AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.017

Anliggande bromsar bak

Jag har problem med anliggande trumbromsar bak på min 318.
Följande har gjorts för att åtgärda problemet:
Demontering och uppsmörjning av bromsbackar.
Inställning av anliggningen på trumman så att hjulet rullar fritt.
Justering av handbroms vid handbromsspaken så att bromsen tar på 4-5:te "hacket".

Trots att bromsarna går fritt innan bilen sänks så rullar hjulen åter trögt efter testrundan.
Trummorna har en skaplig hulling, ca 2 mm, och det finns ca 3 mm slitbana på backarna. Trumman är ställd så pass lös att vajern måste spännas i botten (vid spaken) för att handbromsen skall ta på 5:te hacket.

Kan det vara pga. det slitna skicket som det inte går att ställa in anliggningen?

//Ontop
Jag har också problem med bromsbackarna. Skulle byta när det skrapade då jag bromsade, anade att backarna va slut. tog isär, med då va det ett litet plåtbleck som pajat å ramlat ned till följd att det skrapade. Den ligger mot justeringen är nog en sort låsning. Och nu till min fråga.....Behövs verkligen detta plåtbleck? Annars, finns den å beställ? Eller ännu bättre nån som har en sån man kan köpa........
Plåtblecket är till för att hålla inställningsskruven till handbromsen på plats. Utan denna skulle handbromsjusteringen kunna ändra sig själv. Du kan köpa ett "kit" innehållande samtliga monteringsdetaljer på Mekonomen för en billig peng.

//Ontop
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.