AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.255

Justering av glapp i styrningen på 540 E34

Tänkte att jag skulle justera bort glappet i styrningen på 540:n idag, men det gick inge vidare. Det var ju så gott som omöjligt att komma åt ovansidan av "styrsnäckan" där justerskrugen finns.
Det var allt möjligt elände ivägen t.ex. vänstra topplocket, grenrör, motorfäste.. fick ju knappt in handen bredvid snäckan (underifrån alltså, ovanifrån så är det ännu värre).
Måste man lossa på snäckan och sänka ner den lite för att komma åt, eller finns det något annat sätt att komma åt justerskruven?

/Henrik
Tr
88
Tretov
535iA -91
Hade samma problem nyligen på min 520 -88, (glapp styrning), jag lämnade in den till min verkstad (aukt. BMW-verkstad) och fick det fixat på tre timmar, kostnad 50 euro (450 kronor).

Verkstadskillen sa att det var ett fan att komma åt, men på nåt sätt lyckades han fixa det. Styrningen blev perfekt.

/Tretov
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Gå in på följande länk och följ anvisningarna --> Länk
Boka ett antal timmar för denna åtgärd, även bra att ha en bra arsenal av verktyg (läs spärrskaft, x antal förlängare och hylsor)

//Rickard
Och om man läser special-beskrivningen för 540 ser man att det är bara att "lyfta" upp motorn med hjälp av träbalkar och domkrafter (efter att man demonterat allt runtomkring)... Det låter inte som man fixar det på en lunch direkt.

Jag har också glapp, har läst beskrivningen, och bestämt mig för att låta någon annan göra jobbet...

//Magnus
RG: www.bmwe34.net verkar ju vara en riktigt fin sida!
Tackar för tipset.
Skönt att redan ha planerat vad man ska pyssla med nästa helg.. får förmodligen en ny länksats till vidrutetorkarna nu i veckan (har rejält glapp där med). Så det blir nog en helhelg med 540:n ! =)
jo
4
jozza
540iA-95
man tar o lossar motorkudden på förarsidan, hissa upp motorn en bit ca. 5-10 cm, sen tar man ett spärrskaft med några förlängare o en led ovanför hyllsan. lossa muttern, du kommer åt med en insex underifrån
Kom precis hem efter att ha mekat hela kvällen.. och det jävligaste är att det inte hjälpte att dra åt justerskruven!
(det var ett riktigt elände att få ner förlängare och hylsa till låsmuttern..)
Men glappet verkar ändå vara i styrväxeln och inte i rattstången.. betyder det att den är kass?

Upptäckte även att vänstra motorkudden var av. Så det blir att beställa en nya imorrn och förhoppningsvis byta dom i helgen. Måste även släppa litegrann på justerskruven för det blev lite kärvt när jag har ratten i raktframläget.
Har inte tänkt att åka något innan det är fixat, men är det skadligt att köra ett par mil fast den kärvar?
Kanske ska tillägga att bilen rullat näsan 24k mil.. så det är kanske inte så konstigt om styrväxeln är sliten?

(föresten, heter det styrväxel eller har den nåt annat namn?)
Var in till BMW-verkstan igår och pratade med en mekaniker. Enligt honom så gick det inte att få bort glappet helt på "dom där modellerna". Om man inte vill köpa en ny styrväxel då förstås, och det skulle tydligen vara så gott som omöjligt att hitta en glappfri begagnad, så jag får väl helt enkelt försöka vänja mig med det glappet som är kvar nu..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.