AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
936

Fjäderben fram E-34

Hej!

Jag har ett litet problem med fjäderbenen fram på min 525:a. Stötdämparna tog helt slut så jag löste detta med att köpa ett komlett väghållningskit med både fjädrar och stötdämpare. Bak fungerade bytet bra men fram går det inte!! Den gängade delen av stötdämparens kolvstång är för kort för att gå igenom den övre fjäderbenstallriken/lagringen. Då jag dragit ut på tiden kan jag inte heller byta stötdämparna mot ett par med den långa gängan och funderar därför på att byta ut själva lagringen mot den lägre modellen. Är det någon som vet exakt vad som måste bytas? Jag tittade på fjäderbenslagret som Mekonomen säljer och den ser helt annorlunda ut. Är den övre tallriken delbar? Räcker det att byta lagret? Har någon råkat ut för detta tidigare?

FRED
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Troligen har du fått stötdämpare/fjädrar som är avsedd för det gamla fjäderbenet. Dessa byttes -93 på svenska modeller. Du har ju en -95 och då är det det nya fjäderbenet du har. Det bästa du kan göra är nog att försöka sälja dina stötdämpare och köpa nya som passar. Jag vet inte om eller hur det går att byta lagringen mot en gammal modell, men det är inte bara lagringen som skiljer... En del andra brickor etc är också annorlunda.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
You've got mail...
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du det är inte säkert du får ihop fjäder tillräkligt med dina hemspännare själv fick jag ta min och åka till en verkstad och använda en proffsspännare för att få det att räcka till och man fick i varje fall sätta på muttern utan bricka först för att komma åt gängen fast iofs det finns 3 olika storlekar på stången
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.