningsringar från BMW, de ska vara av aluminium, inte koppar. |
|
|
Markus Fors > Givetvis skall det vara GL-5, GL-4 gäller för gamla manuella lådorna. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| Och det går säkert i praktiken bra med kopparbrickor, det är bara det att jag av principskäl inte gillar att blanda koppar och aluminium... | |
|
hej jag undrar om nån vet vad bmw tar på ett ungefär för att byta olja i bakaxel och i växellådan, på en manuell 530i -93a |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.