AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
571

Ryck under acceleration E36 325i

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Under acceleration (ganska kraftig sådan) känns det som ett litet ryck i bilen. Vad kan detta vara? Det händer en bit upp i fart men jag vet inte om det är vid ett visst varvtal, men jag tror det. Vad kan detta vara? Silentblocken kan väl ge detta symptom? Men jag märker inte av detta vid upprepade inbromsningar och accelerationer i låg fart. Bilen är ny för mig och dett skulle kunna tänkas att detta faktiskt är normalt och att det alltid har varit så här, att det är effektkurvan som har en spik/dipp där eller motsvarande...? Vad skulle det annars kunna vara? Skulle n krånglande VANOS kunna rendera i en skum effektkurva? Bilen låter bra från motorn, inget rassel eller skrammel. Tacksam för alla tips.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ingen som har en aning?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Tändspolarna kan tydligen spricka och ge överslag. Bränslefilter eller pump?

Vet inte precis symptomen vid spruckna tändspolar, men det borde kunna ge ryck.

Min -92:a kan rycka vid något enstaka tillfälle under acceleration. Bara ett ryck och inte särskilt kraftigt, men märkbart i den silkesmjuka gången.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det är PRECIS så som du uttrycker det: ETT ryck och inte kraftigt... Det kanske rent utav är så att det är normalt och att det är en snabbt övergående ojämnhet i effekten man känner... Jag har nog kört för få 325:or... Är det pumpen blir får väl bilen Lille Skutt-sjukan? Eller så stendör den...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag vet att min pump är utbytt för ca. 3 år sedan så jag tror inte på pumpen, men det är en gissning.

Kanske skulle man prova att köpa en tändspole och prova den på respektive cylinder ett tag. Men jag vet inte om det är dyra grejer. Kanske någon vet?

//Erik//

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har inte hunnit rota så mycket under huven än, men på E30 sitter det bara en spole. Nyare bilar har en spole per cylinder som sitter i tändhatten, men som sagt, jag vet inte hur det är på E36:an, men spolar håller inte hur länge som helst. Mät upp den eller dom med ohm-meter så kanske du kan få en indikation. Dum fråga kanske, men har du fräscha stift?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Inte helt nya stift, men heller inte jättegamla. Kan inte svara på om felet fanns innan servicen eftersom jag då inte hade haft bilen så länge.

Spolarna på dessa bilar sitter en och en under kåpan ovanpå vetilkåpan.

Hur mäter man upp dessa?

//Erik//

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Här syns lite hur det ser ut: Länk

//Erik//

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.