|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem som yttrar sig som Getriebprogramm-varning men jag tror det kan vara kopplat till EML. Så här är det (lång historia...) med min 750 -92 För någon vecka sedan fick jag en inspection 2 på bilen. Tack vare lite stress på verkstaden så sattes inte tråget i automatlådan fast ordentligt och därför läckte den olja. (Ingen skugga över verkstaden, de har agerat föredömligt i hanteringen av sitt misstag). Som symptom på detta fick jag i vissa lägen upp varningen "Getriebprogramm" och då gick aut-lådan ner i nödläget med bara drag i 3:ans växel och en märklig insprutningsprofil i motorn. Kort sagt kass att köra. Det räcker att jag stannar och stänger av motorn så återställs det hela sedan kan jag köra vidare som vanligt. Efter att ha satt fast oljetråget och fyllt på olja så trodde jag problemet var borta men icke sa nicke. Det återkom och har inträffat totalt 8 gånger på ca två veckor. Framförallt så inträffar det när jag kör med farthållaren eller när jag själv gasar med samma typ av körning som farthållaren. Det inträffar dessutom bara vid jämn fart under längre sträcka med varm motor. När så den längre sträckan kanske lutar lite uppåt så kompenserar antingen jag eller farthållaren med lite lite gaspådrag för att hålla jämn fart. Då ges inte mer gas och motorn får inte mer bensin oavsett hur mycket jag (eller farthållaren) gasar på. Och resultatet blir "Getriebprogramm"-varningen och nödläge på lådan. Fast nu när jag vet så kan jag manuellt parera när det ska hända, det har jag nu lyckats göra 2 ggr. Dvs vid jämn fart under längre sträcka och endast litet gaspådrag så händer ingenting, släpp då gasen helt för att därefter ge gas igen så funkar det umärkt. Men så vill jag ju givetvis inte hålla på att köra, det kan ju vara något feltillstånd som bara blir värre och värre. Min gissning är att det egentligen är ett EML eller gaspådragsproblem men att det yttrar sig som växellådeproblem. Kan det vara så? Och har någon en bra idé på vad jag kan göra åt det? /micsjo | |
Paap Reeder |
Hej micsjo! Några M 70- funderingar! Flera system skall samverka för att Din M 70 skall driva framåt på ett riktigt sätt. A) Elektronik-boxen till 4hp24:an. Den har sensorer i lådan men tar även in signaler från motorn samt gaspotentiometern. Lådans elektronik-box samverkar sedan med EML- boxen för att utröna ”vilken kugge man egentligen skall lägga i”. B) EML- boxen som omsätter värdena från bl a gaspotentiometer och matar in dessa i ECM- boxen för resp motorhalva. C) Sedan finns de båda motorhalvornas ECM- boxar som egentligen tar emot info från EML + sensorer + lådans- box + ASC. D) Sedan har Du ASC- systemet som påverkar både låda och ECM. E) Därutöver tillkommer externa system typ farthållare. Har inget schema framför mig just nu varför jag är osäker på om farth verkar genom gaspoten eller går direkt på EML + lådan? Kör jag DIS på min säger den bl a ”Fel i momentomvandler”. Detta är ”bull-shit”. Tidigare har DISén surrat om ”gaspot” + ”Getriebeprogramm”. Grundregeln är att alla komplicerade system ”fälls” av enkla fel! Således – möjliga felkällor: 1) kontakten på lådan – kontakten har ett utsatt läge 2) kontakten vid växelväljaren – det kommer ner mycket skit och snus man har liggandes på plattan under askkoppen 3) gaspoten – eller bara dess anslutningar. Förutom själva kolvarna är det sannolikt gaspoten som mekaniskt rör sig mest i hela bilen. 4) Sedan har jag på sistone börjat intressera mig för det s k säkerhetstestet man skall göra på EML- systemet så fort ngn del ur EMC varit disconnected från batteri- spänningen. För min del blir det research i ordning 1->4. Fick jag bara en chans utan ”obligations” skulle jag tippa felet gaspot på Din bil. Tyvärr ligger den på ca 1700:- tror jag. Att köpa en beg är ytterst tveksamt då man inte vet när man då åter igen hamnar i samma situation. Man kan ju iofs låna en och sedan köpa en ny. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.