|
|
|
|---|---|
|
på vägen hem i kväll så såg jag en laser polis som mätte, jag kan omäjligt ha hunnit bromsa in tillrävklig utan tror att jag låg strax under 100 på en 70 väg, och vid på farten stod det en motorcykel och en polisbil klara för att rycka ut, men av någon märklig anledning blev jag inte stoppad.. är detta något som händer er ofta?? "Don´t try to fix me, I´m not broken!" | |
|
Var det många andra bilar på vägen samtidigt? Isf kan det vara som så att de inte ens kollade din hastighet... Eller att de väntade på FORTKÖRAREN med stort F, dvs. de var sugna på biljakt :) __ ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
|
jo det var en del andra bilar på vägen men inte massor, ozzå låg jag i vänster fil oxå.. jag hade ju serverat pengarna på ett fat för dom... och såg pengarna fått vingar och redan flugit sin kos... "Don´t try to fix me, I´m not broken!" |
|
|
Länk Detta räddar mig många gånger, men även det du skriver är ju vanligt men de måste ha fritt "skottfält" samt att de har inte många sekunder på sig att fatta beslut om vem som skall "skjutas"! Länk |
|
|
Du körde inte med helljus och extraljus? Jag har själv brakat förbi laserkontroll i 140 på 90-sträcka en mörk natt och på den bilen satt 4 stora Boschar. Blev inte stoppad. Läste förklaringen i Teknikens Värld. De får inte lasern att låsa mot starka ljuskällor. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
| Det låter helknepigt. Det enda ljus som kan störa lasern är ljus som har exakt samma våglängd som lasern själv skickar ut och det har inte ljuset från x-ljus. Detektorenheten i lasern "ser" inte vanligt ljus och det borde därmed inte påverka den heller. | |
|
Jag antar att det var mycket tur. Jag körde med halvljus bara. Har iofs sett på TV någon test där man testade med hel ljus mm och kom fram till att avstånde för en korrekt mätning mindskade när man hade helljus på. "Don´t try to fix me, I´m not broken!" |
|
|
Det var killen som har trafikjuristen.se Länk som skrev i Teknikens Värld. Han gick då på polishögskolan. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Då är det förmodligen så att mätningen påverkas av helljuset. Skulle vara intressant att ta reda på hur. Det finns en rätt stor marknad för laserstörare "over-seas". Alla fungerande störare där (Blindern t.ex.) jobbar med principen att de skickar ut ljus med samma våglängd och pulsning som lasern. På så vis vet inte lasern vilket ljus som är studsande och vilket som är utsänd från bilen och laserpistolen ger bara ett felmeddelande till konstapeln. offtopic: defiant: Evanescence rockar |
|
|
Körde 110 + moms med en jeep förra sommaren på motorvägen, såg inte laserkontrollen alls, men anledningen till detta var att jag i precis rätt ögonblick började komma ikapp en stor buss och att den skymde mig hela vägen. 50 meter innan kontrollen blåser jag om bussen och upptäcker polismannen som tydligen inte sett mig heller och också upptäcker mig, men naturligtvis inte hinner skjuta.. till min fördel kan man ju lungt säga. /eFx |
|
|
Samma sak hände mig igår. Vid Marieholmsbron i Gbg körde jag om en bil och låg i ca 110 km/h och sträckan är 70-väg. I ögonvrån ser jag en civilare med lasern riktad mot bilmassan. Just då var det tät trafik (runt kl 15:00 lördag). Var säker på att det var adjö med körkortet. Längre fram står en motocykel och polisbil. Kör förbi dem i ca 90 km/h. Väntade hela tiden på att se saftblandaren i backspegeln men ingenting hände och jag blev aldrig stoppad. Kan dem skicka hem någonting? Ska jag vara lugn och känna mig lyckligt lottad eller ska jag vänta på en fet bot? PS! Jag vet att jag får skylla mig själv, inga inlägg från moralkärringar tack. |
|
|
"Det enda ljus som kan störa lasern är ljus som har exakt samma våglängd som lasern själv skickar ut och det har inte ljuset från x-ljus. Detektorenheten i lasern "ser" inte vanligt ljus och det borde därmed inte påverka den heller. " Halogenlampor strålar på en hel massa frekvenser, allt från infrarött (du känner ju värmen om du håller hande framör lampan) till utraviolett (bra glödlampor har tom filter för att det ultravioletta inta ska bränna reflektorn) Så en laser störs, kör du med tex 8*130W i några feta extralus får lasern det jobbigt. För att inte tala om polismannen som ska försöka rikta lasern (han blir ju nästan blind dessutom) |
|
|
Det handlar nog mest om att konstapeln har svårt att rikta in siktet mot ljuset. Laserdetektorn i mätinstrumentet färväntar sig pulsad IR-laser tillbaka (ekot från sin egen utsända signal), allt annat filtreras bort. Det finns gott om IR-källor av olika slag ute i verkligheten, förutom strålkastare och varma bilkylare osv, det skulle vara omöjligt att använda en speedlaser om de inte tog hänsyn till alla "störkällor". FP |
|
| I mitt fall hade jag varken Xenon eller andra extra ljus :P Hade hederliga dimmljusen och parkeringsljus på :) | |
Paap Reeder |
... var det en civilklädd polis som skötte lasern?? MVH /// Paap R |
|
"Laserdetektorn i mätinstrumentet färväntar sig pulsad IR-laser tillbaka (ekot från sin egen utsända signal), allt annat filtreras bort." Funktionen är inte perfekt. Såg ett större test för ett tag sedan, där krävdes det att bilen kom något hundra meter närmare innan lasern lyckades låsa när man körde med några fläskiga extraljus på. Men förr eller senare lyckas lasern låsa i alla fall. |
|
|
Stämmer. Men om man inte kan sikta in lasern så kan den inte börja mäta osv. Å andra sidan så är det inte praktiskt att köra omkring med helljuset på heller, ju mera bilförarna hittar på desto mera retar man upp sherifferna och det gagnar ingen i långa loppet. Senast idag påtalade man att den utökade buskörningen och de allt motorstarkare bilarna gör att man kommer att öka bevakningen. Vem vill ha det så? FP |
|
|
"Å andra sidan så är det inte praktiskt att köra omkring med helljuset på heller" Om man kör en natt på en enslig väg i norrland så är det mycket praktiskt att ha helljuset på, gärna med några extraljus :-) Det är väl ingen som funderar på att ha helljuset på hela tiden ????? |
|
|
Det är väl kanske just det som antydes ibland, kanske inte i denna tråden men i flera andra, t.ex att blända med helljus, att störa ut lasern med blinder osv. Jag trodde kanske att diskussionen skulle göra att det framgår att det gäller helljus i samband med platser där det finns risk för fartkontroller osv. Självklart kör man med helljus på ödsliga vägar i Norrland, men ärligt talat, hur stora är oddsen för lasermätning nattetid i Norrland jämfört med 50-70 sträckor inne i samhällen? Dessutom är det inte tillåtet att köra med helljuset tänt inne i samhällen, är sheriffen på hugget så blir man stoppad då, även utan att bli lasrad. FP |
|
| Paap Reeder, det var en grå Saab ,polismannen hade vevat ner rutan och sköt lasern genom den så jag såg inte vad han hade för kläder. Men jag gissar på uniform. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.