AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.128

BMW 325 E30 (Tycker ni köpet verkar vettigt)?

Sida 1 av 2
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Hej
Ska eventuellt köpa en BMW 325:a men jag
skulle gärna vilja veta vad ni tycker.
Bilen är en 89:a som har gått 18000mil och den
verkar väldigt fin, ingen rost alls.
Han vill ha 26.000kr för den.
Låter det rimligt?
Avgassystemet är dåligt samt att
bussningarna till växellänkaget behöver bytas.
Tror ni jag kan byta dom själv eller är det bara att
lämna in den?
Är det nån som vet vad det skulle kosta, på ett ungefär?
Skulle va schyst om ni skrev vad ni tycker.

/Jens
ant
Allt beror på vilka möjligheter och kunskaper du har att skruva själv. Kan du skruva själv osv behöver det inte vålla några större bekymmer eller kosta så mycket pengar.
Dock så låter det konstigt om den inte har någon rost..
Jag trodde det ingick i E30´s standard utrustning.. ;-)

======
Min bil:Länk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Priset verkar ok .

Och du behöver inte vara ingenjör för att fixa dom grejjerna .

M som i mums
M3 CSL nice
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Tyvärr så har jag inga möjligheter eller kunskaper att skruva själv men detta kanske kan vara ett bra sätt att lära sig.
Kanske finns där lite rost men inte mycket skulle jag tro.
Jag har inte åkt och kollat på den än men han som säljer bilen skrev att det inte fanns så mycket rost.
/Jens
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Kolla förresten inuti bakluckan där är det nog rost .

Om inte så är det helt otroligt

M som i mums
M3 CSL nice
ant
Rost i höger hjulhus bak också.. Skruva bort den bakre "plastskivan" vid baksidan av tanklocket. Klassiskt rostställe.
Kolla bromsrören vid tanken också när du ändå inte är så långt från att kypa under bilen. Just bakre bromsrören är överdjävliga på E30.

======
Min bil:Länk
Dr
175
Drewl
520i - 91
Kolla alla skärmkanter samt trösklar och baljor också! Kring nummerskylts belysningen brukar det vara totalt upprostat.

Då jag köpte min bil skulle den enligt förra ägaren vara rostfri, hittade dock hål i bakredomkraftsfästena och fruktansvärt med kring nummerskylts belysningen. Senare hittade jag även rosthål i vänster balja. Detta är nu åtgärdat med det kostade tid,pengar och tålamod.
Dr
175
Drewl
520i - 91
Bristande stavning hoppas ni förstår sammanhanget...
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Min 88:a har heller ingen rost.
2 bläck och lite på en kabel men det kallar jag inte rost.
Bläcken är ju bara att skruva bort och sätta dit nya.
Kabeln likaså.

26000kr? Är en 325:a verkligen värd så mycket?
Låter mycket i mina öron men man betalar ju för
skicket.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Såg min i blaskan för 26000kr. Prutade till 21000kr. Ganska rimligt! Dock var detta för 3 år sen....

mvh

Je
88
Jens_83
kör Ådi!
ok, tack för svaren men vad tror ni om dom där bussningarna
till växellänkaget.
Nån som vet vad dom fyller för funktion?
/Jens
sh
820
shu!
525i -91
Jens_83 : Antar att det är bussningarna som gör så att växelspaken inte är slapp. Ska byta på min snart, så jag har krypit under och kollat. Verkar inte alls vara några problem att byta.

Har dock hört att dom kan vara jävliga att byta på ix:en , stod inte vad för 325:a du funderade på.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Re
456
Real Power
e28 528i -83
26' kr låter helt ok! Beror på hur pass bråskande det är att fixa bussningarna. Är den inte körduglig bör du förhandla ner priset!
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
shu : Jaha så det är så.
Då är det ju inget allvarligt fel då.
Bilen jag ska kolla på är en 325i.
Måste man skruva loss och ta isär hela lådan tror du?
/Jens
sh
820
shu!
525i -91
Om det är dom bussningarna som jag tror det är så behöver du inte ner med lådan, men du måste ta det underifrån. Bussningarna kostar inte heller många kronor.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om bilen gått 18000 mil bör du kolla kamaxeln om den är sliten.
Är ganska svårt att höra men kostar massor av kulor att byta.
Chansa nu inte utan plocka av ventil kåpan och kolla den riktigt noga. Man kan dra med nageln över nocken och då ska man inte känna någon kant. Själv hade jag inte köpt en bil med 18000 mil utan renoverad topp. Om du gillar varva så är det inte fråg om, utan när det skall rasa! Skiver om dyrköpt erfarenhet!
Mvh
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
det är jag som säljer bilen, vad det gäller rost så är den otroligt välbevarad, jag har haft många e30 nu så jag känner till dom vanliga rostställena, men tyskimporterade bilar brukar klara sig bättre, dom har väll inte lika mycket vägsalt där nere.
sh
820
shu!
525i -91
richo: Riktigt så långt behöver man juh inte gå , utan jag tycker du ska lyssna efter tickningar och kolla genom oljepåfyllningshålet om du ser nå grader på nockarna.
För har den inte börjat ticka och det inte är nå grader på nockarna så tar du dej många mil till innan du behöver byta.

Ha gärna med en ficklampa då du kollar.

John Carlsson
Om det är i Gävletrakten så kan det mkt väl vara min gamla 325:a och då bör du kolla upp oljeförbrukningen som var osedvanligt hög på kärran. Den jag hade vara delfingråmetallic och importerades 2001. Var lite seg i motorn inte samma fina klipp som min första 325:a

Lite grann ett "long shot" men va fasen milen och felen stämmer bra överrens med de som jag sålde för några månader sedan.

Hur länge har nuvarande ägare haft bilen? Kan nämna att jag sålde den för 15 000 kr.

JohnC
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
richo: Min har gått drygt 28000 mil utan renoverad topp. Så det är ej nödvändigt anser jag. Det beror på hur pedantisk man vill vara...

Je
88
Jens_83
kör Ådi!
John : Ja nog är det den. Nuvarande ägare har bara haft
den i en månad.
Han som säljer har fixat C-låset som var trasigt samt att
han har fixat det där med oljan.
Den läckte.
Var det många fel på den när du sålde den
eftersom du bara fick 15000 kr för bilen?
Var den seg i motorn sa du?
Undrar vad det kan bero på?
/Jens

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.