AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.716

Har ni bilat genom Polen?

Hu
27
Husa
730 V8 -93
min första
Törs man bila genom Polen utan att bli rånade eller att krocka.
Någon som har erfarenhet att bidra med.
Polen brukar kallas för Europas mexiko (Jackass). Hehehe skämt åsido. Det är lika säkert att bila i Polen som i Sverige om man bara använder sig av sunt förnuft. Själv brukar jag åka ner dit med bettan 1, 2 ggr per år och har aldrig råkat ut för några tråkigheter. Soppan kostar ungefär 7 spänn litern, vägstandarden är usel ur svenskt perspektiv och trafikmoralen är sisådär (alla följer trafikreglerna men den tunga trafiken är grymmt jobbig). Det finns lika nästan många nya BMWs, Mercedes, Audi och Volvo i storstäderna som i Sverige så du behöver inte vara rädd för att bli rånad. De flesta biltjuvar sitter nu bakom lås och bom tack vare stora polisinsatser i det avseende. Tänk dock på att parkera på bevakade parkeringsplatser om möjligt då är man säkrast. Använd också rattkrycka och förvara så lite föremål på baksätet som möjligt för att undvika att obehöriga slår in rutan och knycker det som ligger i bilen. Sist men inte minst vill jag säga att Polen är ett fantastiskt land att semestra i, såväl vid kusten med fantastiska brudar och vattensporter som i syd med vackra omgivningar.

/D
Aha, glömde tillägga: om man vill undvika frontalkrock på landsvägar är detta tips ett måste att anamma när man kör i Polen: ha blinkersen på hela tiden på vid omkörningar, då ser mötande bilister att du ämnar att köra om och kör omedelbart åt sidan, även när det är trångt. Gör själv så också.

/D
Hu
27
Husa
730 V8 -93
min första
Tack för svaret är det svårt att hitta på vägarna, och måste man igenom städerna är går trafiken runt typ i Tyskland. Tänkte köra söderut från Gdansk.
Vägarna är utomordentligt bra skyltade och det är mycket lätt att orientera sig (som hemma). Samma sak i städerna, europastandard vad gäller skyltning. Tar du E77:an från Gdansk mot Warszawa och söderut mot Kraków är det inga som helst problem. Mycket fin väg med bitvis nybyggd motorväg. Sakta dock ner vid de svarta punkterna (jättestora varningstavlor som upplyser om antalet skadade och döda i trafiken). Det finns gott om bensinstationer och vägkrogar överallt.

/D
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Det verkar ha blivit bättre alltså. När jag var där senast, 1999, var vägarna ruttna, folk gjorde galna omkörningar och vi fick vår BMW stulen mitt framför ögonen på oss. Hoppas på ett bättre intryck av vägarna denna gången... Annars är Polen ett underbart trevligt land!

Ska nämligen också bila genom Polen nu på Söndag (med en 730i -93, vi kanske ser varandra :)). Hoppas vi får ha bilen ifred denna gången.

_____
När saknaden blir för stor
Länk
di
35
diapeee
alpina b10 -91
värkar som det finns fler Polacker än "pizzabagare" som kör BMW ;)) (är själv 100 procentowy POLAK)
sen är det som dominik säger: " lika säkert att bila i Polen som i Sverige om man bara använder sig av sunt förnuft"
ja menar bilar blir stulna i Sverige oxå. . .
Ja
760
JanF
530i-93
Glöm inte grönt kort annars blir det böter.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Tänk på att det är många fler poliskontroller i Polen, men nästan alla blinkar med helljusen, så höll ögonen öppna.
Om oturen skulle vara framme och om du har svenskt medborgarskap så är det bara att neka fortkörning, om du skulle åka fast. Eftersom du har svenskt medborgarskap så blir det för dyrt att försöka lokalisera dig i Sverige och efter ett år så preskriberas fallet. = Nada böter. Annars kan du betala en kontant bot på plats. Lägg ca 100-200 zloty ( beroende på hur hög hastighet) i bilens dokument, typ grönakort etc. Och låtsas som om det regnar. Titta bort en stund och du kommer att se att polisen misstog dig med en annan bil. (Utföres på egen risk)

Europeiska tecken brukar användas även i Polen, såsom ett långfinger rest mot någon när du vill visa att du inte är nöjd med dennes manöver. Använd sparsamt för om du kommer köra genom Polen så kommer du använda det ofta.
Skulle du hamna på den nybyggda motorvägen vid Warsawa så räkna med att vissa håller Autobahn tempo + lite till medans andra fram för sina bilar på ett säkert sätt i 80km/h på samma sträcka.

