|
|
|
|---|---|
|
Hur märker man om Hardyskivan är kass,vad är det för symptom under körning? //Ticco www.ticco.com | |
|
Det brukar vibrera när man belastar drivlinan. Dessutom brukar det låta mer ju högre hastighet. Men om den bara är lite sprucken så kan det vara svårt att upptäcka utan att undersöka den. Enklast är att krypa under och slå en titt.. |
|
|
Okey, jag har vibrationer vid lägre varv typ 2-3000. Vibratonerna ligger även kvar när jag trycker ner kopplingen. Tycker det känns som kardanen studsar en del oxå, fast jag har ett nytt (3mån) stödlager. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Märkte du upp kardanen när du bytte stödlager, jag gjorde inte det på min och fick vibrationer. Trodde att båda kardandelarna var balanserade för sig men på Bmw verkstaden sa de att det var viktigt att de kom "rätt" igen! HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
svintoleffe |
Det kan inte vara så att du kanske har med din kraft i din motor, kasnke lyckats körka kardan lite, eller dragits sönder , där stödlagret sitter. |
|
Nu med facit i handen: Hardyskivan helt kass, massor av sprickor och bitar som fattas. En bult fattades oxå. Vibrationsdämarskivan som sitter utanpå hardyskivan oxå helt sprucken/sönderdragen i gummit. Angående bulten, är det några special eller fungerar det med vanliga bultar? //Ticco www.ticco.com |
|
| Om jag inte missminner mig så är det sträckbultar som ska bytas varje gång egentligen. Jag har alltid använt vanliga BMW orginal. | |
|
Jag satt insex 10.9 bultar med loc muttrar. Sitter bra. Jag har inte vibrtionsdämparskivan du pratade om monterad. Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Svintoleffe: De ska till lite pulver för att kröka/skruva en kardan :)) Tveksam till att ens Bäckis har så mycket pulver i sin bil att han skulle kröka en sån kardan. ///Jesper |
|
| J.Dredd: Då tror du fel... | |
|
korkskruvseffekten...=) /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
|
Bäckis har kört av 2 kardaner.. |
|
|
Kilander har också skruvat upp en... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Dom är rätt starka, men med bra fäste och lagom med mos så ger dom upp. Att Kihlanders över huvudtaget höll kan inte bero på nåt annat än att fästet var dåligt. Med det vridet borde det inte bli mkt kvar :-) | |
| När Kilanders kardan "dog" på Mantorp så var det första gången han laddade så mycket i starten. Han har inte kört med så högt laddtryck tidigare! Men jag kan säga att den kardanen var inte fin efter det... Den hade inte gått av vid något kors utan bara vridit av sig innan en bit innan diffen tror jag, eller om det var en bit från lådan. Kommer inte ihåg riktigt... | |
|
Sen hade han kastat in typ 70kg hjärnskrot i skuffen den repan i förm av hjärn plattor som var monterade längst bak i skuffen. Han hoppades på bättre fäste i starten..... Jag tror han fick lite för mycket av allting i den starten. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.