|
|
|
|---|---|
|
Min Bil: 320 Årsmodell: 89 Min tjej var med 320:en för att boka tid för motor oljebyte hos auktoriserad BMW verkstad. En kille följer med ut och kollar oljan och säger ojoj oj Här luktar det avgaser i oljan det blir dyrt det sa han, typ 14 000 SEK och det är ingen ide att byta olja sa han till henne. Detta säger hon till mig på kvällen först! Killen ville skriva in bilen och riva motorn direkt. Kan någon här säga mig vad menar verkstads killen med det? Jag har felsökt bilen idag: 1. Kollat oljan "ja den är riktigt svart" och den luktar ju inte gott, "men antar att olja inte luktar gott" Byte oljan själv på OK och den ser ju ut som gammal olja se ut. inga missfärger 2.Kollat stiften dem ser bra ut vit bärsa "Antar att det ok" 3. Försökt att provocera fram blå rök, typ motorbroms motorn från 120 Km/h till 50 Km/h och sedan gasen i botten til 120 Km/h igen, Nej ingen blårök, inte heller vid varmstart eller kallstart. Jag finner inga fel på bilen! den går jämt och fint, och är stark när man drar som den alltid har varit. Allt ser helt OK ut. Börjar bli mera irrietarade ju mer jag tänker vad han sa till henne om detta problem som jag inte finner. Har ringt lite vänner som kan lite mera om motorer men vet inte vad verkstads killen menar med "avgaser i motoroljan" Vad tror ni? Mvh Kristian Mitt första oljebyte! har jag i dag gjort! | |
|
Jag tror den där verkstads killen yrar, Är det inte så att om det gått åt hel*ete med topp-packningen så kan det lukta avgaser ur expansionskärlet inte ur motor oljan... och så länge den inter drar vatten eller är massa vitt klet i oljan så är det nog bara att gasa på :) |
|
| Kan kolla om det luktar avager från expensionskärlet. Men jag tror inte det gör det. Den verkade fin i alla fall. | |
Axel |
Den ända oljan brukar göra är att lukta bensin,speciellt om man kör korta turer.Om det luktar extremt kan det vara dåliga tändstift,dåliga kolvringar(ovanligt)men det låter defenitivt inte så i detta fallet.Det låter mer som försökte känna lite extra pengar på din tjej genom att ta betalt för något som han antagligen gjort,slutsats byt mek. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Och så vidare... Någon sa till mig om fd ägaren har haft i helsyntet motor olja, så kanske den oljan har typ dragit med sig sot och avlagringar. Därför var oljan väldigt svart, och ja den kanske luktar avgaser då? typ? Bilen har full servicebok från BMW, förutom fd oljebytet som gjordes av förra ägaren. Brukar BMW trycka i syntet i sådana gammla bilar tro? Ja hällde i vanlig mineral olja nu? Tänkte byta olja igen på fredag, se om det luktar och ser konstig ut då. Får ringa BMW imorgon och höra vad dem menar? och om dem tycker det är rimligt att riva motorn, på en bil som fungerar och går som en klocka. Nu ännu lite mera irriterad. Ger mig fan på att dem försöker lura tjejen. Längtar till dem förklarar läget. |
|
| jag tror han snackar skit.. | |
|
Hej! Han verkar ju försöka dra en blåsning där . Ser fram emot förklaringen här sen om det finns nån sådan . M som i mums M3 CSL nice |
|
|
Jag vill oxå veta, min olja luktar avgaser. Har gjort så sen jag köpte bilen vid 14,000mil, nu har den gått 20,000mil.. Har bara kört på helsyntet. |
|
|
Okej. Ringden verkstaden nu på morgonen. Och sa dem sakerna som jag har provat och resultatet. Min tjej hade visst sagt att bilen drar en himla massa olja. 1 liter ca 1000 mil. Och det är klart det tycker ju hon är mycket. Och den drar ca 1 liter per 1000 mil, och det verkar ju vara vanligt att en bil som gått 19 000 mil gör det utan att man behvöer vara bekymrad. Kommunikations miss helt enkelt, skönt det! Daniel: Han sa att det kan bli avgaser i oljan om oljeringarna är dåliga eller trasiga. Men prova och testa dem sakerna jag gjorde på min bil lite tidigare i denna tråd. Då är det säkert oljeringarna? fråga någon annan, för jag är inte bra på motorer. Jag vet vart man häller på olja och byter filter, och vart man tankar bensin. Just därför lämnar jag alltid in min bilar. Lycka till Mvh Kristian |
|
|
Kristian, verkstadens argument för att helrenovera motorn luktar lika illa som oljan! ;o) Tyvärr verkar det vara vanligare att verkstäder försöker blåsa tjejer än killar....! Om man är tveksam till hur oljan mår, kan man göra en oljeanalys för några hundralappar. (bland annat Preem har den servicen) Mycket kompetent mekaniker som enbart med näsan kan avgöra motorns skick och exakt vad som behöver repareras! ;o) 1 liter på 1000 mil är acceptabelt på en lite äldre motor. MEN med en syntetolja i motorn drar den oftast MINDRE olja än med en mineralolja! Det har att göra med oljans molekylära sammansättning och högre värmetålighet. I ditt fall kan jag rekommendera Biltemas syntetiska 5W40-olja, som är en mycket prisvärd olja till motorer som inte "kräver" en BMW-klassad olja. Den slår "alla" mineraloljor med hästlängder! Syntetolja rengör inte nämnvärt bättre än annan olja, då det är detergentadditiven i oljan som rengör, inte olja i sig. All modern olja innehåller i princip lika mycket detergentadditiv! Glöm inte byta filter bara! Om bilen går mycket kortsträckor, kommer man automatiskt att få mer bensin i oljan då bilen går med en fetare bränsleblandning. Om man kör motorn riktigt varm i ca 10 mil med jämna mellanrum, bör all bensin i oljan förångas och förbrännas i motorn. (gäller även det kondensvatten som samlas i oljan vid mycket kortkörningar) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag trycker i syntet nu på fredag. Då har bilen rulat några mil under veckan. Så kanske man får ut lite skit. Kan ju inte skada att byta olja så nära på varandra. 320:en går mycket korta resor tyvärr, typ handla och så. Ska köra den till jobbet någon dagen denna veckan och blåsa ur den ordenligt. 10 Mil enkel resa. Tackar för tipsen Johan B! Mvh Kristian |
|
| slå muppen på käften! | |
|
Tur att det löste sig . men tror inte att det hade gjort det om din Tjej hade fortsatt att konversera med meken . Dom är luriga dom där mekanikerna . Ett ställe som är bra att låna ut bilen till tjejen är på SBP tro mig jag vet . Då ska det svansas och hållas på har du bara lite smågrejjer på bilen då så går den igenom utan problem . Dom säger på sin höjd åt din tjej att detta behöver du fixa ganska snart . M som i mums M3 CSL nice |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.