Och för att svara på din fråga; Med sunt förnuft och vaksamhet så klarar du dig utan minsta problem, som i alla andra länder.
Herr Gaspedal>>>Det du skriver om att det blir för dyrt för polska polisen att driva in böterna från Polen är nu tyvärr ett minne blott. Medborgare från länder som inte har sk påängsystem som Tyskland, Polen Storbrittaninen osv, får vackert betala böterna på plats numera. Dock kan man alltid testa att lämna ett bidrag på max 100 PLN (börja alltid med 50) till farbror batong för att få ärendet ur världen. Fungerar i 3 fall av 4.

Förtydligande angående poliskonttroller>>>polisen i Polen får enligt lag ej utföra radarkontroller utanför bebyggt område (pga tidigare fall av rån utförda av till poliser utklädda rånare9. Med andra ord får man köra nästan hur fort man vill där. Dock är radarkontrollerna många när man kommer in i byar, små städer där hastighetsbegränsning råder.

Den nya motorvägen norr och söder om Warszawa håller Autobahnklass och det går att köra hur fort som helst i ytterfilen. Samma här, inga radarkontroller, enbart i städerna samt byarna.

/D
Korrigering angåene länder med påängsystem:

Det skall givetvis stå länder utöver Polen, Tyskland, Storbritannien osv och inget annat.

/D
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
JanF:
Vill minnas att "grönt kort" går att fixa i gränskontrollen i Polen..
Reg.beviset är heller inte fel att ha om du inte vill ha en ToR-kryss med bil (om man åker färja) ;-)

Såg f.ö. något som såg ut som en E32 med V8 i silver som passerade gränsen i Karlskrona idag. Vem vet..kanske var det "Husa" som åkte igenom :-)

Mvh
Patrik

_____
K-na BMWPower meet, Autumn Ed. Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Dominik:
Det du skriver är helt korrekt. I Polen har man alltid betalt på plats vad jag kan minnas. Men det jag menar är att om du nekar på plats till fortkörning så behöver du inte betala boten. Utan det är först efter rättegången som boten och ev. rättegångs kostnad tillkommer. Det är iaf vad jag vill minnas efter en kompis erfarenhet. Rätta mig om jag har fel...

Väl Mött.
Herr Gaspedal>>>Det förhåller sig tyvärr inte riktigt så som du beskrivit. Har vid ett flertal tillfällen pratat med polska poliser (hur trevliga prickar som helst och framförallt resonliga till skillnad från de svenska griniga typer) angående hur de förhåller sig till utlänningar som gjort sig skyldiga till diverse trafikförseelser, och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det generellt inget praxis som säger att om man nekar till brott får man en kreditbot eller kallelse till rättegång. Tidigare förbjöds poliserna från att
utfärda kontanta böter på plats (till följd av en utbredd mutverksamhet) och fick således enbart utfärda kreditböter. Dock gällde det enbart Polacker samt medborgare i länder som har ett sk påängsystem innan körkortet dras in. Dessa länder har man avtal med och kan således kräva in samt rapportera trafikbrott begågna i Polen. Sedan Mars 2003 har man dock ändrat på reglerna och alla turister i Polen måste betala på plats och inga inbetalningskort gäller längre. Och om man säger att man inte har pengar så följer konstaplarna mer än gärna med till närmaste bankomat. Dock om man är resonlig med dem och inte spelar alltför dum går det alltid att pruta och komma ner till vanligtvis 100-150 PLN istället för 500 PLN osv.

Det intressanta i sammanhanget är att om man råkar ut för en poliskontroll ute i landsbygden vid skymning och inte ser bilar eller en målad polisbil fullt synlig, har man laglig rätt att ej stanna utan
fortsätta till närmaste polisstation och kontrollera att den aktuella kontrollen är riktig

/D
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Okej, då vet även jag hur det funkar. Dom måste ha ändrat reglerna en hel del på sistonde.
Dominik: Tack för att du redde ut allt...
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Patrik N:
Det var med största sannolikhet mig+familjen du såg i den silvriga BMWn...
Tog färjan Karlskrona - Gdynia kl 21.00 i lördags(30:e aug).

Körde drygt 100 mil på polska sidan (väg E75 till Lodz) och jag hoppades på att vägen skulle vara i bättre skick. Mycket spårigt och guppigt blev det...tyvärr. Maxlastad E32 klarade dock färden helt ok... Det enda som felade var att hastighetsmätaren kastade in handduken (kanske berodde på vägen?)

Poliser var det också gott om. Flera bilar som körde om oss hade blivit stoppade. Såg även flera "polisatrapper", alltså polisbilar som var tomma skal utställda längs vägarna. Man fick med andra ord stå på bromsen några gånger ;)

Ett annat tips är att skippa McDonalds. Finns så många goda och billiga gästgiverier så man storknar.

_____
När saknaden blir för stor
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.