AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
730

Varierande bensinförbrukning...

Har den senaste tiden upplevt en lustig sak på nin 540.

I 90 på konstant fart / gas (o.8) på econmetern, stiger den till 1,3 - 1,4. Blir rent av slö och luktar lite kattalys... mkt konstigt.

efter ett tag "hoppar bilen till" och allt blir som vanligt igen. Intervallen detta sker med varierar kraftigt.

BMW mätte min motor och konstaterade lamda 1 är paj. Jag bytte och inget hände. Samma sak.

(har div teorier men ingen verkar hålla) någon i GBG som har en styrbox att "låna ut" ett par timmar, detta är väl det enda jag kan komma på.. några fler förslag... (gavel o stift bytta,har mätt alla tändspolar samt kablaget från box till lamdasonder ink lamdasonder.)

"en frisk motor tänder varje varv"
Glömde Box nr slutar på 484 (samma på 740 6vxl)

Halo ?`?

Ingen som har ens en teori ??

Halo igen... någon som vet.... jag börjar får panik. skall löda över boxen i dag....

R

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du kollat katalysatorerna så att innanmätet inte lossnat och täpper till flödet genom någon av dom. Vanligt på 540.
Under och knacka med en gummiklubba typ
Luftmängdmätaren bör nog kollas upp också det brukar kunna ge sig också.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Hade också problmet att katten hade rasat "inomhus". Bara att byta...
MEN jag hade också ett ungefär likadant problem på en annan bil, och då var det för att jag varit klantig nog och inte skruvat tillbaka batteriet ordentligt! Kände mig fånig då jag upptäckte det. Luktade väääldigt mycket att katten då. Elfel är ofta orsaken till små irriterande fel.

Testat det vanliga att ta bort batteriet en halvtimme innan kallstart?
Har troligen lokaliserat problemet, mätte igår över givare till styrdonet. Luftmassmätaren "glappar",,, knackade lätt på den och nu har den signal igen o bilen går som den ska.

0.78 landsväg och 1.54 i stan...

R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.