|
|
|
|---|---|
|
Vad betyder detta. Kan nån hjälpa mig med att svara på den frågan? har en 325 -93 Tack, mvh Danne | |
| vanos= variabel kamaxel på insuget tror jag det är dubbel vanos kom 96-97 eller nåt sånt | |
|
Helt riktigt, vanos motorn kom -93 på 325:an och när 328:an kom -96 så hade den också vanos men lika som 325:an hade den bara på insugs kammen. Därimot när M3 3,2 kom -96 så fick den vanos på bägge kammarna. /Bonje |
|
|
Usch ;-) Den här frågan har varit uppe så många gånger, och fått så många olika svar att jag knappt vågar svara. De flesta (alla) är iofs ganska så överens om vad "vanosen" gör men betydelsen kan man tydligen prata om i evighet. Jag hävdar fortfarande (precis som BMW's techniklexikon) att VANOS betyder "Variable Nockenwellensteuerung". Kolla BMW's "techniklexikon": Länk Vanos är precis som Falcon säger Variabla kamaxeltider. Till en början bara på insugsaxeln, men senare även på båda axlarna. /Anders M3 -87 B3 -95 318i -96 |
|
|
Jag har ett ojud i motorn som låter som ett kedjerassel, har hört att det kan vara ac-fläkten som häxar, men även här på forumet att det kan vara vanosen som krånglar. vad innebär detta? vad kostar det vanligtvis att fixa vanosen? Det är mycket irriterande med missljud! Trodde först att nåt lager kunde vara slut, men enligt en verkstad var det bara att köra, då de trodde det var ac-fläkten efter en otroligt snabb check. men det låter inte bra! mvh Danne |
|
|
DubbelVanos kom väl till modellåret -99? Iaf var det så för 5-serien. En Vanosreparation går loss på 11-12000 riksdaler påminner jag mig att jag läst här på forumet! |
|
|
Sätt en skruvmejsel mot örat och håll den mot bulan på ventilkåpan, om det då rasslar rejält och om det följer med varvtalet är det troligtvis vanosen. Kostar ca: 2000:- att fixa på BMW, det finns en reparations sats att köpa som innehåller en lite tjockare tryckbricka som man byter ut. A/C fläkten sitter framför kylaren. A/C kompressorn kan låta men den går inte hela tiden (man ser när den kopplar in), finns ljudet hela tiden är det inte den. |
|
Bjudko |
Vad blir det för skillnad på en 92a 325 och en 93a 325 då? Märkbar skillnad eller? Snart 18... |
|
Vanos på 325 kom 93 o betyder att insugskamens vinkel styrs av motorns oljetryck o varvtal via ett sneskuret drev som vid ökat varvtal vrider kamens vinkel o ökar vridmomentet på låga varvtal,så har jag uppfattat d hela!rätta mig gärna om jag har fel!!på M5 tror jag d sitter dubbel vanos o då styrs båda kammarns,när d kom på M3an har jag ingen aning om! D är fegt o släppa gasen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.